Page 145 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 145

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                           18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl Felsefesi - 1







        1.   Liberalizm, 18. yüzyılın en önemli felsefi ve siyasi akımı olarak   4.   “Kant’a  göre  içimizde  kesin  bir  şekilde  varlığını  hissettiğimiz,
            doğmuştur. Ancak liberalizmin bu dönemde ortaya çıkışı tesa-  bize  ‘yapmalısın,  etmelisin’  diyen  bir  ödev  duygusu  vardır.
            düfi değildir. Çünkü bu dönemde bir yandan sınırsız özgürlük   Ahlaklı eylem de iyi niyete dayanan ve ödev duygusundan do-
            isteyen ekonomik gruplar bir yandan da siyasal katılım hakları   ğan eylemlerdir. Kant, ahlakının temel kaygısı veya amacı akla
                                                                   uygun davranmak, aklın sesini dinlemek ve bir ödev olarak ken-
            talep eden sosyal gruplar ortaya çıkmıştır.
                                                                   disini ortaya koyan ahlaki buyruğa itaat etmektir.”
            Buna göre anlatılmak istenen düşünce aşağıdaki seçe-
                                                                   Buna  göre,  aşağıda  verilen  durumlardan  hangisi  Kant’ın
            neklerin hangisinde verilmiştir?
                                                                   ödev ahlakı anlayışıyla örtüşmektedir?
            A)  Her çağda farklı felsefi akımlar ortaya çıkıp gelişebilir.
                                                                   A)  Spor  salonunda  havuza  bir  çocuk  düştü,  arkadaşlarıma
            B)  Toplumsal gruplar gelişen felsefi akımlardan etkilenir.  hava atmak için hemen suya atladım. İyi yüzme biliyorum,
                                                                      çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            C)  Felsefi akımlar birbirlerine bağlı kalarak gelişir.
                                                                   B)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, salondaki cankur-
            D)  Toplumsal yaşamı belirleyen felsefi akımlardır.
                                                                      taran olduğum için suya atladım ve çocuğu havuzdan dışarı
            E)  Felsefi akımlar doğdukları çağın koşullarından etkilenir.  çıkardım.
                                                                   C)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, çocuğu kurtar-
                                                                      mak amacıyla suya atladım ama çocuk paniğe kapıldığı
                                                                      için havuzdan dışarı çıkarmayı başaramadım.
        2.   “İnsan özgür doğar ama kendini zincire bağlanmış olarak bu-  D)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, Tanrı’nın hayrını ka-
            lur.”  diyen  Rousseau,  “Toplum  Sözleşmesi”  adlı  eserinde  in-  zanmak için hemen suya atladım, yüzme bilmiyorum çok şü-
            sanın, devletin yasalarına itaat ederken aynı zamanda birlikte   kür havuz derin değilmiş, çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            özgür  yaşamanın  olanağını  sorgular.  Bu  sorunun  çözümünü   E)  Spor  salonunda  havuza  bir  çocuk  düştü,  babası  ol-
            Rousseau bireyin kendisini bütün haklarıyla toplumun tümüne   duğum için hemen suya atladım iyi yüzme biliyorum,
            bağlamasında bulur. Bütünün iyiliğini göz önünde bulunduran   çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            bir duyguyla ve siyasi bilinçle topluma bağlanan birey, kaybettiği
            doğal özgürlüğünün yerine yasal özgürlüğü koyabilecektir.
                                                               5.   Kant, Gazâlî ’nin yolunda giderek iki tür varlık alemi olduğunu
            Buna göre Rousseau için bireyin özgürlüğü aşağıdakilerden   ortaya koymuştur. Bunlardan biri akıl ve deneyle bilgisine ula-
            hangisiyle sağlanabilir?                               şamayacağımız ‘‘numenler’’ ikincisi ise akıl ve deneyle test
                                                                   edebileceğimiz ‘‘fenomenler’’dir. Numenleri bilemeyiz ancak
            A)  Doğa durumuna dönülmesiyle
                                                                   inanırız.
            B)  Genel iradeye bağlanmayla
                                                                   Parçadan hareketle Kant felsefesi için aşağıdaki yargılardan
            C)  Kendi öz çıkarlarını gerçekleştirmesiyle           hangisine ulaşılabilir?

            D)  Devletin başlı başına bir amaç olmasıyla
                                                                   A)  Akla uymayan hiçbir şey yoktur.
            E)  Bireyin temel haklarından vazgeçmesiyle            B)  Akıl tek rehber olarak yeterlidir.
                                                                   C)  İnancı gerektiren bazı varlıklar vardır.
                                                                   D)  İnanca gerek olmaksızın her şeyi felsefeyle anlayabiliriz.
        3.   Hegel’e göre deneye hiç başvurmadan sırf düşünce ile kesin   E)  İnsan bilim sayesinde her şeyi aydınlatmıştır.
            bilgiye ulaşılabilir. Çünkü özne ile öznenin yöneldiği nesne aynı
            aklın değişik biçimleridir.
                                                               6.   Kant, “İyi eylem, ancak insan olmanın değerini korumak ama-
            Hegel’in  bu  görüşünün  temelinde  aşağıdaki  yargılardan   cıyla yapılandır.” der.
            hangisi bulunmaktadır?
                                                                   Filozofun bu görüşüne dayanarak aşağıdaki yargılardan
            A)  Var olmak algılanmış olmaktır.                     hangisine ulaşılabilir?
            B)  Düşünüyorum, o hâlde varım.                        A)  Kişinin eylemlerini karşısındakine duyduğu saygı belirlemelidir.

            C)  Duyumlardan geçmeyen bilgi akılda olamaz.          B)  Ahlak kuralları nedeniyle insanlar çıkarlarını korumalıdır.
            D)  Tüm bilgimiz deneyle başlar, ancak deneyden doğmaz.  C)  Kişinin eylemleri  ahlakî olanla örtüşmelidir.
            E)  Akılsal olan her şey gerçek; gerçek olan her şey akılsaldır.  D)  Bireyler uydukları kuralların sonuçlarını üstlenmelidir.
                                                                   E)  Kurallara uyanlar her zaman mutlu olmalıdır.



                                                                                                             145
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150