Page 159 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 159

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                                  20. Yüzyıl Felsefesi - 1







        2018 TYT                                               2021 TYT

        1.   Wittgenstein Tractatus isimli kitabının ön sözünde: “Bu kitap   3.   Felsefe hep “hakikat”in peşinde olmuştur. Hakikat, kimi za-
            felsefe sorunlarını ele alıyor ve -sanıyorum- gösteriyor ki bu   man  dünyanın  görünüşlerinin  altında  yatan  düzen  kimi  za-
            sorunların soru olarak ortaya çıkmaları, dilimizin mantığının
            yanlış  anlaşılmasına  dayanır.  Kitabın  bütün  anlamı,  şuna   man da bu görünüşlerin ötesinde, sadece rasyonel düşünce
            benzer bir sözde toplanabilir: Söylenebilir ne varsa, açık söy-  ile  ulaşılabilecek  olan  ideal  bir  yapı  olarak  düşünülmüştür.
            lenebilir;  üzerine  konuşulamayan  konusunda  da  susmalı.”   Her iki durumda da hakikat orada durmakta ve özne tarafın-
            demektedir.                                            dan keşfedilmeyi beklemektedir. Özne; gözlem veya uslam-
                                                                   lama yoluyla hakikate ulaşabilir. Oysa Nietzsche’ye göre ha-
            Wittgenstein’ın  bu  ifadeleri  onu  hangi  felsefi  anlayışa
            dâhil etmektedir?                                      kikat özne tarafından keşfedilen değil, icat edilen bir şeydir.
                                                                   Dolayısıyla öznenin konumuna göre farklı şekillerde ortaya
            A)  Çözümleyici Felsefe                                çıkabilir.  Özne,  hakikate  ulaşma  çabası  içinde  fenomenleri
            B)  Yararcılık                                         yorumlar ve yorum tanımı gereği öznenin bulunduğu konum-
                                                                   dan bağımsız değildir.
            C)  Görüngübilim
            D)  Sezgicilik                                            Buna göre Nietzsche’nin “hakikat” anlayışıyla ilgili aşa-
                                                                   ğıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            E)  Eleştiricilik
                                                                   A)  Hakikate ancak rasyonel düşünceyle ulaşılabilir.
                                                                   B)  Özneden  bağımsız,  mutlak  bir  hakikatin  varlığından
                                                                      bahsedilemez.

                                                                   C)  Hakikat görünüşlerin arkasındaki değişmez ilkedir.
                                                                   D)  Mutlak hakikate ancak büyük çabalarla ulaşılabilir.
                                                                   E)  Hakikat, gözlem ve uslamlama yapılmadan keşfedilemez.













                                                               2020 TYT
        2021 TYT
                                                               4.   Geleceğin geçmişe benzeyeceği varsayımı herhangi geçerli
        2.   Herhangi bir şeyi üretirken önce onu zihnimizde tasarlar, son-
                                                                   bir argümana dayandırılamaz. Tamamen alışkanlıktan kay-
            ra da bu tasarıyı hayata geçiririz. Mesela bir masa yapacak-
                                                                   naklanır. Her şeyin geçmişte olduğu gibi davranacağını var-
            sak yapacağımız masanın biçimini kafamızda önceden oluş-
                                                                   saymak için yeterli gerekçemiz yok. Evet, bir sonraki oturu-
            tururuz.  Nihayetinde  o  şey  bir  “masa”  olacaktır,  “sandalye”
                                                                   şumda bu sandalyenin beni taşıyacağına, bırakmam hâlinde
            değil. Ama insanın varlığı söz konusu olduğunda durum de-
                                                                   bu kalemin düşeceğine inanıyorum. Ancak şaşırtıcı bir ger-
            ğişir. O önceden belirlenmemiştir. Korkak bir insan, doğuştan
                                                                   çek daha var ki, o da sandalyenin kırılacağını, kalemin hava-
            korkak değildir; kendi yaşamındaki yapıp ettikleri ile korkak
                                                                   da yükseleceğini varsaymam için de bir o kadar sebebim var.
            bir insan hâline gelmiştir.
                                                                       Mantıkçı  pozitivizmin  bu  parçada  eleştirilen  bilimsel
              Bu  parça  Sartre’ın  varoluşçu  düşüncesindeki  hangi
                                                                   yöntemleri aşağıdakilerden hangisidir?
            noktayı vurgulamaktadır?
                                                                   A)  Tümevarım – doğrulanabilirlik
            A)  Kişi yaptığı şeyleri sorumluluk duygusuyla yapmalıdır.
                                                                   B)  Tümevarım - yanlışlanabilirlik
            B)  Seçimlerimiz ile özgürlüğümüz arasında bir bağlantı vardır.
                                                                   C)  Analoji - yanlışlanabilirlik
            C)  Varoluş bir iç sıkıntısı duygusunu beraberinde getirir.
                                                                   D)  Tümdengelim - yanlışlanabilirlik
            D)  İnsan şöyle veya böyle var olur, sonra özünü kurar.
                                                                   E)  Tümdengelim – doğrulanabilirlik
            E)  Var olabilen tek varlık insandır.

                                                                                                             159
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164