Page 153 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 153

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                           18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl Felsefesi - 2







        1.   Hume’a göre iki temel algı türü vardır: İzlenimler ve fikirler.   4.   Hegel’e göre deneye hiç başvurmadan sırf düşünce ile kesin
            İzlenimler  bir  şeyi  gördüğümüz,  hissettiğimiz,  sevdiğimiz,   bilgiye ulaşılabilir. Çünkü özne ile öznenin yöneldiği nesne
            nefret ettiğimiz, arzuladığımız ya da dilediğimiz zaman edin-  aynı aklın değişik biçimleridir.
            diğimiz deneyimlerdir. Hume’a göre izlenimler fikirlere göre
            daha  canlıdırlar.  Fikirler  ise  izlenimlerin  kopyalarıdır;  onlar      Hegel’in bu görüşünün temelinde aşağıdaki yargılardan
            deneyimlerimizi hatırladığımız ya da imgelerimizi kullandığı-  hangisi bulunmaktadır?
            mızdaki düşüncelerimizin nesneleridir.
                                                                   A)  Var olmak algılanmış olmaktır.
            Parçadan hareketle;
                                                                   B)  Düşünüyorum, o hâlde varım.
             I. Fikirler olmadan izlenimler olamaz.
                                                                   C)  Duyumlardan geçmeyen bilgi akılda olamaz.
             II. İzlenimler deney yoluyla elde edilirler.
            III. Fikirlerin kaynağı izlenimlerdir.                 D)  Tüm bilgimiz deneyle başlar, ancak deneyden doğmaz.
            yargılarından hangileri doğrudur?                      E)  Akılsal olan her şey gerçek; gerçek olan her şey akılsaldır.
            A)  Yalnız I
            B)  Yalnız II
                                                               5.   Kant da tıpkı empiristler gibi tüm bilgimizin deneyimle başla-
            C)  Yalnız III                                         dığını savunur. Fakat Kant’a göre tüm bilgilerimiz deneyimle
            D)  I ve II                                            başlamış  ve  harekete  geçirilmiş  olsa  bile,  bu  tümünün  de-
            E)  II ve III                                          neyimden  doğduğu  anlamına  gelmez  çünkü  deneyim  yal-
                                                                   nızca algı içeriklerini bize vermekle yetinmez. Deneyim aynı
                                                                   zamanda bir süreçtir ve zamana işaret eden bu süreç bizde
        2.   Kant’a göre bütün iyiyi hedefleyen eylemlerimiz sonuç olarak   deneyimden kaynaklanmayan bazı zihinsel form ve katego-
            boşa çıksa bile iyi irade bir mücevher gibi parlar.    rileri de harekete geçirir. Algı içerikleriyle harekete geçen ve
            Buna göre Kant için bir eylemin iyi olmasını belirleyen   işlevsellik kazanan bu form ve kategoriler, insanın duyumsa-
            aşağıdakilerden hangisidir?                            ma ve düşünme yetisinin deneye önsel, yani a priori yapısına
                                                                   işaret ederler.
            A)  Topluma sağladığı fayda
            B)  Ödev duygusu                                       Buna göre Kant’ın aşağıdaki kavramlardan hangisini uz-
            C)  Bireysel haz                                       laştırmaya çalıştığı söylenebilir?
            D)  Mutluluk duygusu                                   A)  Akıl - sezgi
            E)  Manevi haz                                         B)  Olgu - sezgi
                                                                   C)  Deney - akıl

        3.   “Benim yerime düşünen bir kitabım, vicdanımın yerini tutan   D)  Duyum - olgu
            bir  din  adamım,  perhizim  ile  ilgilenerek  sağlığım  için  karar   E)  Duyum - sezgi
            veren bir doktorum oldu mu zahmete katlanmama hiç gerek
            kalmaz artık.”
                                                               6.   Kant’a göre ödev, bütün insanlar için geçerli olan evrensel
                                                                                                Kant  ahlak ilkesi niteliği taşır. Bu ahlak, “Öyle davran ki, istenç il-
                                                                   kelerin her zaman için evrensel bir yasanın ilkesi olarak da
            Kant’ın bu eleştirisini;
                                                                   geçerli olabilsin.” diyen ahlaktır. Ödev ahlakı kesin buyruktur
             I. Tembel ve korkak insanlar akıllarını bir otoriteye devrederler.   ve herkesi yükümlü kılar.
             II. Ergin olmama durumu çok rahattır.
                                                                   Buna göre Kant’ın ödev ahlakını belirleyen ölçüt aşağı-
            III. İnsanlar kendi rızaları ile erginleşmemiş olarak kalırlar.   dakilerden hangisidir?
            yargılarından hangileri destekler?                     A)  Eylemin bireye kazandıracağı mutluluk

            A)  Yalnız I                                           B)  Eylemin verdiği haz
            B)  Yalnız III                                         C)  Eylemin bireye sağladığı yarar
            C)  I ve II
                                                                   D)  Eylemin yapılışındaki amaç
            D)  II ve III
                                                                   E)  Eyleme diğer bireylerin verdiği önem
            E)  I, II ve III



                                                                                                             153
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158