Page 128 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 128

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         5.   İbn  Rüşd  felsefenin  merak  ve  hayrete  dayanıyor  olmasın-  8.   Aşağıdakilerden hangisinin Orta Çağ İslam felsefesinde
             dan  hareketle,  bu  konuyla  ilgili  merak  ve  hayret  içeren  ya   ortaya çıkması beklenmez?
             da  insanları  bu  yöne  sevk  eden  ayetlere  ağırlık  vermiştir.
             Bir çok ayette geçen ‘‘Düşünmüyorlar mı?’’, ‘‘Akıl etmiyorlar   A)  İslami olmayan felsefi kaynak ve belgelerin incelenmesi
             mı?’’ ifadeleri, felsefi sorgulamanın da başlangıcı olmaktadır.   Müslümanlar açısından tehdit olarak görülmüştür.
             Dolayısıyla İbn Rüşd, gerçek dinî inançlarla felsefenin vardı-  B)  İslam düşünürleri, Antik Yunan uygarlığının başlıca felse-
             ğı sonuçlar arasında çatışma olamayacağını ısrarla belirtmiş   fe klasiklerini Arapçaya kazandırmaya çalışmışlardır.
             hatta bir açıklanmasında felsefeyi Kuran-ı Kerim’in dostu ve   C)  Batının karanlık çağa girdiği sırada, bilginin zenginleşmesi
             süt kardeşi olarak nitelemiştir.                          sağlanmışlardır.

             Bu parçadaki görüşü ile İbn Rüşd aşağıdakilerden hangi-  D)  İslam felsefesine Müslümanlar dışında da katkıda bulu-
             sini vurgulamaktadır?                                     nanlar olmuştur.
                                                                    E)  İslam felsefesi sadece Arap dilinde değil, Fars dilinde de
             A)  Din ile felsefe arasında bir ilişki bulunmadığını
                                                                       yapılmıştır.
             B)  Din ile felsefenin bilimden farklı özelliklere sahip olduğunu
             C)  Dinin sorgulamaya kapalı olduğunu
             D)  Felsefenin açıklamalarının dinden bağımsız yapıldığını
             E)  Din ile felsefe arasında bir zıtlaşmanın değil uzlaşmanın
               olduğunu
                                                                9.   İbn  Rüşd  “Felsefe,  dinin  getirmiş  olduğu  her  şeyi  inceler.
                                                                    Eğer araştırdığı şeyi algılayabiliyorsa iki algı eşittir.” diyerek
                                                                    Gazali’yi eleştirir ve inançsal olanın akılsal olduğunu savu-
         6.   “Anlayabilmek için inanıyorum.” anlayışıyla felsefeyi dine tabi
                                                                    nur. Ona göre yaradan açık olarak her şeyi akıl yoluyla de-
             kılmış olan Augustinus’a göre hakikat bizzat Tanrı’nın kendi-
                                                                    ğerlendirmeye insanları davet etmektedir.
             sidir. Yani Tanrı insandadır. İnsanın kendisi de Tanrı’dadır.
             Felsefe ise bu durumu anlamaya çalışma etkinliğidir. İnsan
                                                                    Buna  göre  Gazali  aşağıdaki  düşüncelerden  hangisini
             ancak bunu anlayarak mutlu olur.
                                                                    savunmuş olamaz?
             Buna göre Augustinus felsefesi ile ilgili aşağıdaki yargı-  A)  İnsan akıl ile hakikatin kesin bilgisine ulaşamaz.
             lardan hangisine ulaşılamaz?
                                                                    B)  Aklın bir sınırı vardır ve her şeyi kavrayamaz.
             A)  Hakikati arayan kişi Tanrı’yı aramalıdır.          C)  İnanç, akıl ile desteklenmek zorunda değildir.

             B)  Felsefe ile teolojiyi birbirinden ayırmak olanaksızdır.
                                                                    D)  İnanç ancak akıl ile kendini tamamlar.
             C)  Hakikate ilişkin bilgi mutluluk için gereksizdir.
                                                                    E)  İnanç, akıl olmadan da hakikati görür.
             D)  Felsefeci hakikati arayan, hakikati seven kişidir.
             E)  Tanrı insan tarafından bilinmeye değecek tek hakikattir.



         7.   Farabi’ye göre bütün insanlar, ihtiyaçlarını giderebilmek için
             birbirleriyle yardımlaşmaya ve birlikte bulunmaya muhtaçtır.
                                                                10.  Sakinlerinin ancak hep birlikte mutluluğa erişmek maksadıyla
             Farabi  bu  nedenle  insana  “sosyal  ve  siyasi  bir  canlı”  der.
                                                                    yardımlaştıkları şehir, erdemli bir şehir olur. Bütün şehirleri-
             İnsanların toplu hâlde yaşamasının bir amacı da bireyler açı-
                                                                    nin, mutluluğa erişmesi maksadıyla el ele vererek çalışan bir
             sından yetkinliği gerçekleştirmektir. Yeterlilik ve yetkinlik, me-
                                                                    millet de erdemli bir millettir. Bütün milletleri, mutluluğa ulaş-
             deni bir hayat tarzıyla mümkün olduğundan ailelerin, köylere;
                                                                    mak maksadıyla el birliğiyle çalışan bir dünya da erdemli bir
             köylerin şehirlere ve şehirlerin de devlete yönelmesi doğal bir
                                                                    dünyadır. Erdemli şehre aykırı olan şehirler şunlardır: cahil
             zorunluluktur.
                                                                    şehir, bozuk şehir, değişmiş şehir ve şaşkın şehir.
             Farabi’ye göre devletin oluşumunun temel nedeni aşağı-
                                                                    Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
             dakilerden hangisidir?
                                                                    A)  Mutlu bir dünyada yaşamak çıkarsız davranışlarla müm-
             A)  İnsanların bencilliği
                                                                       kündür.
             B)  İhtiyaçların çeşitliliği
                                                                    B)  Mutlu insan; hayatı, kendini ve çevresini seven insandır.
             C)  İş bölümünün varlığı
                                                                    C)  Mutluluk insanın var olmasının yegâne amacıdır.
             D)  Tehlikelerden korunma isteği
                                                                    D)  Erdem, insanı insan yapan özelliklerin tümüdür.
             E)  İnsanın doğasının gerekliliği                      E)  Erdemli insan, kendinin farkında olan insandır.



       128
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133