Page 131 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 131
FELSEFE
TYT 3.
ADIM
MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-2
1. MS 2. yüzyıl - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan düşünür- 3. • Patristik Dönem’de özellikle Augustinus’un benimsediği
ler, dini savunmak ve yaymak için Platon’un görüşlerinden akılla dini açıklama yolu, inancın temel öğretisi hâline
yararlanmışlardır. Platon’un insan ruhunun ahlaki gelişimini gelmiştir.
önemsemesi, ruhun ölümsüzlüğü fikri Hristiyan düşünürle- • Aquinalı Thomas ve Ockhamlı William, Skolastik
rin Platon’a yönelmelerini sağlamıştır. Aristoteles’in etkisi Dönem’in önde gelen filozoflarındandır.
ise daha çok İslam felsefesinde görülür. Aristotelesçi mantık
• Anselmus tarafından Tanrı’nın varlığına yönelik ontolojik
Tanrı’nın varlığına yönelik akılsal kanıtlamalara destek olarak
bir kanıt geliştirilmiştir.
kullanılmış ve her türlü tartışmada yöntem olarak kabul edil-
miştir. Verilenlerden hareketle sözü edilen Orta Çağ filozofları-
nın ortak yönü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Buna göre hem Hristiyan hem İslam düşünürlerinin Antik
Yunan filozoflarına başvurma nedeni olarak aşağıdaki- A) Değişime yönelik açıklamalar getirmeleri
lerden hangisi gösterilebilir? B) Felsefeyi dinin dogmalarını açıklamak için kullanmaları
A) Platon ve Aristoteles’in inanca bakış açısının aynı olması C) Düşünce özgürlüğünü savunmaları
B) Düşünürlerin inancı güçlendirecek her türlü argümanı D) Varlığın ana maddesini tartışmaları
kullanma eğiliminde olması E) Kötülük problemini ele almaları
C) Felsefeden yararlanmaya her iki dinin otoritelerinin de
ılımlı bakması
D) Hem Platon’un hem Aristoteles’in tek Tanrı inancına sahip
olması
E) Her iki dinin temelinin de ilahi kaynaklı olması
2. Orta Çağ’da Hristiyanların yaptıkları çeviriler daha çok
Hristiyan inancını desteklemek ve yaymak adına yapılan kı-
sıtlı metinlerdir. İslam coğrafyasında ise Hint, İran ve özellikle 4. Skolastik, MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan felse-
Yunan medeniyetlerinden birçok çeviri yapılmıştır. Yeni karşı- fesi için kullanılan terimdir. Terim anlamı “okul felsefesi”dir.
laşılan kültürlerin eserlerinin çevrilmesi ve bu çevirilerin İslam Dönemin sonunda açılan üniversiteler, Skolastik felsefenin
filozofları tarafından tekrar yorumlanması İslam düşüncesinin en iyi anlaşıldığı yer olmuştur. Skolastik felsefe, Hristiyan
gelişmesine büyük katkı sağlamıştır. Bu sebeple birçok İslam inancı öğretilerini akılla anlaşılır kılma çabasının sonucudur.
kenti bilim ve medeniyetin merkezi hâline gelmiştir. 12. yüzyıl Skolastik felsefede teoloji egemendir. Felsefi açıklamalar din-
itibariyle Batı’nın, bu eserleri kendi diline çevirmeye başla- sel kabullerin doğrultusunda yapılmaktadır. Akıl inanç prob-
masıyla, felsefe ve bilim gelişmeye başlamıştır. Bu sürecin leminde aklın yetersizliği vurgulanmış, bu eksikliğin inançla
sonrasında ise Avrupa’da birçok yeni fikir akımı doğmuştur. tamamlanabileceği düşünülmüştür. Sadece aklın yetersizliği
değil bireyin de yetersiz olmasından kiliseye tam bağlılığın
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? esas alınması gerektiği savunulmuştur. Skolastik düşünce,
bireysel hayatla birlikte toplumsal hayatın bütününde de et-
A) Orta Çağ’da Hristiyanlar sadece kendi dinlerini destekle-
kilidir. Yönetim, ekonomi ve hukuk gibi alanlarda da din tek
yecek eserleri çevirmektedir.
belirleyici unsurdur.
B) İslam felsefesi sadece Müslümanların değil İslam coğ-
rafyasında yaşayan diğer din ve medeniyetlerin de ortak Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Skolastik dü-
düşüncesidir. şüncenin özelliklerinden değildir?
C) İslam filozofları diğer medeniyetlerden yaptıkları çeviriler- A) Kurumsal yapılar kilisenin hâkimiyetindedir.
le zengin bir düşünce sistemi kurmuşlardır.
B) Toplumsal hayat dünyevidir.
D) Batı kültürü her dönemde çeviri faaliyetlerine İslam felse-
C) Hayatın tüm unsurları dine bağlıdır.
fesinden daha çok önem göstermiştir.
D) Felsefenin konusu dindir.
E) İslam eserlerinin Batı tarafından çevrilmesi Avrupa’nın dü-
şünce sistemini derinden etkilemiştir. E) Düşünürler kiliseye bağlıdır.
129