Page 163 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 163

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                                 20. Yüzyıl Felsefesi - 2







        1.   Sartre’a göre doğuştan rollerimizin yazılı olduğu bir senaryo   4.   Yeni  ontolojinin  önemli  temsilcilerinden  N.  Hartmann’a  göre
            yoktur. Kim olduğumuzu ve ne olmak zorunda olduğumuzu   felsefedeki  bütün  problemler,  Descartes’tan  beri  mantığa  da-
            bize anlatan bir “öz” yoktur. Hepimiz zorunlu olarak özgürüz   yalı yöntemlerle açıklamalardan ortaya çıkar. Hartmann, man-
            ve hepimiz bu varoluşçu belirsizliğe bir cevap bulmak sorum-  tıksal  doğruların  her  zaman  gerçeği  veremeyeceğini  belirtir.
            luluğunu taşıyoruz.                                    Hartmann’a göre varlık, ruh ve maddedir. Ruh düşünmedir an-
                                                                   cak bilgi için düşünen özne kadar düşünülen varlığa da ihtiyaç
            Bu parçadan hareketle aşağıdaki düşüncelerden hangisine
                                                                   vardır. Bir nesnenin bilinmesi için nesnenin varlığı gerekir.
            ulaşılamaz?
                                                                   Hartmann’ın  görüşleri  ile  ilgili  olarak  aşağıdakilerden
            A)  İnsan için önceden belirlenmiş bir kader yoktur.
                                                                   hangisi doğru değildir?
            B)  İnsan ahlaki değerlerini kendisi oluşturur.
                                                                   A)  Felsefedeki  problemlerin  çözümünde  mantıksal  açıkla-
            C)  Birey kendi özünü gerçekleştirecek olanağa sahiptir.
                                                                      malar yetersizdir.
            D)  İnsan kendisini belirleyen özgürlüğe mahkûmdur.
                                                                   B)  Descartes’ın bilgi kuramını eleştirir.
            E)  İnsanda varoluş, özden sonradır.
                                                                   C)  Özne düşünmenin tek etkin unsurudur.
                                                                   D)  Nesnenin bilinmemesi varlığının olmadığı anlamına gelmez.
        2.   20. yüzyıl felsefesi gerçeğin ne olduğunun, nasıl bilineceğinin   E)  Bilgi, öznenin nesneyi kavramasıyla oluşur.
            ele alındığı ve metafizik tartışmaların kendisini hissettirdiği bir
            dönem olmasının yanı sıra dünya savaşları gibi toplumsal ve
            ekonomik  düzlemde  yaşanan  değişmelere  yönelik  fikirlerin   5.   Edmund Husserl’e göre “Bilinç her zaman bir şeyin bilincidir.”
            de oluştuğu bir dönemdir. Çağdaş bir felsefe olan ve belli bir   Bu bilinç, nesnelerin özünün bilgisinin bilinmesini sağlar. Bu
            coğrafyanın egemenliğinde olmayan 20. yüzyıl felsefesi za-  öze ulaşmak için daha önce edinilmiş bilgilerden, ön yargı-
            man içinde sistemleşmiştir.                            lardan,  rastlantısal  özelliklerden  uzaklaşmak  ve  bu  bilgileri
                                                                   paranteze almak gerekir.
            Buna  göre  20.  yüzyıl  felsefesinin  temel  problemleri
            ve  akımları  düşünüldüğünde  aşağıdakilerden  hangisi       Parçada hakkında açıklama yapılan felsefi görüş aşağı-
            dışarıda kalır?                                        dakilerden hangisidir?
            A)  Bilginin Kaynağı Sorunu - Rasyonalizm              A)  Fenomenoloji
            B)  Gerçeklik Görünüş Sorunu - Fenomenoloji            B)  Kartezyen felsefe
            C)  Yorum Sorunu - Hermeneutik                         C)  Diyalektik materyalizm
            D)  Varoluş Öz Sorunu - Varoluşçuluk
                                                                   D)  Mantıkçı pozitivizm
            E)  Değişim Sorunu - Diyalektik Materyalizm
                                                                   E)  Hermeneutik



        3.   J. P. Sartre’a göre insan iki tür özgürlüğe sahiptir. Bunlardan   6.   J. P. Sartre, “Varoluş, özden önce gelir.” sözüyle varoluşçu-
            birincisi insanın, özü belirlenmeden var olduğu için özgür ol-  luğun önemli bir iddiasını ortaya koymuştur. Sartre, insanın
            masıdır. Buna belirlenmeme özgürlüğü der. İlk olarak insan   ilk olarak var olduğunu, ortaya çıktığını, göründüğünü ancak
            dünyaya gelir, var olur ve daha sonra özünü kurarak kişi olur.   sonrasında kendini tanımladığını belirtir. İnsanın özünü oluş-
            Var  olan  bir  insanın  sonradan  bir  karakter,  kişi  olması  ise   turma gücünü, yine insanın özgür iradesini kullanabilmesine
            ikinci özgürlük anlayışıdır. Bu da insanın kendi özünü seçme   bağlar. İnsanın özünün doğuştan belirlenmediğini, yaptığı öz-
            özgürlüğüdür.                                          gür seçimlerle sonradan oluştuğunu düşünür.

            Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine      Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Sartre’ın  görüşüne
            ulaşılamaz?                                            uygundur?

            A)  İnsan genetik kodlarının dışına çıkamaz.           A)  İnsanın özgürlüğü kendi elindedir.
            B)  İnsan yapmış olduğu seçimler sonrası kendi olur.   B)  İnsanın özgürlüğü nesneye bağlanmasıyla oluşur.
            C)  Nasıl bir insan olacağımızı biz belirleriz.        C)  Özgürlüğün sınırlarını Tanrı belirler.
            D)  İnsanın sahip olduğu özgürlükler özünü bulmasını sağlar.   D)  İnsanın başkalarına karşı sorumluluğu yoktur.
            E)  İnsanın karakteri zamanla oluşur.                  E)  İnsanın özgürlüğü toplumun elindedir.



                                                                                                             163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168