Page 130 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 130

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        5.   İbn  Rüşd  felsefenin  merak  ve  hayrete  dayanıyor  olmasın-  8.   Aşağıdakilerden hangisinin Orta Çağ İslam felsefesinde
            dan  hareketle,  bu  konuyla  ilgili  merak  ve  hayret  içeren  ya   ortaya çıkması beklenmez?
            da  insanları  bu  yöne  sevk  eden  ayetlere  ağırlık  vermiştir.
                                                                   A)  İslami olmayan felsefi kaynak ve belgelerin incelenmesi
            Birçok ayette geçen ‘‘Düşünmüyorlar mı?’’, ‘‘Akıl etmiyorlar
                                                                      Müslümanlar açısından tehdit olarak görülmüştür.
            mı?’’ ifadeleri, felsefi sorgulamanın da başlangıcı olmaktadır.
            Dolayısıyla İbn Rüşd, gerçek dinî inançlarla felsefenin vardı-  B)  İslam düşünürleri, Antik Yunan uygarlığının başlıca felsefe
            ğı sonuçlar arasında çatışma olamayacağını ısrarla belirtmiş   klasiklerini Arapçaya kazandırmaya çalışmışlardır.
            hatta bir açıklanmasında felsefeyi Kuran-ı Kerim’in dostu ve   C)  Batının karanlık çağa girdiği sırada, bilginin zenginleşmesi
            süt kardeşi olarak nitelemiştir.                          sağlanmışlardır.

            Bu parçadaki görüşü ile İbn Rüşd aşağıdakilerden hangi-  D)  İslam felsefesine Müslümanlar dışında da katkıda bulu-
            sini vurgulamaktadır?                                     nanlar olmuştur.
                                                                   E)  İslam felsefesi sadece Arap dilinde değil, Fars dilinde de
            A)  Din ile felsefe arasında bir ilişki bulunmadığını
                                                                      yapılmıştır.
            B)  Din ile felsefenin bilimden farklı özelliklere sahip olduğunu
            C)  Dinin sorgulamaya kapalı olduğunu
            D)  Felsefenin açıklamalarının dinden bağımsız yapıldığını
            E)  Din ile felsefe arasında bir zıtlaşmanın değil uzlaşmanın
               olduğunu                                        9.   İbn  Rüşd  “Felsefe,  dinin  getirmiş  olduğu  her  şeyi  inceler.
                                                                   Eğer araştırdığı şeyi algılayabiliyorsa iki algı eşittir.” diyerek
                                                                   Gazâlî’yi eleştirir ve inançsal olanın akılsal olduğunu savu-
                                                                   nur. Ona göre yaradan açık olarak her şeyi akıl yoluyla de-
        6.   “Anlayabilmek için inanıyorum.” anlayışıyla felsefeyi dine tabi
                                                                   ğerlendirmeye insanları davet etmektedir.
            kılmış olan Augustinus’a göre hakikat bizzat Tanrı’nın kendi-
            sidir. Yani Tanrı insandadır. İnsanın kendisi de Tanrı’dadır.      Buna  göre  Gazâlî  aşağıdaki  düşüncelerden  hangisini
            Felsefe ise bu durumu anlamaya çalışma etkinliğidir. İnsan   savunmuş olamaz?
            ancak bunu anlayarak mutlu olur.
                                                                   A)  İnsan akıl ile hakikatin kesin bilgisine ulaşamaz.
            Buna göre Augustinus felsefesi ile ilgili aşağıdaki yargı-
                                                                   B)  Aklın bir sınırı vardır ve her şeyi kavrayamaz.
            lardan hangisine ulaşılamaz?
                                                                   C)  İnanç, akıl ile desteklenmek zorunda değildir.
            A)  Hakikati arayan kişi Tanrı’yı aramalıdır.
                                                                   D)  İnanç ancak akıl ile kendini tamamlar.
            B)  Felsefe ile teolojiyi birbirinden ayırmak olanaksızdır.
                                                                   E)  İnanç, akıl olmadan da hakikati görür.
            C)  Hakikate ilişkin bilgi mutluluk için gereksizdir.
            D)  Felsefeci hakikati arayan, hakikati seven kişidir.

            E)  Tanrı insan tarafından bilinmeye değecek tek hakikattir.



        7.   Fârâbî’ye göre bütün insanlar, ihtiyaçlarını giderebilmek için   10.  Sakinlerinin ancak hep birlikte mutluluğa erişmek maksadıyla
            birbirleriyle yardımlaşmaya ve birlikte bulunmaya muhtaçtır.   yardımlaştıkları şehir, erdemli bir şehir olur. Bütün şehirleri-
            Fârâbî  bu  nedenle  insana  “sosyal  ve  siyasi  bir  canlı”  der.   nin, mutluluğa erişmesi maksadıyla el ele vererek çalışan bir
            İnsanların toplu hâlde yaşamasının bir amacı da bireyler açı-  millet de erdemli bir millettir. Bütün milletleri, mutluluğa ulaş-
            sından yetkinliği gerçekleştirmektir. Yeterlilik ve yetkinlik, me-  mak maksadıyla el birliğiyle çalışan bir dünya da erdemli bir
            deni bir hayat tarzıyla mümkün olduğundan ailelerin, köylere;   dünyadır. Erdemli şehre aykırı olan şehirler şunlardır: cahil
            köylerin şehirlere ve şehirlerin de devlete yönelmesi doğal bir   şehir, bozuk şehir, değişmiş şehir ve şaşkın şehir.
            zorunluluktur.
                                                                   Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
            Fârâbî’ye  göre  devletin  oluşumunun  temel  nedeni   ulaşılabilir?
            aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Mutlu  bir  dünyada  yaşamak  çıkarsız  davranışlarla
            A)  İnsanların bencilliği                                 mümkündür.
            B)  İhtiyaçların çeşitliliği                           B)  Mutlu insan; hayatı, kendini ve çevresini seven insandır.

            C)  İş bölümünün varlığı                               C)  Mutluluk insanın var olmasının yegâne amacıdır.
            D)  Tehlikelerden korunma isteği                       D)  Erdem, insanı insan yapan özelliklerin tümüdür.
            E)  İnsanın doğasının gerekliliği                      E)  Erdemli insan, kendinin farkında olan insandır.



        128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135