Page 137 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 137
FELSEFE
TYT 1.
ADIM
15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi - 2
1. Bilim ve teknolojinin gelişmesi ile bunun yarattığı endişe bazı 4. Kopernik, Galileo, Kepler gibi öncüler sayesinde 17. yüzyılda
düşünürleri toplumu uyarmak amacıyla korkutucu nitelikte bilim gelişme göstermiştir. Bu gelişmede Rönesans’ın, eko-
ütopyalar yazmaya itmiştir.
nomik gelişmenin, hümanizm gibi anlayışların ortaya çıkma-
Buna göre aşağıdaki ütopyalardan hangisi istenilmeyen sının etkisi büyüktür. Böyle bir ortam olmasaydı bu gelişmeler
ütopyalardandır? de yaşanmayacaktı.
A) Cesur Yeni Dünya Bu parçada bilimsel gelişmelerin meydana gelmesi aşa-
B) Yeni Atlantis ğıdakilerden hangisine bağlanmıştır?
C) Devlet
A) Toplumun bilinçlenmesi ve refah düzeyinin artmasına
D) Güneş Ülkesi
B) Teolojinin felsefeye egemen olmasına
E) Erdemli Şehir
C) Doğanın kontrol altına alınmasına
D) Din adamlarına verilen önemin artmasına
2. Modern felsefe, insanı bir kul olarak değil özgür ve yaratıcı bir
özne olarak değerlendirir. Rönesans dünyayı Tanrı tarafından E) Duyusal bilginin öne çıkmasına
yaratılıp yönetilen statik bir varlık alanı olarak değil bütünüyle
insani olan, insan tarafından şekillendirilecek bir oluş süreci
olarak ele alır. İnsan bu dönemde Tanrı’ya olan aşırı bağım- 5. İlk olarak bugünkü İtalya’da ortaya çıkmıştır. MS 2-MS 15.
lılığından kurtulup yeniden doğan özel bir varlık olarak görül-
meye başlar. İnsan artık yazgısına karşı çıkabilen hatta onu yüzyıl felsefesinin dogmatik etkisinden uzaklaştıran ve Antik
kendisi çizen bir varlık olmak durumundadır. O artık Orta Çağ Yunan felsefesine geri götüren bir düşünüşün sonucudur. Bu
düşüncesine oldukça yabancı olan eylem özgürlüğüne sahip geri dönüş, insanı ve evreni yeniden yorumlama anlamı taşır.
biridir. Modern felsefe -dünyaya ve insana bu yeni bakışın bir Bir felsefe değil bir yönelimin adlandırılmasıdır ve insanı öz-
sonucu olarak- insanı, eyleminin öznesi kılan yeni ve seküler neleştiren bir çaba içerir. İnsanın merkeze alındığı ve aklının
bir tarih felsefesi geliştirir. Yaratıcı ve özgür insan bundan böy- öne çıkarıldığı bir bakış açısıdır. Bu bakış açısı, yeni hayat
le kendi kurduğu ve yapıcısı olduğu, anlamı kendisine kapalı
olmayan bir tarihin öznesidir. anlayışı ile insan ve dünya üzerine felsefe yapma isteğinden
oluşur.
Bu parçaya göre modern felsefenin insana bakışı aşağı-
dakilerden hangisinde doğru olarak ifade edilmiştir? Bu parçada aşağıdakilerin hangisinden söz edilmektedir?
A) İnsan Tanrı’nın yarattığı sorumlu bir bireydir. A) Skolastik düşünce
B) İnsan ne olacağı belirlenmiş bir varlıktır. B) Hümanizm
C) Birey toplumdan bağımsız düşünülemez.
C) Kartezyen felsefe
D) İnsanı değerli kılan Tanrı’ya olan bağlılığıdır.
D) Rasyonalizm
E) İnsan kaderinden bağımsız bir varlıktır.
E) Tümeller problemi
3. Bu dönem felsefesi, bir önceki dönemin düşünsel yapısından
kopuşun başladığı ancak hâlâ izlerinin görüldüğü geçiş döne- 6. Descartes “Yalnızca kuşkulanmak adına kuşkucu davranan,
midir. Bu dönemde öne çıkan görüşler: her zaman kararsız gibi görünen kuşkucuları taklit etmedim;
tersine, tüm amacım bir kesinliğe varmak, alttaki kaya ya da
• Hümanizm
kile ulaşana değin üstteki tortu ve kumu kazmaktı.” der.
• Bilimsel yöntem
• Kartezyen felsefe Parçaya göre Descartes’in kuşkuculuğu için aşağıdaki-
• Devlet ve hukuk felsefesidir. lerden hangisi söylenebilir?
Bu parçada hakkında açıklama yapılan felsefi dönem A) Doğru bilgiye ulaşmada şüphe bir amaçtır.
aşağıdakilerden hangisidir?
B) Doğru bilgiye ulaşmada şüphe tek yoldur.
A) MÖ 6- MS 2. yüzyıl
C) Doğru bilgiye ulaşmak emek ister.
B) MS 2- MS 15. yüzyıl
C) 15-17. yüzyıl D) Şüphe doğru bilgiye ulaşmada bir yöntemdir.
D) 18-19. yüzyıl E) Şüphe insanları kararsız kılar.
E) 20. yüzyıl
137