Page 133 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 133

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                            15. Yüzyıl - 17. Yüzyıl Felsefesi - 1







        1.   15-17.  yüzyıl  felsefesi  Antik  Çağ  düşüncesinden  etkilenmesi   3.   “Bir şeyi kavradığımız zaman, ona ilişkin hiçbir karar ver-
            sebebiyle ilk olarak insan sorununu işlemiştir. İnsanı arayan, in-  mezsek, aldanma tehlikesiyle karşılaşmayız. Hatta yargı-
            sanın özü ile bu dünyadaki yerinin ne olduğunu araştıran çalış-  mızı  sunduğumuz  şeyde  açık  ve  seçik  olarak  bildiğimiz
            malara “hümanizm” adı verilir. Hümanizm, modern insanın yeni   şeyi kabul edersek aldanmamız yine olanak dışıdır. Ancak
            hayat anlayışını dile getiren bir akımdır. Bu yeni hayat anlayışı   genel olarak aldanmamıza neden olan şey daha çok, yar-
            dinden bağımsız bir kültür kurmak, insan ve dünya ile ilgili bir   gımızı sunduğumuz şeyin henüz tam bilgisini edinmeden
            felsefe yaratmak istemiştir.                           karar vermemizdir. Şunu kabul ediyorum ki anlayışımız ol-
                                                                   maksızın  hiçbir  şeye  ilişkin  yargıda  bulunamayız.  Çünkü
            Buna göre;
                                                                   istencimizin, anlayışımızın herhangi bir biçimde kavrama-
             I. Benliğini bulmuş ve kişiliğini oluşturmuş insan tipinin    dığı şey üzerine karar vermesi için hiçbir neden yoktur; an-
               ortaya çıkması                                      cak  hiç  kavramadığımızı  onaylamak  için  istenç  kesinlikle
                                                                   zorunlu olmasına karşın, yargıda bulunmamız için tam bir
             II. İnsanın Tanrı’nın etrafında dönen kültür sistemi içerisinde
                                                                   bilgi edinmemiz zorunlu olmadığından, çoğu zaman ancak
               belli bir görevi yerine getirmesi
                                                                   pek belirsiz bir şekilde bildiğimiz şeyleri kabul ediyoruz.”
            III. Kiliseden bağımsız bir şekilde yaşama dair özgür
                                                                   Descartes’ın  bu  görüşlerinden  hareketle  aşağıdaki
               düşünceler geliştirilmesi
                                                                   yargılardan hangisine ulaşılamaz?
            IV. Ulusların kendi dillerini, düşünce hayatlarını, sanatlarını,
               siyasal yapılarını geliştirmeye başlaması           A)  Yeterince bilmediğimiz şeyler üzerine verilen kararlar bizi
                                                                      yanlışa götürür.
            V. Ben kimim, ne olacağım? sorularının yanıtlarının kader
               de hazır olarak bulunması                           B)  Bazen  bildiği  bir  konuda  yargısız  kalmak  bireyi  hataya
                                                                      düşmekten alıkoyar.
            İfadelerinden hangileri hümanizmin sonuçları olamaz?
                                                                   C)  Sadece   anlayışla her şeyi onaylayabilirim ya da yad-
            A)  I, II, V                                              sıyabilirim.
            B)  I ve IV                                            D)  İstencimi bilgimin sınırlarında tuttuğum müddetçe aldanmama
            C)  II, III, IV                                           olanak yoktur.
            D)  II ve V                                            E)  Anlamadığımız  bir  konuyla  ilgili  yorum  yapabilmemiz
                                                                      olanak dışıdır.
            E)  III ve IV




        2.   “İyi  yasalar  gerekli  olanlardır.  Onaylanmış  kurallardan  ibaret
            olan yasaların faydası, insanları iradi eylemlerden menetmek
            değil arzuları, telaşları veya düşüncesizce hareketleriyle kendi-
            lerine zarar vermeyecek şekilde onları yönlendirmektir; yolcu-
            ları durdurmak değil onları doğru yoldan götürmek için konulan
            çitler gibi. Dolayısıyla, gerekli olmayan ve bir yasanın gerçek   4.   Rönesans Dönemi düşünürlerinden Petrarca “insanın ne oldu-
            amacına sahip olmayan yasa, iyi bir yasa değildir. Egemenin
            yararı için olan fakat halk için gerekli olmayan bir yasanın iyi bir   ğunu”  bilmek  ister  ve  doğru  yaşamanın  ölçütünü  araştırır.  Ve
            yasa olduğu düşünülebilir; ama öyle değildir. Çünkü egemenin   ona  göre  doğru  yaşamın  kaynağı  Hristiyanlıkta  değil,  Roma
            ve halkın iyiliği ayrılamaz. Zayıf uyrukları olan bir egemen zayıf   Stoa’sındadır. Bu öğretiye göre insan için en yüksek değer ruhu-
            bir egemendir; egemeni, onları istediği şekilde yönetme yetki-  nun bağımsızlığı, özgürlüğüdür. Buna da inanç ile değil, akıl ve
            sinden yoksun bir halk da, zayıf bir halktır.”         erdem ile ulaşılır.

            Hobbes’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki yargı-     Buna göre, Rönesans Dönemi için aşağıdakilerden hangisi
            lardan hangisine ulaşılabilir?                         söylenebilir?

            A)  Yasalar yalnızca devletin çıkarlarını korumak zorundadır.   A)  Dini dogmalar en güvenilir bilgi kaynağıdır.
            B)  Yasalar insanları bireysel seçimlerinden uzaklaştırabildikleri   B)  Doğru ve erdemli davranışı toplumsal kabuller belirler.
               oranda iyidir.
                                                                   C)  Birey olmak, otoritelerden bağımsız, aklı kılavuz edinmeyi
            C)  Devletin mutlak egemenliği bireye zarar verir.
                                                                      gerektirir.
            D)  Halk için iyi olan her şey aynı zamanda devlet için de iyidir.
                                                                   D)  Kilisenin öğretileri, doğru yaşamın ilkelerinin belirleyicisidir.
            E)  Yasaların  temel  amacı  bireyi  devlet  karşısında  güçlü
                                                                   E)  İnsan kendini ait olduğu kültürle bağ kurarak var edebilir.
               kılmaktır.



                                                                                                             133
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138