Page 143 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 143

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                           15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi-2







        1.   T. Hobbes, “Leviathan” adlı eserinde devlet koruması tama-  3.   15-17.  yüzyıl  felsefi  düşüncesinin  ortaya  çıkmasında  İslam
            men kalktığında kendimizi içinde bulacağımız durumdaki ya-  dünyasından  yapılan  çeviri  faaliyetlerinin  etkisi  büyüktür.
            şam koşullarını hayal etmeye davet eder. Bu hayalî dünyada   Yüzyıllar boyunca Orta Çağ’ın karanlık dehlizlerinde dolaşan
            doğru ya da yanlış olmazdı çünkü yasalar olmazdı, yasala-  Batı, tekrar bilime ve felsefeye yönelmek istemiştir ama elin-
            rı uygulayacak üstün bir güç olmazdı. Mülkiyet de olmazdı,   deki birçok bilgiyi kiliseye ters düştüğü gerekçesi ile yok et-
            herkesin edinip koruyabildiği her şeye hakkı vardı. Hobbes’a   tiği için amacına ulaşamamıştır. Batı dünyası aradığı bilgiye
            göre  hak  ile  haksızlık,  iyi  ile  kötünün  sözü  ancak  devlette   İslam  dünyası  üzerinden  yapılmış  çeviriler  sayesinde  ulaş-
            edilebilir. Başka bir deyişle doğru, yanlış, adalet, adaletsizlik,   mış, böylelikle Rönesans gerçekleşmiş ve modern felsefenin
            dünyada daha önce var oldukları keşfedilen şeyler değil, bir   temelleri atılmaya başlanmıştır.
            devletin içinde egemen güçlerin belirlediği değerlerdir.
                                                                   Bu parçadan hareketle;
            Verilen bilgiye göre T. Hobbes’un “Leviathan” adlı ese-
                                                                    I. Düşünce alanındaki gelişmeler uygarlıklar arasındaki etki-
            rinde  devlet  korumasının  olmadığı  durum  aşağıdakiler-
                                                                      leşimle gerçekleşir.
            den hangisi ile ifade edilir?
                                                                    II. Modern felsefenin doğuşunda İslam dünyasından yapılan
            A)  Genel irade
                                                                      çeviriler etkili olmuştur.
            B)  Doğa durumu
                                                                   III. Batı  uygarlığının  dini  değerleri  15-17.  yüzyıl  felsefesini
            C)  Doğa yasası                                           desteklemiştir.

            D)  Topluluk                                           IV. Batı uygarlığı dinin etkisinden sıyrılarak rasyonel adımlar
                                                                      atmıştır.
            E)  Egemen güç
                                                                    V. İslam  dünyasındaki  baskılardan  kaçan  düşünürler,  mo-
                                                                      dern felsefenin doğuşuna katkı sağlamıştır.
                                                                   yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
        2.   Descartes’ın  kesin  doğrulara  ulaşmak  için  uyguladığı  dört
                                                                   A) Yalnız IV                     B) I ve II                        C) III ve V
            kuralının ilki; doğruluğu apaçık bilinmeyen hiçbir şeyi doğru
            olarak kabul etmemek, acele yargı vermekten ve ön yargılara                     D) I, II ve IV                   E) II, IV ve V
            saplanmaktan  dikkatle  çekinerek  ve  verilen  yargılarda  yal-
            nızca kendilerinden kuşku duyulamayacak derecede açık ve
            seçik olarak kavranılan şeyleri bulundurmaktır. Bu kural bize,
            Descartes felsefesinin en temel kavramlarından biri olan açık
            ve seçik kavramını sunar. Descartes’a göre ancak açık ve se-
            çik olarak kavranılan şeyler hakkında yargı verildiğinde alda-
            nılmaz. Öyleyse açık olan; “dikkatli bir zihne görünen ve belli
            olan” bilgidir, seçik olan ise “keskin ve başka bilgilerden ayrı   4.   Descartesçı şüphe,  iyimser ve kahramanca bir şüphedir, o
            bir bilgi”dir. Artık doğruluğun ölçütü açık ve seçik olmasıdır.  felsefe binasının inşa edilmesinden önce gelen bir alan te-
                                                                   mizlemedir; ilk hareket noktasıdır. Yeni bir felsefe kurmak için
            Buna göre aşağıdakilerden hangisinde açık ve seçik kav-
                                                                   daha önceki bütün bilgilerin iradi olarak bir yana bırakılması,
            ramları doğru şekilde örneklenmemiştir?
                                                                   yok sayılmasıdır.
            A)  Ağzının içinde bir ağrı olduğu bilgisine sahip kişinin, dok-
                                                                   Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
               tor sorduğunda hangi dişinin ağrıdığını da göstermesi
            B)  Güneş ışığı altında görünen şeyin bilgisine sahip olan ki-  A)  Şüphe, insana iyimser ve sarsılmaz bir ruh hali sağlar.
               şinin,  o  şeyin  aynı  zamanda  hangi  nesne  olduğunu  da   B)  Nesnel doğrular yoktur; tüm bilgi şüpheyle karşılanmalıdır.
               söylemesi
                                                                   C)  Şüphe, doğruya ulaşmanın hizmetine sunulmuş bir yön-
            C)  Bir konuda açık bir fikre sahip olan kişinin, o konuyla ilgili   temdir.
               olguların kurucu ögelerinin belirsizliğini ortaya koyması
                                                                   D)  Duyulara dayalı bilginin yanıltıcılığı nedeniyle doğru bilgi-
            D)  Kedilerin kuyruklu olduğu bilgisine sahip olan çocuğun,   ye ulaşılamaz.
               köpek gördüğünde onun kedi olmadığını söylemesi
                                                                   E)  Zihnin, herhangi bir şeyi tasdik etme veya inkar etme gü-
            E)  Ufukta bir nesne gören kişinin nesne yaklaştıkça o nes-  cüne sahip olmaması nedeniyle her şey şüphe ile karşı-
               nenin gemi olduğunu ayırt etmesi                       lanmalıdır.



                                                                                                             141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148