Page 162 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 162

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




         7.   Varoluş kendi içinde diyalektik bir sıra izleyen estetik, etik   10.  Nietzsche, insana değerlerin yeniden değerlendirilmesi görevini
             ve dini varoluş olmak üzere üç aşamadan oluşur. “Estetik   yüklemiştir.
             varoluş”  aşamasının  en  belirleyici  özellikleri;  duyu  dene-
                                                                    Nietzsche bu görevi yapabilecek insanı aşağıdakilerden
             yinde  daima  gerçeklik  yerine  olanaklılığın  yeğlenmesi,  bir
                                                                    hangisi ile ifade eder?
             öznenin yaşadığı bölük pörçük deneyimler, ironi ile kuşku-
             culuğun yok sayıcı kullanımı ve elden geldiğince can sıkın-  A)  Üst insan
             tısından kaçıştır. “Etik varoluş” ile anlatılmak istenen, dinsel
                                                                    B)  Bilge insan
             bir yaşam sürdürülürken dâhi edinilmesi olanaklı bir yaşam
             görüşü ve daha yüksek bir aşama olan “dinsel aşama” ile   C)  Özgür insan
             sınırlandırılmış varoluş aşamasıdır.                   D)  Egoist insan

             Görüşleri açıklanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?   E)  Ödeve uyan insan
             A)  Dewey

             B)  Hartmann
             C)  Sartre
             D)  Nietzsche
                                                                11.  20. yüzyıl felsefesi, gerçeğin ne olduğu, nasıl bilinebileceği-
             E)  Kierkegaard
                                                                    nin ele alındığı ve metafizik tartışmaların kendini hissettirdiği
                                                                    bir dönem olmasının yanı sıra dünya savaşları gibi toplumsal
                                                                    ve ekonomik düzlemde yaşanan değişimlere yönelik fikirlerin
                                                                    de oluştuğu bir dönemdir. Çağdaş bir felsefe olan ve belli bir
                                                                    coğrafyanın egemenliğinde olmayan 20. yüzyıl felsefesi, za-
         8.   İnsan varlığı itibariyle âdeta dünyaya fırlatılmış bir varlıktır.
                                                                    man içinde sistemleşmiştir. Bu dönemde felsefe uzmanlaşa-
             Fırlatılmışlık kişinin hâletiruhiyesine göre değişen, başkala-
                                                                    rak 20. yüzyıl sonlarına doğru filozoflardan üniversite dışında
             rıyla paylaştığımız ve büyülendiğimiz bir dünyaya bırakılma-
                                                                    çalışan neredeyse kalmamıştır.
             mızın basit farkındalığıdır. Bu farkındalıktan sonra kişi, ola-
             naklarını yakalama ve somut bir durumda eylemde bulunma
                                                                    Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyıl felsefesi
             hareketiyle fırlatılmışlık durumundan kurtulabilir.
                                                                    için söylenemez?
             Bu  parça  aşağıdaki  filozof  ve  görüşlerinden  hangisine   A)  Felsefede uzmanlaşmanın olduğu dönemdir.
             karşılık gelir?
                                                                    B)  Sınırlı bir coğrafyada kendini göstermiştir.
             A)  Heidegger - varoluşçuluk
                                                                    C)  Felsefede metafizik tartışmalar yaşanmıştır.
             B)  Husserl - fenomenoloji                             D)  Toplumsal gelişmeler felsefi düşünceyi etkilemiştir.
             C)  Dilthey - hermeneutik
                                                                    E)  Felsefenin üniversiteler aracılığıyla yayıldığı dönemdir.
             D)  Kuhn - mantıkçı pozitivizm
             E)  Hartman - yeni ontoloji


                                                                12.  20. yüzyıl başlarında özellikle İstanbul Üniversitesi Edebiyat
                                                                    Fakültesi  bünyesinde  açılan  Felsefe  Bölümüyle  birlikte
                                                                    Türkiye’de  düşünme  dünyasının  hızla  geliştiği  bir  dönemin
         9.   Yaşam  bir  akıştır.  Akıl  ve  mantık  bu  akışı  kavrayabilecek   başlangıcı olmuştur. Felsefe Yazıları” adlı eseriyle TDK 1977
             esneklikte değildir. Akışı kavrama gücü, zekâ ile içgüdünün   Deneme  Ödülü’nü  alan,  felsefenin  diyalektik  çerçevede  ol-
             birleşimiyle ortaya çıkan bir yetiyi gerektirir. Bu yeti bizde do-  duğunu belirterek analitik felsefeyi benimsediğini ifade eden
             ğuştan bulunmaktadır ve mutlak bilginin kaynağıdır.    düşünürümüzdür.

             Bu parçadaki görüş aşağıdakilerden hangisine uygundur?     Bu parçada sözü edilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
             A)  Comte’un pozitivizmine                             A)  Macit Gökberk
             B)  Husserl’in fenomenolojisine                        B)  Nusret Hızır
             C)  Bergson’un entüisyonizmine                         C)  Hasan Ali Yücel

             D)  Wittgenstein’ın analitik felsefesine               D)  İoanna Kuçuradi
             E)  Descartes’ın rasyonalizmine                        E)  Takiyettin Mengüşoğlu





       162
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167