Page 146 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 146
FELSEFE 1. ADIM
7. I. Kant Pratik Aklın Eleştirisi eserinde şöyle der: “Ahlâk ya- 10. Aşağıdakilerden hangisi, Aydınlanma felsefesinin temel
sasına duyulan saygı, düşünsel bir nedenin uyandırdığı bir özelliklerinden değildir?
duygudur ve bu duygu tamamen a priori bildiğimiz ve zorun-
luluğunu doğrudan doğruya kavrayabildiğimiz tek duygudur.” A) Aklın gücüne güvenilmesi
B) Laik bir dünya görüşünün benimsenmesi
Buna göre I. Kant, ahlak yasasını aşağıdaki hangi temele
C) Deneye önem verilmesi
dayandırmaktadır?
D) İnsanı konu edinmesi
A) Akıl
E) Yaşamı pratik fayda ile değerlendirmesi
B) Fayda
C) Duygusal gelişim
11. I. Bilginin kaynağı
D) Davranış
II. Birey - devlet ilişkisi
E) Kültür
III. Varlığın oluşu
IV. Ana maddenin yapısı
Verilenlerden hangileri 18-19. yüzyıl felsefesinde öne çı-
kan problemler arasında yer alır?
8. “Bütün aydınlanma filozofları gibi Voltaire de yeni bir milat
peşindeydi. Ona göre felsefe, din, tarih ve siyaset yeniden A) I ve II
yazılmalıydı. Bu yeni yazım, kilisenin, tarihin ve geleneğin B) II ve III
gölgesinde değil saf aklın ışığında hayat bulacaktı.Victor C) I, II ve III
Hugo’nun dediği gibi 18. yy demek aynı zamanda Voltaire
D) II, III ve IV
demekti. O, edebiyatla felsefeyi birleştirip yeni bir dil kuran
tam bir aydınlanma çocuğuydu.’’ E) I, II, III ve IV
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
12. 18. yüzyıl felsefesi aklın doğayı/evreni açıklayabileceği görüşü-
A) Çağının fikirleri ile Voltaire’in eserleri arasında bağ yoktur.
ne yaslanır. Akla duyulan bu güvenin temelinde, “Düşünüyorum,
B) Voltaire yalnızca bir edebiyatçıdır. o halde varım.” önermesiyle ulaşılan kesin bilgilerin kaynağın-
C) 18. yy’da edebiyat felsefenin gölgesinde kalmıştır. da aklın olduğu iddiası vardır. Dolayısıyla gerçekliğe ve ona
bağlı tüm varlıkların bilgisine akılla ulaşılabilir.
D) Bazı aydınlanma filozofları edebiyatla felsefeyi birleştirmiştir.
E) Voltaire’in fikirleri gelenekçi ve tutarlıdır. Bu parçada aşağıdaki filozoflardan hangisinin 18. yüzyıl
felsefesi üzerindeki etkisi söz konusu edilmiştir?
A) I. Kant
B) B. Spinoza
C) Aristoteles
D) R. Descartes
9. “I. Kant ‘Aydınlanma Nedir’ adlı yapıtında Aydınlanma’yı
şöyle tanımlar: “Aydınlanma insanın kendi suçu ile düşmüş E) K. Popper
olduğu bir ergin olmayış durumundan kurtulup aklını kendi-
sinin kullanmaya başlamasıdır.” Ona göre, insan bu duruma
aklın kendisi yüzünden değil, onu kullanmaması yüzünden
düşmüştür; çünkü insan şimdiye kadar aklını kendi başına 13. “Zihinde bulunan hiçbir düşünce yoktur ki daha önce duyular-
kullanamamış, hep başkalarının kılavuzluğunu aramıştır.” da bulunmamış olsun.”
Bu parçadan yola çıkılarak I. Kant’ın aşağıdakilerden hangi- J. Locke bu sözüyle, bilginin kaynağı için aşağıdakiler-
sini eleştirdiği söylenebilir? den hangisini düşünmektedir?
A) İnsanın aklını kullanma cesareti göstermemesini A) Olgu
B) Bilgilerin sezgi yoluyla temellendirilmemesini B) Akıl
C) Bilgilerin yalnızca akıl yoluyla açıklanmasını C) Deney
D) İnsan zihninin boş bir levha olarak görülmesini D) Sezgi
E) Doğuştan bir takım bilgilerin gelmesini E) Yarar
144