Page 147 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 147

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                            18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl Felsefesi-1








        1.   Liberalizm, 18. yüzyılın en önemli felsefi ve siyasi akımı olarak   4.   “I. Kant’a göre içimizde kesin bir şekilde varlığını hissettiğimiz,
            doğmuştur. Ancak liberalizmin bu dönemde ortaya çıkışı tesa-  bize  ‘yapmalısın,  etmelisin’  diyen  bir  ödev  duygusu  vardır.
            düfi değildir. Çünkü bu dönemde bir yandan sınırsız özgürlük   Ahlaklı eylem de iyi niyete dayanan ve ödev duygusundan do-
            isteyen ekonomik gruplar bir yandan da siyasal katılım hakları   ğan eylemlerdir. Kant, ahlakının temel kaygısı veya amacı akla
                                                                   uygun davranmak, aklın sesini dinlemek ve bir ödev olarak ken-
            talep eden sosyal gruplar ortaya çıkmıştır.
                                                                   disini ortaya koyan ahlaki buyruğa itaat etmektir.”
            Buna göre anlatılmak istenen asıl düşünce aşağıdaki se-
                                                                   Buna göre, aşağıda verilen durumlardan hangisi I. Kant’ın
            çeneklerin hangisinde verilmiştir?
                                                                   ödev ahlakı anlayışıyla örtüşmektedir?
            A)  Her çağda farklı felsefi akımlar ortaya çıkıp gelişebilir.
                                                                   A)  Spor  salonunda  havuza  bir  çocuk  düştü,  arkadaşlarıma
            B)  Toplumsal gruplar gelişen felsefi akımlardan etkilenir.  hava atmak için hemen suya atladım. İyi yüzme biliyorum,
                                                                      çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            C)  Felsefi akımlar birbirlerine bağlı kalarak gelişir.
                                                                   B)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, salondaki cankur-
            D)  Toplumsal yaşamı belirleyen felsefi akımlardır.
                                                                      taran olduğum için suya atladım ve çocuğu havuzdan dışarı
            E)  Felsefi akımlar doğdukları çağın koşullarından etkilenir.  çıkardım.
                                                                   C)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, çocuğu kurtar-
                                                                      mak amacıyla suya atladım ama çocuk paniğe kapıldığı
                                                                      için havuzdan dışarı çıkarmayı başaramadım.
        2.   “İnsan özgür doğar ama kendini zincire bağlanmış olarak bu-  D)  Spor salonunda havuza bir çocuk düştü, Tanrı’nın hayrını ka-
            lur.”  diyen  J.  J.  Rousseau, Toplum Sözleşmesi  adlı  eserinde   zanmak için hemen suya atladım, yüzme bilmiyorum çok şü-
            insanın, devletin yasalarına itaat ederken aynı zamanda birlik-  kür havuz derin değilmiş, çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            te özgür yaşamanın olanağını sorgular. Bu sorunun çözümünü
                                                                   E)  Spor  salonunda  havuza  bir  çocuk  düştü,  babası  ol-
            J. J. Rousseau bireyin kendisini bütün haklarıyla toplumun tü-  duğum için hemen suya atladım iyi yüzme biliyorum,
            müne bağlamasında bulur. Bütünün iyiliğini göz önünde bulun-  çocuğu havuzdan dışarı çıkardım.
            duran bir  duyguyla  ve  siyasi  bilinçle  topluma  bağlanan  birey,
            kaybettiği doğal özgürlüğünün yerine yasal özgürlüğü koyabi-
            lecektir.                                          5.   I. Kant, Gazâlî ’nin yolunda giderek iki tür varlık alemi olduğu-
                                                                   nu ortaya koymuştur. Bunlardan biri akıl ve deneyle bilgisine
            Buna göre J. J. Rousseau için bireyin özgürlüğü aşağıdaki-  ulaşamayacağımız  ‘‘numenler’’  ikincisi  ise  akıl  ve  deneyle
            lerden hangisiyle sağlanabilir?                        test  edebileceğimiz  ‘‘fenomenler’’dir.  Numenleri  bilemeyiz
                                                                   ancak inanırız.
            A)  Doğa durumuna dönülmesiyle
                                                                   Parçadan hareketle I. Kant felsefesi için aşağıdaki yargılar-
            B)  Genel iradeye bağlanmayla
                                                                   dan hangisine ulaşılabilir?
            C)  Kendi öz çıkarlarını gerçekleştirmesiyle
                                                                   A)  Akla uymayan hiçbir şey yoktur.
            D)  Devletin başlı başına bir amaç olmasıyla
                                                                   B)  Akıl tek rehber olarak yeterlidir.
            E)  Bireyin temel haklarından vazgeçmesiyle
                                                                   C)  İnancı gerektiren bazı varlıklar vardır.
                                                                   D)  İnanca gerek olmaksızın her şeyi felsefeyle anlayabiliriz.
                                                                   E)  İnsan bilim sayesinde her şeyi aydınlatmıştır.
        3.   Hegel’e göre deneye hiç başvurmadan sırf düşünce ile kesin
            bilgiye ulaşılabilir. Çünkü özne ile öznenin yöneldiği nesne aynı
                                                               6.   I.  Kant,  “İyi  eylem,  ancak  insan  olmanın  değerini  korumak
            aklın değişik biçimleridir.
                                                                   amacıyla yapılandır.” der.
            Hegel’in  bu  görüşünün  temelinde  aşağıdaki  yargılardan
                                                                   Filozofun bu görüşüne dayanarak aşağıdaki yargılardan
            hangisi bulunmaktadır?
                                                                   hangisine ulaşılabilir?
            A)  Var olmak algılanmış olmaktır.
                                                                   A)  Kişinin eylemlerini karşısındakine duyduğu saygı belirlemelidir.
            B)  Düşünüyorum, o hâlde varım.
                                                                   B)  Ahlak kuralları nedeniyle insanlar çıkarlarını korumalıdır.
            C)  Duyumlardan geçmeyen bilgi akılda olamaz.          C)  Kişinin eylemleri  ahlakî olanla örtüşmelidir.
            D)  Tüm bilgimiz deneyle başlar, ancak deneyden doğmaz.  D)  Bireyler uydukları kuralların sonuçlarını üstlenmelidir.

            E)  Akılsal olan her şey gerçek; gerçek olan her şey akılsaldır  E)  Kurallara uyanlar her zaman mutlu olmalıdır.


                                                                                                             145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152