Page 139 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 139

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                            15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi - 2







        1.   Hümanizm, Antik Yunan felsefesine geri götüren bir düşünü-  4.   Hobbes’a göre insan, doğası gereği bencil bir varlıktır ve tüm
            şün sonucudur. Bu geri dönüş ile insan ve evren yeniden yo-  eylemlerinin temelinde ben sevgisi vardır. İnsanın yaşamdaki
                                                                   amacı kendini korumak ve kendi çıkarlarını gerçekleştirmek-
            rumlanmış, insanın yeniden özneleşmesinin yolunu açan bir
                                                                   tir.  Bunun  için  başkalarının  çıkarlarını  görmezden  gelerek
            yönelim olmuştur. Bu bakımdan hümanizm, insanın merkeze
                                                                   yalnızca kendi iyiliği ve mutluluğu için davranır.
            alındığı ve aklının öne çıkarıldığı bir bakış açısıdır.
                                                                   Hobbes’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargı-
            Buna göre hümanist yönelimin aşağıdakilerden hangisi-  lardan hangisine ulaşılabilir?
            ne yönelik bir tepki olduğu söylenemez?
                                                                   A)  Evrensel bir ahlak yasası yoktur.
            A)  Felsefenin konusu dindir.                          B)  İnsan özgürlüğü evrensel bir değerdir.
            B)  Doğa; din ve akıl ile açıklanabilir.               C)  Ahlaki değerler insandan ve toplumdan bağımsız olarak
                                                                      vardır.
            C)  Hayatın tüm unsurları geri plandadır.
                                                                   D)  Bir eylemin değerini en çok sayıda insanın en çok yararı
            D)  Toplumsal hayat dünyevidir.                           belirler.
            E)  Birey geri plandadır.                              E)  İnsanlar herkesin iyiliğini gerçekleştirmek için vardır.



        2.   Descartes  ‘‘Düşünüyorum,  öyleyse  varım.’’  önermesiyle,   5.   Bu dönem, bireyi keşfetmesine rağmen, Machiavelli’nin he-
            kendisinden şüphe edilemeyecek açık seçik bilgiye ulaşmış-  men her zaman yanlış anlaşılan “Hükümdar” eserinde altını
            tır. Doğru bilgiye ulaşmak için şüpheyle yola çıkmıştır. Bilgiye   çizdiği, ne modern ulus kavramına ne de modern ulus-dev-
            deneyle değil, akılla ulaşıldığını ve bilgilerin doğuştan geldiği-  let oluşumuna ulaşabilmiştir. Bu kavramların oluşması için,
                                                                   alet  kutusu  yeteri  kadar  donanımlı  değildir.  Bu  eksiklikleri,
            ni savunmuştur. Bu sebeple kartezyen felsefenin öncülüğünü
                                                                   Aydınlanma’ya giden yol üzerindeki bu ara dönem veya mut-
            yapmıştır. Doğanın matematiksel bir dille açıklanması gerek-  laka bir ad vermek gerekirse, “aklın keşfedildiği dönem” ta-
            tiğini savunmuştur.                                    mamlayacaktır.

            Bu  parçadan  hareketle  Descartes  için  aşağıdakilerden      Bu parçada aşağıdaki felsefe dönemlerinin hangisinden
            hangisi söylenemez?                                    bahsedilmektedir?
                                                                   A)  MÖ 6 - MS 2. yüzyıl
            A)  Kendi düşüncesinden yola çıkarak var olduğunu kanıtlar.
                                                                   B)  MS 2 - MS 15. yüzyıl
            B)  Şüpheyi doğru bilgiye ulaşma sürecinde kullanır.
                                                                   C)  15 - 17. yüzyıl
            C)  Bilginin a priori olduğunu savunur.
                                                                   D)  18 - 19. yüzyıl
            D)  Empirist bir düşünürdür.
                                                                   E)  20. yüzyıl
            E)  Matematiği güvenilir bir bilgi türü olarak görür.

                                                               6.   Her ütopyacı hem gerçekleri iyi kavrayan hem de düş kuran
                                                                   kişidir. Yaşanan gerçeklerin eleştirisinden hareket ederek ne-
                                                                   yin nasıl olması gerektiğini belirleyip düşsel bir yapı oluşturur.
                                                                   Yani ütopyacı sadece eleştiri düzeyinde kalmakla yetinmez.
        3.   Felsefe  tarihinde  bazı  düşünürlerin  toplum  tasarımları  kur-
                                                                   Aynı  zamanda  var  olan  toplumsal  gerçeklerden  farklı  olan
            guladıklarını  görmekteyiz.  Thomas  More’un  “Ütopya”sı,
                                                                   bir toplum modelini de düşler. Böylece gerçeklerden hareket
            Campanella’nın  “Güneş  Ülkesi”  yeryüzünde  gerçekleşmesi   eden ütopyacı, ütopyası ile gerçek dışılığa ulaşır.
            mümkün olmayan devlet tasarımları üzerine yazılmış eserlerdir.
                                                                   Bu parçada vurgulanmak istenen düşünce aşağıdakilerden
            Filozofları  bu  tarz  bir  toplum  tasarımına  iten  düşünce   hangisidir?
            aşağıdakilerden hangisi olabilir?
                                                                   A)  Ütopyalar gerçekleşmesi olanaksız düşsel yaklaşımlardır.
            A)  İnsanların yaşam standardını yükseltme isteği      B)  Olumlu ütopyalar, bilime ve eşitliğe dayalı toplum modelleridir.
                                                                   C)  Korku ütopyaları, gelecekte insanları olumsuz koşulların
            B)  İnsanlar arasındaki çatışmanın giderilmesi düşüncesi
                                                                      beklediğini içeren uyarılar niteliğindedir.
            C)  İdeal bir toplum düzeni kurma hayali
                                                                   D)  Ütopyalar, düşsel bir düzeni ifade etmelerine rağmen ger-
            D)  İnsana verilen değerin artması düşüncesi              çeklerden tümüyle kopmuş değildir.
            E)  İnsanların özgür olma isteği                       E)  Geleceğe  yönelik  kurgular  olan  ütopyaların  geçmişle
                                                                      bağlantısı yoktur.




                                                                                                             139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144