Page 141 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 141

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                           15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Hümanizm, Antik Yunan felsefesine geri götüren bir düşünü-  4.   T. Hobbes’a göre insan, doğası gereği bencil bir varlıktır ve
            şün sonucudur. Bu geri dönüş ile insan ve evren yeniden yo-  tüm  eylemlerinin  temelinde  ben  sevgisi  vardır.  İnsanın  ya-
            rumlanmış, insanın yeniden özneleşmesinin yolunu açan bir   şamdaki amacı kendini korumak ve kendi çıkarlarını gerçek-
            yönelim olmuştur. Bu bakımdan hümanizm, insanın merkeze   leştirmektir.  Bunun  için  başkalarının  çıkarlarını  görmezden
            alındığı ve aklının öne çıkarıldığı bir bakış açısıdır.   gelerek yalnızca kendi iyiliği ve mutluluğu için davranır.

            Buna göre hümanist yönelimin aşağıdakilerden hangisi-     Hobbes’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargı-
            ne yönelik bir tepki olduğu söylenemez?                lardan hangisine ulaşılabilir?

            A)  Felsefenin konusu dindir.                          A)  Evrensel bir ahlak yasası yoktur.
            B)  Doğa; din ve akıl ile açıklanabilir.               B)  İnsan özgürlüğü evrensel bir değerdir.
            C)  Hayatın tüm unsurları geri plandadır.              C)  Ahlaki değerler insandan ve toplumdan bağımsız olarak
                                                                      vardır.
            D)  Toplumsal hayat dünyevidir.
                                                                   D)  Bir eylemin değerini en çok sayıda insanın en çok yararı
            E)  Birey geri plandadır.
                                                                      belirler.
                                                                   E)  İnsanlar herkesin iyiliğini gerçekleştirmek için vardır.



        2.   R. Descartes ‘‘Düşünüyorum, öyleyse varım.’’ önermesiyle,
            kendisinden şüphe edilemeyecek açık seçik bilgiye ulaşmış-
            tır. Doğru bilgiye ulaşmak için şüpheyle yola çıkmıştır. Bilgiye
            deneyle değil, akılla ulaşıldığını ve bilgilerin doğuştan geldiği-
            ni savunmuştur. Bu sebeple kartezyen felsefenin öncülüğünü
            yapmıştır. Doğanın matematiksel bir dille açıklanması gerek-
            tiğini savunmuştur.

            Bu  parçadan  hareketle  Descartes  için  aşağıdakilerden
            hangisi söylenemez?

            A)  Kendi düşüncesinden yola çıkarak var olduğunu kanıtlar.
            B)  Şüpheyi doğru bilgiye ulaşma sürecinde kullanır.
            C)  Bilginin a priori olduğunu savunur.
            D)  Empirist bir düşünürdür.
                                                               5.   Bu dönem, bireyi keşfetmesine rağmen, Machiavelli’nin he-
            E)  Matematiği güvenilir bir bilgi türü olarak görür.
                                                                   men her zaman yanlış anlaşılan “Hükümdar” eserinde altını
                                                                   çizdiği, ne modern ulus kavramına ne de modern ulus-dev-
                                                                   let oluşumuna ulaşabilmiştir. Bu kavramların oluşması için,
        3.   Felsefe tarihinde bazı düşünürlerin toplum tasarımları kurguladık-  alet  kutusu  yeteri  kadar  donanımlı  değildir.  Bu  eksiklikleri,
            larını görmekteyiz. Thomas More’un “Ütopya”sı, Campanella’nın   Aydınlanma’ya giden yol üzerindeki bu ara dönem veya mut-
            “Güneş  Ülkesi”  yeryüzünde  gerçekleşmesi  mümkün  olmayan   laka bir ad vermek gerekirse, “aklın keşfedildiği dönem” ta-
            devlet tasarımları üzerine yazılmış eserlerdir.        mamlayacaktır.

            Filozofları  bu  tarz  bir  toplum  tasarımına  iten  düşünce      Bu parçada aşağıdaki felsefe dönemlerinin hangisinden bah-
            aşağıdakilerden hangisi olabilir?                      sedilmektedir?

            A)  İnsanların yaşam standardını yükseltme isteği      A)  MÖ 6 - MS 2. yüzyıl
            B)  İnsanlar arasındaki çatışmanın giderilmesi düşüncesi  B)  MS 2 - MS 15. yüzyıl
            C)  İdeal bir toplum düzeni kurma hayali               C)  15 - 17. yüzyıl
            D)  İnsana verilen değerin artması düşüncesi           D)  18 - 19. yüzyıl
            E)  İnsanların özgür olma isteği                       E)  20. yüzyıl



                                                                                                             139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146