Page 131 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 131

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                       MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-2







        1.   MS 2. yüzyıl - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan düşünür-  3.   •  Patristik Dönem’de özellikle Augustinus’un benimsediği
            ler,  dini  savunmak  ve  yaymak  için  Platon’un  görüşlerinden   akılla  dini  açıklama  yolu,  inancın  temel  öğretisi  hâline
            yararlanmışlardır. Platon’un insan ruhunun ahlaki gelişimini   gelmiştir.
            önemsemesi,  ruhun  ölümsüzlüğü  fikri  Hristiyan  düşünürle-     •  Aquinalı  Thomas  ve  Ockhamlı  William,  Skolastik
            rin  Platon’a  yönelmelerini  sağlamıştır.  Aristoteles’in  etkisi   Dönem’in önde gelen filozoflarındandır.
            ise daha çok İslam felsefesinde görülür. Aristotelesçi mantık
                                                                   •  Anselmus tarafından Tanrı’nın varlığına yönelik ontolojik
            Tanrı’nın varlığına yönelik akılsal kanıtlamalara destek olarak
                                                                      bir kanıt geliştirilmiştir.
            kullanılmış ve her türlü tartışmada yöntem olarak kabul edil-
            miştir.                                                Verilenlerden hareketle sözü edilen Orta Çağ filozofları-
                                                                   nın ortak yönü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
            Buna göre hem Hristiyan hem İslam düşünürlerinin Antik
            Yunan  filozoflarına  başvurma  nedeni  olarak  aşağıdaki-  A)  Değişime yönelik açıklamalar getirmeleri
            lerden hangisi gösterilebilir?                         B)  Felsefeyi dinin dogmalarını açıklamak için kullanmaları
            A)  Platon ve Aristoteles’in inanca bakış açısının aynı olması  C)  Düşünce özgürlüğünü savunmaları

            B)  Düşünürlerin  inancı  güçlendirecek  her  türlü  argümanı   D)  Varlığın ana maddesini tartışmaları
               kullanma eğiliminde olması                          E)  Kötülük problemini ele almaları
            C)  Felsefeden  yararlanmaya  her  iki  dinin  otoritelerinin  de
               ılımlı bakması
            D)  Hem Platon’un hem Aristoteles’in tek Tanrı inancına sahip
               olması
            E)  Her iki dinin temelinin de ilahi kaynaklı olması





        2.   Orta  Çağ’da  Hristiyanların  yaptıkları  çeviriler  daha  çok
            Hristiyan inancını desteklemek ve yaymak adına yapılan kı-
            sıtlı metinlerdir. İslam coğrafyasında ise Hint, İran ve özellikle   4.   Skolastik, MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan felse-
            Yunan medeniyetlerinden birçok çeviri yapılmıştır. Yeni karşı-  fesi için kullanılan terimdir. Terim anlamı “okul felsefesi”dir.
            laşılan kültürlerin eserlerinin çevrilmesi ve bu çevirilerin İslam   Dönemin  sonunda  açılan  üniversiteler,  Skolastik  felsefenin
            filozofları tarafından tekrar yorumlanması İslam düşüncesinin   en  iyi  anlaşıldığı  yer  olmuştur.  Skolastik  felsefe,  Hristiyan
            gelişmesine büyük katkı sağlamıştır. Bu sebeple birçok İslam   inancı öğretilerini akılla anlaşılır kılma çabasının sonucudur.
            kenti bilim ve medeniyetin merkezi hâline gelmiştir. 12. yüzyıl   Skolastik felsefede teoloji egemendir. Felsefi açıklamalar din-
            itibariyle  Batı’nın,  bu  eserleri  kendi  diline  çevirmeye  başla-  sel kabullerin doğrultusunda yapılmaktadır. Akıl inanç prob-
            masıyla, felsefe ve bilim gelişmeye başlamıştır. Bu sürecin   leminde aklın yetersizliği vurgulanmış, bu eksikliğin inançla
            sonrasında ise Avrupa’da birçok yeni fikir akımı doğmuştur.  tamamlanabileceği düşünülmüştür. Sadece aklın yetersizliği
                                                                   değil bireyin  de yetersiz  olmasından kiliseye tam bağlılığın
            Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?  esas  alınması  gerektiği  savunulmuştur.  Skolastik  düşünce,
                                                                   bireysel hayatla birlikte toplumsal hayatın bütününde de et-
            A)  Orta Çağ’da Hristiyanlar sadece kendi dinlerini destekle-
                                                                   kilidir. Yönetim, ekonomi ve hukuk gibi alanlarda da din tek
               yecek eserleri çevirmektedir.
                                                                   belirleyici unsurdur.
            B)  İslam  felsefesi  sadece  Müslümanların  değil  İslam  coğ-
               rafyasında yaşayan diğer din ve medeniyetlerin de ortak      Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Skolastik dü-
               düşüncesidir.                                       şüncenin özelliklerinden değildir?
            C)  İslam filozofları diğer medeniyetlerden yaptıkları çeviriler-  A)  Kurumsal yapılar kilisenin hâkimiyetindedir.
               le zengin bir düşünce sistemi kurmuşlardır.
                                                                   B)  Toplumsal hayat dünyevidir.
            D)  Batı kültürü her dönemde çeviri faaliyetlerine İslam felse-
                                                                   C)  Hayatın tüm unsurları dine bağlıdır.
               fesinden daha çok önem göstermiştir.
                                                                   D)  Felsefenin konusu dindir.
            E) İslam eserlerinin Batı tarafından çevrilmesi Avrupa’nın dü-
               şünce sistemini derinden etkilemiştir.              E)  Düşünürler kiliseye bağlıdır.



                                                                                                             129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136