Page 146 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 146

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




          7.  Kopernik’in  dile  getirdiği  ve  Galileo’nun  yaklaşık  bir  yüzyıl   10.  Kant bilginin kaynağına ilişkin görüşünü; “Görüsüz kav-
             sonra  geliştirdiği  Güneş  merkezli  evren  sisteminin  önemi,   ramlar boş, kavramsız görüler kördür.” sözüyle açıklar.
             gerçekte  neyin  ne  etrafında  döndüğünü  göstermesinden
                                                                    Buna  göre  bilgilerimizin  kaynağı  aşağıdakilerden
             daha  çok  insanla  doğa  arasındaki  ilişkiye  dair  oluşturduğu
                                                                    hangisinde doğru olarak verilmiştir?
             bakış açısındadır. Bu bakış açışı Aydınlanma düşünürlerinin
             aklın gücüne duydukları güvenin temelini oluşturmuştur.  A)  Tecrübe
             Buna göre Aydınlanma düşüncesinin temelinde aşağıda-   B)  Sezgi
             kilerden hangisinin yer aldığı söylenemez?             C)  Duyu verileri
             A)  İnsan aklının doğanın sırlarını keşfedeceğine duyulan inanç  D)  Akıl ve deney

             B)  Bu dünyaya yönelmiş bakış açısı                    E)  Sezgi ve akıl
             C)  Doğanın  insan  tarafından  denetim  altına  alınabilecek
               cansız ve mekanik bir varlık olduğu anlayışı

             D)  Tüm  varlıkların  Tanrı  tarafından  belli  bir  amaca  göre
               yaratıldığı inancı
             E)  Rasyonel düşünce ve akla duyulan güven
                                                                11.  “İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme” adlı kitabında aklın içini
                                                                    tamamen boşaltan ve onu sadece bir bilgi edinme yetisine
         8.   Hegel,  varlığın  kendisini  ‘’Geist’’  (akıl/tin/ruh)  olarak  görür.   indirgeyen Locke, aklın doğuştan getirdiği teorik ya da pratik
             Ona göre Geist aşama aşama; evren, insan, toplum; son ola-  hiçbir ilke bulunmadığını söyler. Zihin boş bir levhadır ve işle-
             rak da sanat, din ve felsefeye dönüşür. Tez, antitez, sentez   yeceği malzemenin temini bakımından deneyime bağlıdır.
             diyalektiği  içerisinde  gerçekleşen  bu  değişim  ve  dönüşüm
                                                                    Buna göre Locke aşağıdakilerden hangisini kabul et-
             süreçleri Geist’in yapısındaki, kendini bilmeye ve gerçekleş-
                                                                    memektedir?
             tirmeye zorlayan çelişkiden kaynaklanır.
                                                                    A)  Kesin bilgiyi
             Bu parçadan hareketle Hegel’in varlık anlayışı hakkında
             aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılamaz?             B)  Algısal bilgiyi
                                                                    C)  Apriori bilgiyi
             A)  Varlık olmak ile akıl özdeştir.
                                                                    D)  Tekillerin bilgisini
             B)  Tarihsel her süreç Geist’in açılımıdır.
                                                                    E)  Bilimsel bilgiyi
             C)  Çatışmalar varlığın yapısından kaynaklanır.
             D)  Bilimsellik, kendini bilmenin son aşamasıdır.
             E)  Her sentez aşaması kendi çelişkisini üretir.



         9.   18-19. yüzyılda İngiliz aydınlanmasının emprizm ve duyumculu-
             ğun; Fransız aydınlanmasının rasyonalist ve matematik unsur-  12.  “Doğa, insanı iki egemen efendinin, haz ve acının hâkimiyeti
             ların; Alman aydınlanmasının ise idealist, rasyonalist, romantik   altına yerleştirmiştir. Ne yapacağımızı gösterdikleri kadar ne
             kurgulara dayanan gizemciliğin etkisinde kaldığı gözlemlenmek-  yapmamız gerektiğini de yalnız onlar belirler. Bir yanda doğru
             tedir. Ayrıca aynı yüzyılda aynı ulustan olan filozoflar arasında   ve yanlışın ölçütü, diğer yanda neden ve sonuçlar zinciri on-
             da büyük oranda farklı görüşlerin ortaya çıktığı bilinmektedir.  ların hükmüne bağlanmıştır. Her yaptığımızda, her söylediği-
                                                                    mizde ve her düşündüğümüzde bizi yönetirler. Haz ve acıdan
             Buna göre bir düşüncenin farklı algılanması ve uygulan-
                                                                    kaçmak için sarf ettiğimiz her çaba, sadece onları gösterme-
             masının nedeni aşağıdakilerden hangisi olabilir?
                                                                    ye ve onaylamaya hizmet edecektir.”
             A)  Aydınlanma düşüncesinin kişiye ve topluma yüklediği an-
                                                                    Bentham’a ait bu metinden hareketle aşağıdaki yargılar-
               lamın anlaşılmaması
                                                                    dan hangisine ulaşılabilir?
             B)  Ana karakter aynı olsa da her oluşumun farklı toplum ve
                                                                    A)  İnsanın etik varoluşu haz ve acıdan uzaklaşmasına bağlıdır.
               kişilerde aynı seyretmemesi
                                                                    B)  İnsan belirlenmiş bir doğaya sahip değildir.
             C)  Toplumların düşünce birikimlerini sistemli hâle getirememesi
                                                                    C)  İnsan davranışlarının temelinde haz ve acı vardır.
             D)  Dünya gerçekliğinin kişi ve toplumdan bağımsız olması
                                                                    D)  İnsan  özgürlüğünü,  doğasından  kaçmak  için  sarf  ettiği
             E)  Düşüncenin  oluşumunun  toplumsal  beklentilerden
                                                                       çabayla gerçekleştirecektir.
               bağımsız olması
                                                                    E)  İnsan eylemlerinde temel alınabilecek nesnel bir ilke yoktur.



       146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151