Page 162 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 162

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        2020 TYT                                               7.   Gadamer anlamayı ufukların kaynaşması dediği teoriyle açıklar.
                                                                   Ufukların  kaynaşması  iki  farklı  tarihsel  durumda  ortaya  çıkıp,
        5.   Varoluşcu filozof A. Camus’ye göre insan, üstün olan değer-
                                                                   mevcut ortamın yani şimdinin içinde kendi anlamını bulması ile
            leri yıkabilecek ve kolay edinilemeyen özgürlüğü çabalayarak
                                                                   gerçekleşir. Tarihsel anlamanın görevi ancak içinde bulunduğu-
            elde  edebilecek  olandır.  Özgürlük  ne  yasanın  mutlak  ege-
                                                                   muz ufuktan hareket edilerek anlaşılabilir. Aksi takdirde tarihsel
            menliği ne de bütünüyle yokluğudur. Yasanın boyunduruğu
                                                                   bağlamına dâhil olmadığımız ufkun içine yerleşmemiz olanak-
            altında  ezilmek  de  her  şeyi  istediğimiz  gibi  yapabilmek  de
                                                                   sızdır.  Tarihsel  anlamaya  ancak  kendi  ufkumuzdan  kalkarak
            özgürlük değildir. Üstün bir değerle yazgıya yön verilmiyorsa,
                                                                   katılmamız olanaklıdır.
            rastlantı kralsa karanlıklar içinde yürüyüştür söz konusu olan.
            Körün korkunç özgürlüğüdür bu. Bir eylemi yasaklamak veya      Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            seçmek, bir değer ya da ereğin varlığını gerekli kılar.
                                                                   A)  Anlama  şimdiki  durumun  içinde,  kendi  perspektifimizde
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?   gerçekleşen bir durumdur.
                                                                   B)  Anlık durumdan hareket ederek tarihi anlamak imkânsızdır.
            A)  Özgürlük, seçimlerimize dışsal bir müdahalenin yokluğudur.
                                                                   C)  Ufukların kaynaşması aynı tarihsel dönemde gerçekleşir.
            B)  Her türlü yasa, insanın özgürlüğünü kısıtlar.
                                                                   D)  Tarihsel anlamaya kendi ufkumuzdan hareket ederek ka-
            C)  Toplum kuralları özgürlük esas alınarak belirlenmelidir.
                                                                      tılmak olanaksızdır.
            D)  Özgürlük eylemin amaca yönelik ve değer odaklı olmasıdır.
                                                                   E)  Ufukların kaynaşması geçmişteki durumun içinde anlaşı-
            E)  Bize doğuştan biçilen yazgıya ayak uydurmak özgürlüktür.
                                                                      labilir.
        6.   Heidegger insan  olarak  bizleri  diğer  varlıklardan  farklı  kıla-
            nın, kendi varlığımızı ve bir varlık olarak var olmanın anlamı-
                                                               8.   “Sihirli kuş, kırk ayaklı köpeği görünce koşarak uzaklaştı.” şek-
            nı sorgulayabilmek olduğunu düşünür. İnsanın varoluşunun
                                                                   linde bir önerme mantıkçı pozitivistlere göre bilime konu olamaz.
            temel  amacı,  mevcut  potansiyelini  kullanarak  kendini  ger-
            çekleştirmek ve içinde bulunduğu dünyayla kendini bir bütün          Bu  durum  mantıkçı  pozitivizmin  aşağıdaki  tezlerinden
            hâline getirmektir; bunu gerçekleştirmenin ilk adımı ise ‘ken-  hangisiyle ilgilidir?
            dini bilme’dir. İnsan varlığının doğası, sahip olduğu öz bilinçle
                                                                   A)  Bilginin kaynağı duyu verileridir.
            şekillenir; kendini var edebilmesi için kendini bilmesi gerekir.
            Kendi öz kimliğini keşfetme ve ortaya koyma çabası içindeki   B)  Bilim evrensel bilgiler ortaya koyar.
            sanatçı da bunu kendi varoluşu üzerinden yapmanın yollarını   C)  Bilim anlamlı önermelerden oluşur.
            arar. İnsanın kendini bilebilmesi için öncelikle kendine dön-
                                                                   D)  Felsefe mitolojik hikâyeleri konu edinmelidir.
            mesi, kendini anlaması gerekir. İlk adımı kendine yönelmek
            olan bu yolda insan ancak kendine dışarıdan bir göz olarak   E)  Bilimsel bilgi deney ve gözleme dayanır.
            bakabildiğinde başarıya ulaşır.

            Bu parçanın temel görüşüne en uygun olan görsel aşağı-
                                                               9.   J. P. Sartre’a göre “insan ne ise o değildir, aksine ne değil-
            dakilerden hangisidir?
                                                                   se odur.” İnsanın varoluş sürecine başlamadan önce, belir-
            A)                       B)                            lenmiş ve değişmez bir doğaya sahip olduğunu iddia etmek,
                                                                   onun  özgür  iradesine  kota  koymaktır.  Varoluş  sürecindeki
                                                                   insan; kendi seçtiği olanaklar varlığı iken “kendisi için varlık”
                                                                   konumundadır. Fakat bir kağıt parçası ise onu tasarlayan ira-
                                                                   denin dışında bir varlık alanı gösteremediğinden “kendinde
                                                                   varlık” olarak nitelenmiştir.
                                                                      Buna göre aşağıdakilerden hangisi J. P. Sartre’ın var-
            C)                       D)
                                                                   lık konusundaki görüşlerine uygun bir ifadedir?
                                                                   A)  Belirlenmiş ve değişmez bir doğa olduğu için öz varoluştan
                                                                      önce gelir.
                                                                   B)  İnsan, dünyaya gelmeden önce belirlenmiş ve değişmez
                                                                      bir kadere sahiptir.
                        E)                                         C)  İnsan kendisini belirleyen irade dışında bir kader belirleyemez.
                                                                   D)  Kendinde varlık, varoluş sürecinde kendine has bir
                                                                      irade geliştirir.
                                                                   E)  İnsan  bir  imkân  ve  olanaklar  varlığı  olarak  özgürlüğe
                                                                      mahkûmdur.


        160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167