Page 146 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 146

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




         7.  I. Kant Pratik Aklın Eleştirisi eserinde şöyle der: “Ahlâk ya-  10.  Aşağıdakilerden hangisi, Aydınlanma felsefesinin temel
            sasına duyulan saygı, düşünsel bir nedenin uyandırdığı bir   özelliklerinden değildir?
            duygudur ve bu duygu tamamen a priori bildiğimiz ve zorun-
            luluğunu doğrudan doğruya kavrayabildiğimiz tek duygudur.”  A)  Aklın gücüne güvenilmesi
                                                                   B)  Laik bir dünya görüşünün benimsenmesi
            Buna göre I. Kant, ahlak yasasını aşağıdaki hangi temele
                                                                   C)  Deneye önem verilmesi
            dayandırmaktadır?
                                                                   D)  İnsanı konu edinmesi
            A)  Akıl
                                                                   E)  Yaşamı pratik fayda ile değerlendirmesi
            B)  Fayda

            C)  Duygusal gelişim
                                                               11.     I. Bilginin kaynağı
            D)  Davranış
                                                                       II. Birey - devlet ilişkisi
            E)  Kültür
                                                                      III. Varlığın oluşu
                                                                        IV. Ana maddenin yapısı
                                                                   Verilenlerden hangileri 18-19. yüzyıl felsefesinde öne çı-
                                                                   kan problemler arasında yer alır?
        8.   “Bütün  aydınlanma  filozofları  gibi  Voltaire  de  yeni  bir  milat
            peşindeydi. Ona göre felsefe, din, tarih ve siyaset yeniden   A)  I ve II
            yazılmalıydı. Bu yeni yazım, kilisenin, tarihin  ve geleneğin   B)  II ve III
            gölgesinde  değil  saf  aklın  ışığında  hayat  bulacaktı.Victor   C)  I, II ve III
            Hugo’nun  dediği  gibi  18.  yy  demek  aynı  zamanda  Voltaire
                                                                   D)  II, III ve IV
            demekti. O, edebiyatla felsefeyi birleştirip yeni bir dil kuran
            tam bir aydınlanma çocuğuydu.’’                        E)  I, II, III ve IV

            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                               12.  18. yüzyıl felsefesi aklın doğayı/evreni açıklayabileceği görüşü-
            A)  Çağının fikirleri ile Voltaire’in eserleri arasında bağ yoktur.
                                                                   ne yaslanır. Akla duyulan bu güvenin temelinde, “Düşünüyorum,
            B)  Voltaire yalnızca bir edebiyatçıdır.               o halde varım.” önermesiyle ulaşılan kesin bilgilerin kaynağın-
            C)  18. yy’da edebiyat felsefenin gölgesinde kalmıştır.  da  aklın  olduğu  iddiası  vardır.  Dolayısıyla  gerçekliğe  ve  ona
                                                                   bağlı tüm varlıkların bilgisine akılla ulaşılabilir.
            D)  Bazı aydınlanma filozofları edebiyatla felsefeyi birleştirmiştir.
            E)  Voltaire’in fikirleri gelenekçi ve tutarlıdır.     Bu parçada aşağıdaki filozoflardan hangisinin 18. yüzyıl
                                                                   felsefesi üzerindeki etkisi söz konusu edilmiştir?
                                                                   A)  I. Kant
                                                                   B)  B. Spinoza
                                                                   C)  Aristoteles
                                                                   D)  R. Descartes
        9.   “I.  Kant  ‘Aydınlanma  Nedir’  adlı  yapıtında  Aydınlanma’yı
            şöyle tanımlar: “Aydınlanma insanın kendi suçu ile düşmüş   E)  K. Popper
            olduğu bir ergin olmayış durumundan kurtulup aklını kendi-

            sinin kullanmaya başlamasıdır.” Ona göre, insan bu duruma
            aklın  kendisi  yüzünden  değil,  onu  kullanmaması  yüzünden
            düşmüştür;  çünkü  insan  şimdiye  kadar  aklını  kendi  başına   13.  “Zihinde bulunan hiçbir düşünce yoktur ki daha önce duyular-
            kullanamamış, hep başkalarının kılavuzluğunu aramıştır.”  da bulunmamış olsun.”

            Bu parçadan yola çıkılarak I. Kant’ın aşağıdakilerden hangi-     J. Locke bu sözüyle, bilginin kaynağı için aşağıdakiler-
            sini eleştirdiği söylenebilir?                         den hangisini düşünmektedir?

            A)  İnsanın aklını kullanma cesareti göstermemesini    A)  Olgu
            B)  Bilgilerin sezgi yoluyla temellendirilmemesini     B)  Akıl
            C)  Bilgilerin yalnızca akıl yoluyla açıklanmasını     C)  Deney
            D)  İnsan zihninin boş bir levha olarak görülmesini    D)  Sezgi
            E)  Doğuştan bir takım bilgilerin gelmesini            E)  Yarar




        144
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151