Page 167 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 167

FELSEFE
                                                                                                 TYT      2022

                                             2022 YKS ÇIKMIŞ SORULAR







        1.   Felsefi soruların net ve değişmez yanıtları, herkese uygulanabile-   3.   Augustinus, “Mutlak olarak iyi olan ve her şeye gücü yeten bir
            cek hazır reçeteleri yoktur. Bu soruların kişilerin kendileri tarafından   Tanrı kötülükleri neden yaratmıştır?” sorusuna “Tanrı kötülüğü
            sorulup yine kendileri tarafından, kendileri için yanıtlanmaları   yaratmadı çünkü kötülük bir ‘şey’ değil, bir şeyin yokluğu ya
            gerekir. Örneğin hangi eğitim türüyle hangi mesleğin doğanıza   da noksanlığıdır.” diyerek cevap verir. Örneğin yalancılıktaki
            daha uygun düşeceğini belirleyip kendinizi daha iyi tanıyabilmek   kötülük dürüstlüğün noksanlığından kaynaklanır. “Peki Tanrı
            için gençlik psikoloğundan yardım alabilirsiniz. Fakat “eğitimin   neden dünyayı, içinde kötülüklerin olmasına izin vererek
            ne olduğu” veya “insanların kendilerine, ailelerine ve ülkelerine   yaratmıştır?” sorusuna ise insanların akıllı varlıklar olduğu
            karşı ne gibi sorumlulukları bulunduğu” veya “sorumluluğun ne   düşüncesi ve özgür irade kavramı ile açıklık getirmektedir. Ona
            olduğu” soruları, bir uzman tarafından gereği gibi yanıtlanamaz.   göre Tanrı’nın kendisine bahşettiği özgürlüğü insanın yanlış
            Bu soruları sadece felsefe yardımıyla yanıtlayabiliriz.  ve kötü bir iradeyle kullanması, tüm ahlaki kötülüklere neden
                                                                   olmaktadır.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi bir felsefe sorusu de-
            ğildir?                                                Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            A)  Seninle aynı şeye bakıyoruz ama aynı şeyi mi görüyoruz?  A)  İnsan özü itibariyle eylemlerinde iyiye yönelen bir varlıktır.

            B)  Bir davranış bugün iyi yarın kötü olarak değerlendirilebilir mi?  B)  Evrendeki işleyiş Tanrı müdahalesinden bağımsızdır.
            C)  İdeal şartlar sağlandığında bir devlet düzeni nasıl olmalıdır?  C)  İyiliğin var olabilmesi için kötülüğün de var olması gerekir.
            D)  Kırmızı ışık yanınca herkes bekliyor ben de beklemeli miyim?  D)  Tanrı, kötülüğü insanları sınamak için yaratmıştır.
            E)  Bu filmi eleştirmenler beğendi diye ben de beğenmek zorun-  E)  İnsan, eylemlerinin belirleyicisi ve mutlak sahibidir.
               da mıyım?












                                                               4.   Bitkinin çiçek açmasıyla tomurcuğun kaybolması gibi meyvenin
                                                                   kendini göstermesiyle çiçek de yitip gider. Sanki bitkinin varoluşu
                                                                   gibi görünen çiçekler aslında ağacın gerçek amacı olan meyveye
        2.   1977 yapımı Annie Hall  adlı filmde, depresyondaki küçük bir
                                                                   götüren bir aşamadır. Bitkinin bu biçimleri aynı anda bir arada
            çocuğu annesi doktora götürür. Anne doktora durumu “Okuduğu
                                                                   bulunmaz ve birbirlerinin yerini alarak gerçekleşir. Organik
            bir şey yüzünden böyle oldu.” diyerek açıklar. Çocuk sıkıntısını
                                                                   birliğin birer anı olan bu aşamalar, bütün içinde birbirleriyle
            doktora anlatmaya “Evren genişliyor!” cümlesiyle başlayınca
                                                                   çatışma hâlinde olmadıkları gibi tersine her biri aynı ölçüde
            anne çileden çıkar ve sesini yükselterek: “Sen Brooklyn’desin
                                                                   gereklidir. Bu bir arada, eşit olarak bulunma zorunluluğu ise
            ve Brooklyn’in genişlediği falan yok.” der.
                                                                   bütünü yani bitkinin yaşamını oluşturur.
            Bu parça felsefi açıdan ele alınırsa annenin düşünceleri
                                                                   Hegel’in bu düşüncelerinden hakikat konusunda aşağıdaki-
            aşağıdaki yaklaşımların hangisiyle ilişkilendirilebilir?
                                                                   lerin hangisine ulaşılabilir?
            A)  Varlık alanında çokluğun değil tek bir tözün esas olduğunu
                                                                   A)  Hakikati anlamak için oluşumun ilk aşamasına odaklanıl-
               savunan monizm
                                                                      malıdır.
            B)  Dünyaya ilişkin bilgimizin sadece deneyimden gelmediğini
                                                                   B)  Bir  şeyin  hakikati,  onun  yalnızca  anlık  bir  durumundan
               savunan rasyonalizm
                                                                      türetilemez.
            C)  Var  olan  her  şeyin  maddeden  oluştuğunu  söyleyen
                                                                   C)  Hakikatin oluşumsal aşamaları birbirine bağlı değildir.
               materyalizm
                                                                   D)  Bir  nesnenin  hakikati,  özünde  değişmeyen  bir  yapı  arz
            D)  Soyut irdelemeler yerine sonuç ve yarar kavramlarını kul-
                                                                      eder.
               lanan pragmatizm
                                                                   E)  Hakikat sadece temel parçaların bir araya gelmesinden
            E)  Bilimsel bilgiyi ve aklı diğer düşünsel yöntemlere yeğle-
                                                                      oluşur.
               yen pozitivizm

                                                                                                             167
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172