Page 141 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 141
FELSEFE
TYT 2.
ADIM
15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi-2
1. Hümanizm, Antik Yunan felsefesine geri götüren bir düşünü- 4. T. Hobbes’a göre insan, doğası gereği bencil bir varlıktır ve
şün sonucudur. Bu geri dönüş ile insan ve evren yeniden yo- tüm eylemlerinin temelinde ben sevgisi vardır. İnsanın ya-
rumlanmış, insanın yeniden özneleşmesinin yolunu açan bir şamdaki amacı kendini korumak ve kendi çıkarlarını gerçek-
yönelim olmuştur. Bu bakımdan hümanizm, insanın merkeze leştirmektir. Bunun için başkalarının çıkarlarını görmezden
alındığı ve aklının öne çıkarıldığı bir bakış açısıdır. gelerek yalnızca kendi iyiliği ve mutluluğu için davranır.
Buna göre hümanist yönelimin aşağıdakilerden hangisi- Hobbes’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargı-
ne yönelik bir tepki olduğu söylenemez? lardan hangisine ulaşılabilir?
A) Felsefenin konusu dindir. A) Evrensel bir ahlak yasası yoktur.
B) Doğa; din ve akıl ile açıklanabilir. B) İnsan özgürlüğü evrensel bir değerdir.
C) Hayatın tüm unsurları geri plandadır. C) Ahlaki değerler insandan ve toplumdan bağımsız olarak
vardır.
D) Toplumsal hayat dünyevidir.
D) Bir eylemin değerini en çok sayıda insanın en çok yararı
E) Birey geri plandadır.
belirler.
E) İnsanlar herkesin iyiliğini gerçekleştirmek için vardır.
2. R. Descartes ‘‘Düşünüyorum, öyleyse varım.’’ önermesiyle,
kendisinden şüphe edilemeyecek açık seçik bilgiye ulaşmış-
tır. Doğru bilgiye ulaşmak için şüpheyle yola çıkmıştır. Bilgiye
deneyle değil, akılla ulaşıldığını ve bilgilerin doğuştan geldiği-
ni savunmuştur. Bu sebeple kartezyen felsefenin öncülüğünü
yapmıştır. Doğanın matematiksel bir dille açıklanması gerek-
tiğini savunmuştur.
Bu parçadan hareketle Descartes için aşağıdakilerden
hangisi söylenemez?
A) Kendi düşüncesinden yola çıkarak var olduğunu kanıtlar.
B) Şüpheyi doğru bilgiye ulaşma sürecinde kullanır.
C) Bilginin a priori olduğunu savunur.
D) Empirist bir düşünürdür.
5. Bu dönem, bireyi keşfetmesine rağmen, Machiavelli’nin he-
E) Matematiği güvenilir bir bilgi türü olarak görür.
men her zaman yanlış anlaşılan “Hükümdar” eserinde altını
çizdiği, ne modern ulus kavramına ne de modern ulus-dev-
let oluşumuna ulaşabilmiştir. Bu kavramların oluşması için,
3. Felsefe tarihinde bazı düşünürlerin toplum tasarımları kurguladık- alet kutusu yeteri kadar donanımlı değildir. Bu eksiklikleri,
larını görmekteyiz. Thomas More’un “Ütopya”sı, Campanella’nın Aydınlanma’ya giden yol üzerindeki bu ara dönem veya mut-
“Güneş Ülkesi” yeryüzünde gerçekleşmesi mümkün olmayan laka bir ad vermek gerekirse, “aklın keşfedildiği dönem” ta-
devlet tasarımları üzerine yazılmış eserlerdir. mamlayacaktır.
Filozofları bu tarz bir toplum tasarımına iten düşünce Bu parçada aşağıdaki felsefe dönemlerinin hangisinden bah-
aşağıdakilerden hangisi olabilir? sedilmektedir?
A) İnsanların yaşam standardını yükseltme isteği A) MÖ 6 - MS 2. yüzyıl
B) İnsanlar arasındaki çatışmanın giderilmesi düşüncesi B) MS 2 - MS 15. yüzyıl
C) İdeal bir toplum düzeni kurma hayali C) 15 - 17. yüzyıl
D) İnsana verilen değerin artması düşüncesi D) 18 - 19. yüzyıl
E) İnsanların özgür olma isteği E) 20. yüzyıl
139