Page 148 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 148

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         6.   18-19.  yüzyıl  filozoflarından  bazılarının  ele  aldığı  felsefe   9.   Birçoğumuz “özgürlük” veya “devlet” gibi kavramlara sahibiz.
             problemleri şunlardır: Kant’a göre bilgilerimiz deneyimle ge-  Ancak bunlar dünyada görebildiğimiz, dokunabildiğimiz ya da
             lir ama bilgi, deneyim değildir. Renkleri görmeden bilemeyiz   koklayabildiğimiz şeyler değildir. Empirist filozof Locke, öz-
             ama görme deneyimi renk değildir. ‘‘Bilgi deneyim olmadan   gürlük gibi karmaşık fikirlerin bile, en nihayetinde, basit algı
             sadece akılla, akıl olmadan da sadece deneyimle elde edi-  parçalarının bir araya gelmesinden oluştuğunu iddia eder.
             lemez.’’  diyerek  bilginin  elde  edilişini  sorgulamıştır.  Locke
                                                                    Buna  göre  empirizmin  temel  iddiası  aşağıdakilerden
             başka bir felsefi alanda devlet kavramını sorgulayarak liberal
                                                                    hangisidir?
             bir devlet sistemini savunmuştur. Bentham ahlak felsefesinde
             faydacılığı öne çıkarmıştır. İnsanın acıdan kaçtığını ve hazza   A)  Bilgi, duyu verilerinin aklın apriori kategorilerinde şekillenmesi
             yöneldiğini iddia etmiştir. Hegel ise varlıkların oluş ve değişi-  ile oluşur.
             mini diyalektik bir tarzda açıklamıştır.
                                                                    B)  Gerçeğin bilgisi akıl yürütme ve mantıksal çıkarımlarla oluşur.
             Bu  parçadan  hareketle  18-19.  yüzyılda  aşağıdakilerden   C)  Deneyimlerimizden elde ettiğimiz bilgiler yanıltıcıdır.
             hangisinin öne çıkan bir problem olduğu söylenemez?
                                                                    D)  Tüm bilgilerimizin kaynağı deneyimdir.
             A) Doğru bilginin kaynağı
                                                                    E)  Mutlak bilginin kaynağı akıldır.
             B) Birey-devlet ilişkisi
             C) Ahlakın ilkesi
             D) Varlığın oluşu
             E) Tanrı-varlık ilişkisi
                                                                10.  “Akıl hiçbir şeyi algılayamaz, duyular hiçbir şeyi düşünemez.
                                                                    Bilgi ancak bunların birleşik faaliyetinden doğar.” diyen Kant,
                                                                    felsefe tarihi içerisindeki hangi iki görüşü uzlaştırmıştır?
                                                                    A)  Fenomenoloji - Analitik felsefe
         7.   Zihnin kendisinde algıladığı ya da algının, düşüncenin ya da
             anlığın dolaysız nesnesi olan her şeye ide diyorum; zihnimizde   B)  Rasyonalizm - Empirizm
             herhangi bir ide üretme gücüne de, gücün bulunduğu nesne-  C)  Pozitivizm - Entüisyonizm
             nin niteliği diyorum.
                                                                    D)  Kritisizm - Pragmatizm
                                                    “Locke”         E)  Septisizm - Rasyonalizm
             Locke’un bu görüşleri aşağıdaki bilgi anlayışlarından han-
             gisini savunduğunu göstermektedir?
             A)  “Doğru bilginin kaynağı akıldır.” diyen rasyonalizmi
             B)  “Bilginin kaynağı deneydir.” diyen empirizmi

             C)  “Bilginin kaynağı hem akıl hem deneydir.” diyen kritisizmi  11.  Bir  hasta  için  ilik  kan  hücresi  bağışlayacak  olan  donörler
                                                                    aranmaktadır. Hasta ile uyumlu ilik kan hücrelerine sahip iki
             D)  “Doğru bilgi olgusal bilgidir.” diyen pozitivizmi
                                                                    donör ilik bağışı için gönüllü olmuştur. Birinci donör işlemle-
             E)  “Fayda sağlayan bilgi doğrudur.” diyen pragmatizmi  rinin başlatıldığı sırada temin edilen maddi tutarı alarak has-
                                                                    taneden uzaklaşmıştır. Bunun üzerine işlemler diğer gönüllü
                                                                    donörle tamamlanmıştır.

                                                                    Bu  örnek  olay  yalnızca  Kant’ın  ödev  ahlakı  açısından
         8.   Mill düşüncesinde: “Çok sayıda insana en yüksek mutluluğu
                                                                    değerlendirildiğinde;
             verebilmek” ilkesini temel alır. Ona göre mutluluk veren ey-
             lemler iyi, mutsuzluk veren eylemler kötüdür. Mutluluk, haz-       I. İlik kan hücresi bağışlama eylemine donörler maddi des-
             zın varlığı ve acının yokluğu anlamına gelir.            tek amaçlı başvurduklarından eylem ahlaki olamaz.
                                                                          II. Gönüllü donörlerden ikincisi maddi tutara yönelik eylem-
             Bu açıklamadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisi-
                                                                      de bulunmadığından ahlaki bir eylem sergilemiştir.
             ne ulaşılabilir?
                                                                        III. Gönüllü donörlerden birincisi faydasına uygun eylem-
             A)  Kötü eylemler mutluluk verir.
                                                                      de bulunurken aynı zamanda maddi tutara yönelik eylem-
             B)  İnsan doğası gereği mutludur.                        de de bulunduğundan davranışı ahlaki değildir.

             C)  İnsan bencil olduğu sürece mutlu olur.             yargılarından hangileri doğrudur?
             D)  İnsan hazlarının peşinde koşarak mutlu olabilir.    A) Yalnız I                     B) Yalnız  II                      C) I ve II
             E)  Ahlaki eylemin amacı, bütün insanların mutlu olmasıdır.                     D) II ve III                       E) I, II ve III




       148
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153