Page 136 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 136

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         5.   “12.  yüzyılda  Afrikalı  Konstantin,  Tunus’tan  getirdiği  tıp  ala-  7.   “Bilmek, egemen olmaktır.” Ne var ki nedensel yasaların bil-
             nındaki  eserleri  Salerno’da  Latinceye  kazandırmıştır.  13.   gisine ulaşmanın önünde engeller bulunmaktadır. İnsan zihni
             yüzyılda Roma İmparatoru, İslam bilimlerinin tanınması ama-  boş düşüncelerle, kuruntularla dolup taşmaktadır. F. Bacon
             cıyla Salerno’da çeviriler yaptırdı. Çeviri faaliyeti, Almanya ve   doğayı anlamaya çalışırken acele kestirimlerde bulunmamıza
             Fransa’ya yayılarak 14. yüzyılda bütün Avrupa’yı etkisi altına   yol açan yanlış kanı ve ön yargılara dayalı düşünceleri “zih-
             almıştır. 15. yüzyıldan 17. yüzyıla kadar astronomi ve matema-  nin putları” diye adlandırır. İnsanoğlu doğayı kendi gerçekliği
             tik bilginlerinin Latinceye çevrilen eserleri ve ele aldıkları prob-  içinde kavrayıp doğru bilgilere ulaşmak istiyorsa ilk yapması
             lemlere yönelik çözümleri Galilei, Bacon, Da Vinci gibi bilim   gereken şey, zihnine yer etmiş bu putlardan kurtulmaktır. Bu
             insanlarının tartışmaları arasına girmiştir. Bu tartışma konuları   putlardan uzaklaşmadıkça doğaya egemen olma ülküsü boş
             15.-17. yüzyılda matematik felsefesi ve doğa metafiziği tartış-  bir hayalden öteye geçemez.
             malarında yer almıştır. Yunancadan Farsçaya çevrilen eserler,
                                                                    F. Bacon’ın bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargı-
             Tebriz ve Trabzon üzerinden Anadolu ile Bizans’a geçmiştir.
                                                                    lardan hangisi söylenemez?
             Bu yollardan sonra çeviri hareketinin İtalya ve Avrupa’ya ulaş-
             tığı ve 16.-17. yüzyılın sonlarına kadar çevirilerin devam etti-  A)  Doğayı olduğu gibi bilmek güçtür.
             ği görülmektedir. Bu sırada elde edilen kitap, buluş, harita ve
                                                                    B)  Bilgi insana güç kazandırır.
             aletler Avrupalı bilim insanlarının eline ulaştırılmıştır.”
                                                                    C)  Doğayı bilmek için zihnimizdeki engellerden kurtulmamız
             Fuat Sezgin’in İstanbul Üniversitesi Açılış Konuşmaları   gerekir.
             adlı eserinden derlenen bu parçadan aşağıdaki yargıların
                                                                    D)  Zihnimizdeki kanılar doğayı anlamayı kolaylaştırır.
             hangisine ulaşılamaz?
                                                                    E)  İnsanın doğaya egemen olma ülküsü vardır.
             A)  Çeviriler, 12-17. yüzyılda Batı’yı bilim ve felsefe alanların-
               da etkilemiştir.
             B)  Çeviriler, tıbbi ve bilimsel tekniklerin aktarımını hızlandırmıştır.  8.   T.  Hobbes’a  göre  insan  eylemlerinin  biricik  ve  temel  ama-
                                                                    cı  hayatın  korunması  ve  sürdürülmesidir.  Kişinin  eylemleri
             C)  Çevrilen  eserler,  Doğu’dan  Anadolu’ya  ve  Avrupa’ya
                                                                    ne  olursa  olsun,  ona  iyi  veya  kötü  diyen  kişinin  kendisidir.
               geçmiştir.
                                                                    Herkes doğa tarafından eşit yaratılmıştır. Bu eşitlikte herke-
             D)  Çeviriler, Tunus’tan getirilen eserlerin Latinceye çevrilmesiyle   sin kendisi için iyi olanı ve haz vereni araması gayet doğal bir
               başlamıştır.                                         durumdur. Kişi daima yararına olanı yapar.
             E)  Çeviriler, yeni ve özgün çalışmaların yapılmasını zorlaş-
                                                                    Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
               tırmıştır.
                                                                    A)  Bir kişinin eylemleri her zaman kendi iyiliği içindir.
                                                                    B)  Her eylemde en yüksek amaç kişisel menfaatleri korumaktır.
                                                                    C)  Ahlaki değerler iyi-kötü bağlamında kişiden bağımsız olamaz.

                                                                    D)  İnsan  kendini,  başkalarının  düşünceleri  doğrultusunda
                                                                       gerçekleştirir.
                                                                    E)  Mutlak iyi veya mutlak kötü diye bir şey söz konusu değildir.
         6.   Orta  Çağ  felsefesinden  sonra  17.  yüzyıl  felsefesi,  yeni  bir
             tarih felsefesinin egemen olduğu dönemdir. Bu yeni dönem,
             dünyaya ve insana yeni bir bakış açısının sonucu olarak or-  9.   “Düşünüyorum, öyleyse varım.’’ R. Descartes’ın apaçık bir şe-
             taya  çıkmıştır.  17.  yüzyıl  felsefesi,  insanı  eyleminin  öznesi   kilde kabul ettiği bir bilgidir. O, bu doğru bilgiye ulaşana kadar
             kılan, yeni ve seküler bir tarih felsefesi gelişmiştir. Yaratıcı ve   çevresindeki her şeyden şüphe etmiştir ve en sonunda şüphe
             özgür insan, bundan böyle kendi kurduğu ve rolünü oynadığı   edemeyeceği tek şey bulmuştur ki; o da düşünmekte olduğudur.
             için de anlamı kendisine kapalı olmayan bir tarihin öznesi ol-  Böylece önce kendi varoluşunu kanıtlamış, sonra da diğer var-
             muştur.                                                lıkların varlığından emin olmuştur.

             Buna  göre  17.  yüzyıl  felsefesi  için  aşağıdakilerden      Buna göre R. Descartes için aşağıdakilerden hangisi
             hangisi söylenemez?                                    söylenemez?

             A)  Felsefenin dünyevi bir nitelik kazandığı           A)  Apaçık bir bilgiye ulaşmıştır.
             B)  İnsanın ön plana çıkarıldığı                       B)  Şüpheyi bir amaç olarak kullanmıştır.
             C)  Önceki dönem felsefesinden büyük oranda farklılaştığı  C)  Varoluşunu, düşünmekte olduğu fikrine dayanarak temel-
                                                                       lendirmiştir.
             D)  Dünyanın anlaşılmasında mevcut kabullerin korunduğu
                                                                    D)  Şüpheyi doğru bilgiye ulaşmada yöntem olarak kullanmıştır.
             E)  Felsefenin ve tarihin merkezinde insanın olduğu
                                                                    E)  Başlangıçta her şeyden şüphe duymuştur.



        134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141