Page 157 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 157

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                  20. Yüzyıl Felsefesi - 1







        1.   18. yüzyılda bilimlerin gelişmesi ile birlikte bilimin etkisi altına gi-  4.   Husserl gerçekliği değil, gerçeklikten edinilen özleri aydınlatma-
            ren felsefede kesin bilgi arayışları başlamıştır. Deneysel bilimlerin   ya çalışır. Fakat bu özler önceden hazır değildir, onların kaza-
            yükselişi, gerçeğin ne olduğu ve nasıl bilinebileceğine yönelik çö-  nılması gerekir. Öncelikle bir nesnenin özü reel yanından ayrı-
            züm sunan yeni felsefi akımlar oluşmuştur. Bunlardan biri de ol-  lıp araştırılmalıdır. Örneğin bilim, din, toplumsal yaşam yoluyla
            gunun dışında gerçek hiçbir şey olmadığını, ancak deneye dayalı
                                                                   nesneler üzerinde edinilen bütün görüşler, kanılar, kuramlar bir
            bilimsel bilginin gerçeğin bilgisi olabileceğini savunur. Gerçeklik
                                                                   kenara atılır. Amaç önyargılardan büsbütün arınmış olarak ko-
            fizik ötesinde değil, olgusal olanda aranmalıdır. Bu görüş 20. yüz-
                                                                   nuya sokulmak ve yalnızca nesnelerin kendisini konuşturmaktır.
            yıl felsefesinin bilimle olan etkileşimi açısından önemlidir. Çünkü
            bu bakış açıları çerçevesinde yapılan çalışmalar 20. yüzyıl akım-         Bu  parçada  görüşleri  verilen  yaklaşım  aşağıdakilerden
            larının ortaya çıkmasında önemlidir.
                                                                   hangisidir?
               Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
                                                                   A)  Fenomenoloji
            A)  Bilimlerin ilerlemesi felsefenin önünü tıkamıştır.  B)  Mantıkçı Pozitivizm
            B)  20. yüzyıl felsefesi tamamen özerk bir felsefedir.  C)  Hermeneutik
            C)  Metafiziğin bilimle etkileşimi mutlak bilgiyi oluşturmuştur.
                                                                   D)  Yeni Ontoloji
            D)  Gerçekliğin anlamı tartışma konusu olmaktan çıkmıştır.
                                                                   E)  Diyalektik Materyalizm
            E)  Gözlemlenebilir olan durumlar, bilimsel niteliğe sahip olabilir.

                                                               5.   Nurettin  Topçu  ahlak  felsefesinin  temelini  hareket  kavramı
                                                                   üzerine kurmuştur. Ona göre hareket biyolojik olarak yer de-
        2.   Bilimin hızlı ilerleyişi ve bilim üzerine yapılan araştırmalar 20.   ğiştirme  değildir.  Hareket,  iradenin  kendi  dışına  çıkmasıdır,
            yüzyıl  felsefesinde  filozofların  belli  alanlarda  derinlemesine   daha mükemmele duyulan özlemdir, başka bir ifadeyle iman,
            araştırmalar yapmalarına neden olmuştur. Felsefi sorunlara   isyan ve vicdandır. Bundan dolayı hareket özünde herhangi bir
            ve  felsefenin  ne  olduğuna  teorik  açıdan  yaklaşılmış,  felse-  davranışa indirgenmiş basit eylemler değildir. Hareket, özde
            fi sorunların çözümüne ilişkin yeni yollar ve kuramlar ortaya   iradesel bir süreç olduğundan o, eşyayı ve kendini, kendi eliyle
            çıkmıştır. Böylece bu dönemde dünyada  akademisyen ola-  değiştirmektir. Düşünerek hareket etme özelliğine sahip olan
            rak çalışmayan filozof neredeyse kalmamıştır.
                                                                   insana  üstün  bir  varlık  tarafından  amaç  verilmiştir.  İnsanın
              Bu  parçada  20.  yüzyıl  felsefesinin  aşağıda  verilen   amacı da sonsuz olana yani Allah’a ulaşmaktır.
            özelliklerinden hangisine değinilmemiştir?
                                                                       Buna göre N.Topçu’nun felsefesi ilgili aşağıdaki yargılar-
            A)  Felsefede uzmanlaşmaların olduğuna                 dan hangisine ulaşılabilir?
            B)  Felsefenin yeni yöntemler kazandığına
                                                                   A)  Hareket insanın içgüdüsel bir etki karşısında eylemde bu-
            C)  Felsefede yeni akımların oluştuğuna                   lunmasıdır.
            D)  Felsefi eserlerin çoğaldığına
                                                                   B)  Bireyin özgür iradesi onu sürekli bir isyana zorlar.
            E)  Felsefenin üniversiteler yoluyla her yere yayıldığına
                                                                   C)  İnsanın hareketinin yöneldiği herhangi bir gayesi yoktur.
                                                                   D)  Bireyin  eylemleri kendi iradesi dışında önceden belirlenmiştir.
        3.   Dilhtey’e göre ‘‘Yeniçağın bilgi kuramı bize bilgi ağacının gü-
                                                                   E)  Hareket istenç sahibi bireyin yüzünü sonsuzluğa çevirmesidir.
            neş ışığı altındaki gelişmesini sunmaktadır. Oysa bu ağacın
            yer altında kalan kökleri vardır ki bu kökler tinsel -tarihsel-
            yaşamsal niteliktedir ve gerçek bir bilgi kuramı bu kökleri de
                                                               6.   Kuhn’a göre bilimsel sorgulamanın temelinde bilim insanları ta-
            görmemizi sağlamalıdır.”
                                                                   rafından kabul görmüş inançlar bütünü ve problemlerin nasıl an-
              Dilthey’in bu sözlerinden aşağıdaki yargıların hangisine   laşılması gerektiği konusunda hemfikir olunan gelenekler vardır.
            ulaşılabilir?                                          Bir konuda zihinsel ve kavramsal bir modele sahip olmak demek
                                                                   o konuda bilimsel kuramsal bir çerçeveye sahip olmak demektir.
            A)  Epistemoloji  yüzü  insana  dönük  gerçekliklerin  temeline
                                                                   Bu çerçeve, bilimin gelişmesinde anahtar gibidir.
               inmelidir.
            B)  Bilginin gerçekliği yaşamda kabul görmesiyle doğru orantılıdır         Parçaya  göre  Kuhn  aşağıdakilerden  hangisini  bilimin
                                                                   gelişmesi için anahtar olarak görmektedir?
            C)  Bilginin temeli beslendikçe yığılımlı olarak ilerler.
            D)  İnsanlar kendilerini epistemolojik anlamda geliştirmelidir.  A) Metafizik                        B) Paradigma                    C) Diyalektik
            E)  Tinsel dünya olguların empirik bir gerçeklik alanıdır.                D) Yanlışlanabilirlik         E) Fenomenolojik yöntem



                                                                                                             157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162