Page 147 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 147

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                           18. Yüzyıl - 19. Yüzyıl Felsefesi - 1







        2021 TYT

        1.   Siyaset felsefesinde Platon ve Aristoteles’ten itibaren devlet do-  3.   A.  Comte’a  göre  insan,  pozitif  çağa  uzun  bir  tarihsel  süre-
            ğal bir kurum olarak kabul edildiğinden Antik Çağ ve Orta Çağ   cin sonunda ulaşmıştır. Bu süreci Comte “üç hal yasası” ile
            felsefelerinde “Devlet nasıl ve ne şekilde var olmuştur?” sorusu   açıklar.  Birinci  dönem  teolojik  aşamadır.  Bu  dönemde  her
            filozofları birinci dereceden ilgilendirmemiştir. Modern felsefenin   şey Tanrısal nedenlerle açıklanır. İkinci dönem olan metafizik
            şekillendiği 17. yüzyılda görülen dinî ve siyasî otoriteler arasın-  aşamada  her  şey  düşünsel  temele  dayanmayan  doğaüstü
            daki rekabetin ilerlemesi, Coğrafi Keşifler ve nüfus artışı, yeni   güçlerle açıklanır. Üçüncü dönem ise pozitif aşamadır ve bu
            toplumsal sınıfların ortaya çıkışı gibi etmenler neticesinde dev-  dönem insan düşüncesinin gelişiminin en ileri aşamasıdır.
            letin kuruluşu ve mahiyeti problemi ortaya çıkmıştır. Bu yüzyılda
                                                                   Parçaya göre A. Comte, bu tarihsel süreci hangi ölçüte
            özellikle T. Hobbes, J. Locke ve J. J. Rousseau gibi filozoflar
                                                                   göre sınıflandırmıştır?
            devletin nasıl var olduğu problemi ile ilgili merkezî bir kavram
            üzerinde durmuşlardır.                                 A)  Bilimsel gelişmeler

            Bu parçada sözü edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?  B)  Toplumsal olayların değişimi
                                                                   C)  Toplumların düşünsel açıdan gelişimi
            A)  Egemenlik
                                                                   D)  İnsanların geliştirdiği teknik araçlar
            B)  Doğa Durumu
                                                                   E)  İnsanların dini inançlarının değişimi
            C)  Toplum Sözleşmesi
            D)  İktidar
            E)  Hak                                            4.   Öznel idealizmde olduğu gibi gerçekten var olanın zihinden
                                                                   bağımsız olmadığını, tam tersine zihne tabi olduğunu öne sü-
                                                                   rer. Bununla birlikte bu zihin, sadece bireysel zihinleri değil,
                                                                   bir bütün olarak tüm doğayı ve tarihi yaratan nesnel bir tindir.
                                                                   Buna  göre  Hegel  var  olanların  temelini  aşağıdaki  kav-
                                                                   ramlardan hangisi ile ifade eder?
                                                                   A)  Geist
        2020 TYT                                                   B)  Madde

        2.   Kant, “Aydınlanma Nedir?” başlıklı yazısında aydınlanmayı,   C)  Diyalektik
            insanın kendi suçu nedeniyle düşmüş olduğu ergin olmayış   D)  Atom
            durumundan  kurtulma  olarak  tanımlar  ve  insanın  ergin  ol-
                                                                   E)  Fenomen
            mayışını  kendi  aklını  kullanma  cesareti  gösterememesine
            bağlar. Kendi aklını kullanmak bir tür kibir değildir zira aklı
            kullanmak bütün fikirlere ve hatta kişinin kendi fikirlerine dahi
            eleştirel yaklaşabilmesini de gerektirir. Fikirler elbette ki bil-
                                                               5.   Kant şöyle diyordu: “Yalnızca korkuyla iyi davranan bir insan,
            menin  de  yolunu  açarlar  ancak  bilgiyle  temellendirilmemiş
                                                                   erdemli olamaz. Sadece bencil ve ihtiyatlı olur.Yalnızca kendi
            veya ilişkilendirilmemiş fikirler karşılaştırılamadıkları gibi ara-
                                                                   kurtuluşu için iyilik yapan biri iyi değildir.”
            larında doğru bir seçim de yapılamaz. Bu durumda “cehalet”
            de  bir  başka  fikirmiş  gibi  durur.  Bu  bağlamda  aydınlanma,
                                                                   Buna göre Kant’ın ahlak görüşü hakkında aşağıdakiler-
            cehaletten kurtuluş hareketidir.
                                                                   den hangisi söylenirse doğru olur?
            Bu parçada aydınlanma düşüncesiyle hangi iki kavram    A)  Kendi sezgine uy ki hem kendin hem de başkası için iyi
            arasındaki ilişki vurgulanmaktadır?                       olanı yapmış olasın.

             A) Düşünce özgürlüğü - akla güven                     B)  İyi olan eylem, ödevi koşulsuz olarak gerçekleştiren eylemdir.
             B) Ahlak - düşünce özgürlüğü                          C)  Bütün ahlaksal değerler bir takım soyutlamalar, hayaller
                                                                      ve saplantılardan ibarettir.
             C) İnsanın değeri - eleştiri
                                                                   D)  İnsan doğasına yaraşan; güçlü, korkusuz, acımasız olmaktır.
             D) Seçme özgürlüğü - ahlak
                                                                   E)  Her eylemde olabildiğince çok insanın, olabildiğince çok
             E) Akla güven - bilginin önemi
                                                                      yararı göz önüne alınmalıdır.


                                                                                                             147
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152