Page 144 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 144

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        5.   Bacon, insanlığa gerekenin bilimsel bir pratiğe dayanan yeni   7.   Ütopya  olmayan  yer  anlamına  gelmektedir.  Siyaset  felse-
            bir tutum ve yöntem bilgisi olduğunu düşünür. Bacon’a göre   fesinde  gerçekleşmesi  mümkün  olmayan  hayali  devlet  dü-
            önce doğayı deneyler aracılığıyla gözlemleyip verileri topla-  zenlerini tanımlamak için kullanılan bir kavramdır. Filozoflar
            mamız, ardından ne bildiğimizi çözümlememiz ve sonunda   geliştirmiş oldukları ütopik devlet anlayışları ile ideal bir dü-
            da ulaştığımız en güvenilir doğrulara göre hareket etmemiz   zen  arayışında  bulunmuşlardır.  Distopyalar  ise  korku  ütop-
            gerekir. Öne sürdüğü bu “yeni mantık”, bu yeni düşünme yolu   yalarıdır. 20. yüzyılda yaşanan savaşlar, filozofları gelecekte
            Aristotelesçi tasımın (kıyasın) yerini alacaktır. Eski düşünme   dünyanın karşı karşıya kalacağı yaşam biçimi hususunda en-
            yöntemleri doğa yasalarının gerçek bilgisini üretecek durum-  dişelenmeye itmiş ve yazılan distopyalarla halkın olabilecek
            da  değildir.  Bacon  ancak  yeni  deneysel  yöntemle  doğaya   şeyler hususunda uyanık kalması sağlanmaya çalışılmıştır.
            egemen olunabileceğini düşünmektedir. Ancak doğaya ege-
                                                                   Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşı-
            men olmak için önce onu iyice tanımak, hangi nedensel ya-
                                                                   lamaz?
            salarla nasıl işlediğini iyice bir anlamak gerekmektedir: “Bilgi
            güçtür, egemen olmaktır.” Fakat nedensel yasaların bilgisine   A)  Farabî’nin  ‘Erdemli  Şehir’  düşüncesinde,  şehri  yöneten
            ulaşmanın önünde bazı engeller bulunmaktadır. Bacon do-   idareci bedenen ve ruhen sağlam, zeki, öğrenme ve öğ-
            ğayı yorumlayarak açıklamaktan çok, ona ilişkin acele kes-  retmeyi seven, dürüst kimseler olmalıdır. Ancak bu sa-
            tirimlerde bulunmamıza yol açan yanlış kanı ve önyargılara   yede  topluma  bu  değerler  aşılanabilecektir.  Dolayısıyla
            dayalı düşünceleri idoller yani zihnin putları olarak adlandırır.   Farabî’nin bu düşüncesi bir ütopyadır.
            İnsanoğlu doğayı kendi gerçekliği içinde kavrayıp ona ege-
                                                                   B)  Thomas  More  54  büyük  şehri  barındıran  bir  ada  hayal
            men olmak ve doğru bilgilere ulaşmak istiyorsa, ilk yapma-
                                                                      eder. Bu adada insanlar günde 6 saat çalışarak tüm top-
            sı gereken şey, insan zihnine yer etmiş bu idollerden bir an
                                                                      lumun temel ihtiyaçları giderilir, artakalan zamanlarda ise
            önce kurtulmaktır.
                                                                      insanlar sanat ve bilimle meşgul olur, ruhlarını olgunlaştı-
            Buna göre doğaya egemen olmak aşağıdakilerden hangi-      rırlar. Dolayısıyla More’un düşüncesi bir ütopyadır.
            si ile sağlanabilir?                                   C)  Campenella’nın  ‘Güneş  Ülkesi’  düşüncesinde  bilim  ve
                                                                      felsefe egemendir. Devletin başında hem filozof hem ra-
            A)  Eski  düşünme  yöntemleri  ile  yeni  yöntemleri  birleştirip
                                                                      hip olan bir hükümdar vardır. Herkese yeteneğine göre
               varlığın bilgisine ulaşarak
                                                                      iş verilir ve herkes ihtiyacı olanı, hak ettiğini elde eder.
            B)  Varlığın mutlak bilgisine ulaşmak zor olsa da yeni bilimsel
                                                                      Dolayısıyla Campenella’nın düşüncesi bir ütopyadır.
               yöntemin bunu sağlayacağına inanarak
                                                                   D)  George  Orwell’ın  ‘1984’  adlı  eserinde  dünya  kuvvetleri
            C)  Akıl ilkelerine göre bilim yapıldığında doğaya egemen ol-
                                                                      denk olan üç büyük cepheye ayrılmıştır. Her yere ‘Büyük
               manın yolunun açılacağının farkına vararak
                                                                      birader sizleri gözetliyor.” levhası asılmıştır. Ülke yöne-
            D)  Yeni  bilim  anlayışının  ilkeleriyle  doğanın  bilgisine  ulaş-  timi  etrafa  ‘Savaş  barıştır,  özgürlük  köleliktir,  bilgisizlik
               mayı engelleyen kuruntuları yok ederek                 güçtür.’ yazılı levhalar astırır. Dolayısıyla 1984 bir ütop-
                                                                      yadır.
            E)  Olgular  arasında  var  olan  ilişkileri  Tanrı’nın  yasaları  ile
               çözümleyerek                                        E)  Huxley’in ‘Cesur Yeni Dünya’ düşüncesinde bilim ve tek-
                                                                      nolojinin  zirvede  olduğu  bir  gelecek  hâkimdir.  İnsanlar
                                                                      belirli düşüncelere göre koşullandırılır. Sevmek, acımak
                                                                      gibi insani duygular silinir. Dolayısıyla Cesur Yeni Dünya
                                                                      bir distopyadır.



        6.   Spinoza’ya  göre  özgür  bir  ruh  kararlarını  akıl  yoluyla  alır.
            Ahlaksal yaşam aklın tutkulara karşı savaşıdır. İnsanı özgür
                                                               8.   Ütopya olmayan ülke anlamına gelir. Ütopya kendi içinde is-
            olmayıştan özgürlüğe yükseltme olanağı ancak ahlaksal ya-
                                                                   tenen ütopyalar ve istenmeyen ütopyalar şeklinde ikiye ayrıl-
            şamda bulunur. Tutkular insanı köle yapar, insan düşünme
                                                                   mıştır. İstenen ütopyalar insanlık adına barışı, sevgiyi, bilgiyi,
            hâlindeyken özgürdür.
                                                                   özgürlüğü tasarlarken; istenmeyen ütopyalar korku, baskı ve
                                                                   güvensizliği tasarlar.
            Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşıla-
            maz?                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisi istenmeyen ütopyadır?
            A)  Özgürlük bir bilinç gerektirir.                    A)  Platon “Devlet”
            B)  Özgürlük ahlaksal yaşamla mümkündür.               B)  A. Huxley “Cesur Yeni Dünya”
            C)  Ahlaki yaşamın önündeki engel tutkulardır.         C)  F. Bacon “Yeni Atlantis”
            D)  Akıl ile tutkuları yenmek ahlaksal yaşamın amacıdır.  D)  Farabi “Erdemli Şehir”

            E)  İnsan tutkularını yaşadıkça özgürlüğünü gerçekleştirir.  E)  T. More “Ütopya”



        142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149