Page 167 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 167

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                                  20. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Husserl’e göre doğru bilgi görünenlerin içinde bulunan “öz”e   3.   Çağımızda durmadan çoğalan bir yığınlaşma, bir kitleleşme
            ilişkindir ve bu “öz” ancak bilinçle kavranır. O, varlıkların özü-  içinde yaşıyoruz. Jose Ortega Y Gasset’in diliyle söylersek,
            ne ulaşmak için kullandığı yöntem ile nesnenin öz bilgisine   bugün  her  yanda  bir  dolup  taşma  var:  Kentler  insanlarla
            ulaşabilmek için önce onun özüne ait olmayan tüm özellikle-  dolup  taşıyor;  evler  insanlarla.  Eskiden  hiç  üzerinde  durul-
            rin (ilgisiz görüşler, bilimsel ve günlük bilgiler, ön yargılar vb.)   mayan bir şey bugün sorun oldu: “Bir yer bulmak” böylece
            parantez içine alınmasını ister. Bu yolla insanın öze ulaşma-  gittikçe çoğalan bir kalabalık her yeri dolduruyor. Ancak bu
            sını engelleyen, öze ait olmayan ögeler kısa bir süre için yok   yığınlaşma içinde tek insan yani birey, gittikçe kendi özelli-
            sayılır. Böylece varlığın özünü meydana getirmeyen somut   ğinden, kendi kişisel özgürlüğünden çözülme, kopma duru-
            özellikler ayıklanarak varlık soyutlanır.              muna geçiyor. Tek insan kayboluyor. Kitle içinde sıradan bir
                                                                   insan oluyor. Tek kişi güçsüz kalmıştır günümüzde. İşte tam
            Bu parçada hakkında açıklama yapılan felsefi görüş aşa-  da burada varoluşçu felsefe sesini yükseltiyor; “Modern çağın
            ğıdakilerden hangisidir?                               insanı! Senin çok şeyini aldılar ama bir tanesinin alınmasına
                                                                   izin verme: Kendi gerçek varoluşun.”
            A)  Rasyonalizm
            B)  Nihilizm                                           Bu parçadan hareketle varoluşçuluğun amacının aşağıda-
                                                                   kilerden hangisi olduğu söylenebilir?
            C)  Pozitivizm
            D)  Fenomenoloji                                       A)  Dilsel bir varlık olarak insanı konu edinmek
            E)  Entüisyonizm                                       B)  Tarihsel bir varlık olarak insanı ele almak
                                                                   C)  Fenomen olarak insanı konu edinmek
                                                                   D)  İnsanı bireysel bir özne olarak ele almak

                                                                   E)  İnsanı bir nesne olarak açıklamak






                                                               4.   20. ve 21. yüzyılda, Avrupa’da bilim ve teknolojinin hızla ge-
                                                                   lişmesinin de etkisi ile birlikte yeni felsefi görüşler ve filozoflar
                                                                   etkili olmuştur. Başta Avrupa olmak üzere Asya’dan Afrika’ya,
                                                                   Avusturalya’dan  Amerika’ya  kadar  felsefecilerin  görüşleri
                                                                   yayılmıştır.  Türkiye’deki  felsefi  çalışmalar  Tanzimat  döne-
        2.   İnsanlık 20. yüzyıla gelmeden önce hayatı derinden etkile-
            yen olaylar yaşamıştır. Bu olayların başında Fransız İhtilali   mindeki  fikir  tartışmaları  ile  başlamış  ve  1933  yılında  üni-
            ve Sanayi Devrimi gelir. Bunların etkisinin başta Avrupa ol-  versitelerde yapılan reform sonucunda İstanbul Üniversitesi
            mak üzere tüm dünyaya yayıldığı görülür. 19. yüzyıldaki fi-  bünyesinde açılan felsefe bölümüyle kurumsallaşmış, felsefi
            kir hareketleri, toplumsal sınıf mücadeleleri ve bazı devletler   çalışmalar hız kazanmıştır.
            arasında yaşanan savaşlar bu etkilerin ilk ciddi örnekleridir.
            Bunların beraberinde ve devamında sosyoekonomik ve poli-     Parçadan hareketle;
            tik durumlarda meydana gelen köklü değişiklikler, 20. yüzyıl-
            da I. ve II. Dünya Savaşı’nın yaşanmasına neden olmuştur.      I. Filozoflar sadece yaşadıkları coğrafyada değil, dünyada
            Bu dönem felsefesini anlamak için bahsedilen olayların etki-  etkiler bırakmışlardır.
            sine bakmak gerekir.
                                                                    II. Avrupa’daki  felsefecilerin  görüşleri  tüm  kıtaları  derinden
            Buna göre 20. yüzyıl felsefesi için aşağıdakilerden hangi-  etkilemiştir.
            si söylenemez?
                                                                   III. Türkiye’de felsefe 20. yüzyılın başlarında gelişmiş ve çok
            A)  Aydınlanma filozoflarının düşünceleri 20. yüzyıl filozofla-  sayıda felsefeci yetişmiştir.
               rını etkilemiştir.
                                                                   yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
            B)  Yaşanan  olaylar,  insanların  değer  anlayışlarında  deği-
               şimler meydana getirmiştir.                         A)  Yalnız I
            C)  Bu yüzyılın düşünürleri toplumsal değerlerin hızlı biçimde   B)  Yalnız III
               değişmesini önlemeye çalışmışlardır.
            D)  Toplumsal olaylara yönelik felsefi sorgulamalar üzerinde   C)  I ve III
               yükselen bir felsefedir.                            D)  II ve III
            E)  Sosyal alandaki değişimler yeni fikir hareketleri için zemin   E)  I, II ve III
               oluşturmuştur.




                                                                                                             165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172