Page 158 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 158
FELSEFE 1. ADIM
6. Bilimsel gelişmeler insanların hayal bile edemeyeceği bir se- 9. J. P. Sartre’a göre “İnsanda varoluş özden önce gelir. İnsan
viyeye geldi ve baş döndürücü bir hızla devam etmektedir. özgür olmaya mahkûmdur. Nasıl yaşayacağına özgür irade-
Klasik bilim anlayışı bilime gereğinden fazla değer vermek- siyle karar verir.”
te, insan etkinliğinin en yücesi gözüyle bakmaktadır. Bilim
Buna göre insanla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine
toplumun çözemediği sorunları çözmekte, yaşama birtakım
ulaşılamaz?
kolaylıklar getirmektedir. Bütün bunlara rağmen yine de bilim
insan yıkımına dönüşmektedir. A) Evrensel yasalara uyduğu sürece vardır.
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi klasik bilim B) Yaptığı her eylemin belirleyicisidir.
anlayışına yöneltilen eleştirilerden biri değildir? C) Önce var olur, sonra özünü gerçekleştirir.
A) Bilime gereğinden fazla değer verilmesi D) Eylemlerini belirleyebildiği sürece özgürdür.
B) Bilimin faydasının yanı sıra insana zarar veriyor olması E) Nasıl yaşayacağına kendisi karar verir.
C) Bilimin bütün problemleri çözeceği inancı
D) Toplumun tek düzenleyicisi olarak bilimin görülmesi
E) Bilimin tarihsel süreçte ilerlediği olgusu
7. “Bilgi görüşünde rasyonel düşünceye güvenmeyen, kuru bir
akılcılık ve bilimciliğe karşı çıkıp, bunun yerine sezgiyi temel 10. I. İnsanın varoluşunu ancak özgürce davranarak gerçekleş-
alan Bergson, bilincin her zaman bir şeyin bilinci olduğunu, bi- tirebileceğini savunur.
zim doğrudan ve aracısız olarak yalnızca kendi tecrübemizi bi-
II. Özgürlük sınırsız olmayıp, sorumluluk ile belirlenmiştir. Özgür-
lebileceğimizi ve dolayısıyla en iyi ve en yetkin bir biçimde kendi
lük kişiye göre değiştiğinden evrensel ahlak yasası yoktur.
bilinç akışımızı ve süreyi idrak edebileceğimizi belirtmiştir.”
Verilen ilkeleri ahlak felsefesinin temeline koyan görüş
Bu parçaya göre, aşağıdaki yargılardan hangisi H. Bergson’un
aşağıdakilerden hangisidir?
bilgi anlayışına uygundur?
A) Entüisyonizm
A) Sezgi, gerçeğin doğrudan kavranılmasını sağlar.
B) Utilitarizm
B) Sezgi, akıl ve analiz yardımıyla bilgiye ulaştırır.
C) Egzistansiyalizm
C) Bilim, evreni kavramanın tek aracıdır.
D) Hedonizm
D) Akıl, tüm varolanların özünü bilme olanağı verir.
E) Egoizm
E) Bilimsel yasalar, başarısını sezgiye borçludur.
8. Felsefenin görevi dildeki kavramları çözümlemektir. Bu felsefe
anlayışına göre bilime dayanan bilgi doğru bilgidir. Bir bilginin
doğru olup olmadığını anlamak için de bilginin analizi gerekir. Bu
amaçla bilimin kullandığı önermelerin kuruluşu ve yapısı incelenir.
11. T. Kuhn’a göre bilim süreklilik göstermez, bilimsel süreç za-
man zaman gerçekleşen devrimlerle kesintiye uğrar. Bu dev-
Verilen görüş aşağıdaki felsefi akımlardan hangisiyle
rimleri bilim, temel kabullere ters düştüğü için başlangıçta
uyuşmaktadır?
kabul etmek istemez ve bastırmaya çalışır. Ancak devrimler
A) “Gerçekliğin bilgisi mantıksal dil çözümlemeleriyle elde öyle bir hâl alır ki bilim bu devrimleri ve radikal değişimleri
edilir.” diyen analitik felsefe kabul etmek zorunda kalır.
B) “İnsan bilinci nesnenin özünü kavrayarak doğru bilgiye
Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
ulaşabilir.” diyen fenomenoloji
A) Diyalektik
C) “Olgulara ait olmayan yargılar anlamsızdır.” diyen pozitivizm
B) Paradigma
D) “Bilgi aniden ortaya çıkan içsel bir kavrayışın ürünüdür.”
diyen entüisyonizm C) Determinizm
E) “İnsan doğduğunda zihni beyaz bir kağıt gibi boştur.” diyen D) Endüksiyon
empirizm E) Yanlışlanabilirlik
156