Page 166 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 166

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         5.   Bergson’a göre eşyaya verilen şekiller tamamen bizden de-  8.   Popper’a  göre  bilim,  kesin  olduğu  iddia  edilen  tümevarıma
             ğilse, madde ve ruh arasındaki bir uzlaşmadan gelmiş olma-  dayanmaz. Çünkü tümevarımla kurulan bilimsel bir kuramın
             lıdır. Öyle ki maddeye çok şeyler veriyorsak ondan da bazı   deneysel  olarak  ve  kesin  bir  şekilde  doğruluğunun  ortaya
             izlenimler aldığımız şüphesizdir. Ancak bu izlenimlere zihnin   konması imkânsızdır. Tam tersi bir ihtimalin var olması nede-
                                                                    niyle şüpheli olur.
             giydirdiği şekiller ve onlara ait düşünceler, insana “ben” ile
             ilgili bilgi vermez. Ben bilgisi,………                   Buna göre Popper için bilimsel kuramların oluşturulma
                                                                    sürecinde etkili olan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
             Parçanın  sonunda  verilen  boşluğa  aşağıdakilerden
                                                                    A)  Nedensellik
             hangisi getirilirse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?
                                                                    B)  Doğrulama
             A)  bilincin sezgisel bir kavrayışla içsel âleme yönelmesiyle   C)  Yanlışlama
               mümkündür.
                                                                    D)  Paradigmal devrim
             B)  görünüşün  derinine  inilmesi  yani  maddenin  özünün
               kavranmasıdır.                                       E)  Çalışma etiği
             C)  maddenin aktarımı ile başka zihinlerde anlam bulur.
             D)  dışsal âlemin ruhsal âleme yansımasıdır.
                                                                9.   Onun ahlak felsefesinin temeli “hareket” kavramı üzerine ku-
             E)  madde ile ruh arasında mantıksal bir sentezlemedir.  rulmuştur. Devlet bursuyla gittiği Fransa’da “hareket” felsefe-
                                                                    sinin kurucusu olan Maurice Blondel’le tanışarak, ülkemizde
                                                                    çıkarmış  olduğu  “Hareket”  dergisinde,  kitaplarında,  başka
                                                                    dergi ve gazetelere yazdığı yazılarında, “hareket” felsefesinin
         6.   Varoluşçu felsefe, insanın özgür iradesi olduğunu ve karar-
                                                                    ve dinî düşüncelerinin etkisiyle İsyan Ahlakı’nın savunuculu-
             larında  da  sorumlu  olduğunu  vurgular.  Varoluşçular  bütün   ğunu yapmıştır. ‘İsyan Ahlakı’, ‘Var Olmak’, ‘Ahlak’, ‘Yarınki
             varlığın  aklın  kuşatmasında  olduğunu  savunan  düşünceye   Türkiye’ kitaplarından birkaçıdır.
             karşı gelmiş, önce var olduğunu, sonra özün kişi tarafından
                                                                    Bu parçada hakkında açıklama yapılan felsefeci aşağıda-
             oluştuğunu savunmuşlardır.
                                                                    kilerden hangisidir?
             Buna göre aşağıdakilerden hangisi varoluşçu felsefenin   A)  Hilmi Ziya Ülken
             genel karakterine ters düşer?                          B)  Nusret Hızır

             A)  Korkak ya da kahraman doğarız, korkak ya da kahraman   C)  Macit Gökberk
               olmayız.
                                                                    D)  Nurettin Topçu
             B)  İnsan önce var olur; iyi, kötü olmasına kendisi karar verir.
                                                                    E)  Aydın Sayılı
             C)  İnsan kararlarında edilgen değildir.
             D)  Eylemlerinde özgür olan insan bunun sorumluluğunu da
               kabullenir.
                                                                10.  Nietzsche  felsefesinde  köle  efendi  düalizmi  önemli  bir  yer
             E)  Yaşamı anlamlı kılan insanın kendisidir.
                                                                    tutmaktadır. Ona göre her soylu ahlak, kendine zafer kazan-
                                                                    mış bir biçimde evet demekle gelişirken köle ahlakı daha en
                                                                    başında farklı olana, kendi olmayana hayır der. Dolayısıyla
                                                                    “hayır “sözcüğü, kölenin hemen hemen tek eylemidir. Köle
                                                                    ahlakının var olmak için hep karşı koyan dış dünyaya gerek-
         7.   Thomas  Kuhn’a  göre  bilim  bir  etkinlik  sürecidir.  Bu  süreci   sinimi olmuş ve kölenin eylemi temelde tepkiden kaynaklan-
                                                                    mıştır. Soylu değerlendirme biçiminde ise kişi eyleme ken-
             yönlendiren olgular bilim insanlarının oluşturduğu topluluk ve
                                                                    diliğinden geçer ve karşıtını yine kendisini daha coşkulu bir
             onların çalışmalarıdır. Bilim ancak bu süreci incelemekle anla-
                                                                    şekilde onaylamak amacı ile arar. Nietzsche, köle ve efendi
             şılabilir. Bu incelemede süreçteki tüm ögeler özellikle de bilim   kavramlarını ahlaki özellikleri ve ahlak türlerini daha iyi betim-
             dışı ögeler irdelenmelidir. Bilim süreci sürekli ilerleme özelliği   lemek amacı ile kullanmıştır.
             göstermez. Bilimde sapmalar ve sıçramalar olanaklıdır. Bu sıç-
             ramalar bilimde bir paradigmadan diğerine geçişle gerçekleşir.      Buna göre Nietzsche’nin felsefesinde köle ahlakının be-
                                                                    lirgin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
             Parçaya  göre  Thomas  Kuhn  aşağıdakilerden  hangisine
                                                                    A)  Sadece kendisine ve kendisine benzeyen türlere değer
             karşı çıkar?                                              vermesi
             A)  Bilim  insanları  içinde  yaşadıkları  çağın  koşullarından   B)  Hiçbir zaman kendi başına bir düşünce ya da eylem yara-
                                                                       tamamış olması
               etkilenirler.
                                                                    C)  Tutum ve davranışlarıyla efendi olarak gördüğü kişiyi alt
             B)  Bilimin anlaşılması bilimsel süreçlerin anlaşılmasına bağlıdır.   etmeye çalışması
             C)  Geçmişten geleceğe bilim doğrusal bir ilerleme süreci izler.   D)  Karşıtlarına karşı geliştirdiği tavırların duruma göre değiş-
                                                                       kenlik göstermesi
             D)  Bilimsel çalışmaları paradigma yönlendirir.
                                                                    E)  Toplum kurallarını hiçe sayarak benliğine uygun erdemle-
             E)  Bilimsel çalışmalarda kopmalar yaşanır.
                                                                       ri seçip özümsemesi



       166
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171