Page 129 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 129

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                       MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Orta Çağ adı verilen dönemde Hristiyan rahipler bir atın kaç   3.   Akıl  bilgisi  nedensellik  ilkesini  temele  almaktadır.  Fakat
            dişi  olduğunu  merak  eder  ve  bunun  cevabını  bulmak  için   Gazâlî’ye göre, bir olayın şimdi böyle olması, onun ilerde de
            Aristoteles’in kitaplarını inceler ancak “Atın kaç dişi vardır?”   aynı  olmasını  zorunlu  kılmamaktadır.  Aklı  eleştiren  Gazâlî,
            sorusuna yanıt bulamayınca bunun önemli bir sorun olma-  akla dayalı bir metafizik görüşü de reddeder. Akıl ve inanç
            dığı sonucuna varır ve araştırmaktan vazgeçer. Çünkü eğer   arasına bir sınır koyarak, akıl bilgisinin fiziki alanla sınırlı ol-
            önemli bir sorun olsa büyük üstat Aristoteles bunu mutlaka   duğunu  göstermeye  çalışır.  Gazâlî  aklın  iki  yönü  olduğunu
            yazardı, şeklinde düşünürler.                          söyleyerek, bilimleri ve felsefeyi kuran akıldan farklı olarak,
                                                                   inancın temeli olan akıldan söz eder ve bu akla kalp ya da
            Felsefe öğretmeni derste verdiği bu örnekle Orta Çağ fel-
                                                                   aklın iç yönü der.
            sefesi hakkında öğrencilerine aşağıdakilerden hangisini
            anlatmak istemiş olabilir?                             Parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi  Gazâlî’nin  görü-
                                                                   şüne ters düşer?
            A)  Akla önem verildiğini
                                                                   A)  İmanın ve inancın bilme alanı aklın bilme alanından daha
            B)  Deney ve gözleme ağırlık verildiğini
                                                                      geniştir.
            C)  Otoritelerin sorgulandığını
                                                                   B)  Akıl bir yönüyle bilimin ve felsefenin, bir yönüyle de inancın
            D)  Yeni bir bilgi arayışı olmadığını
                                                                      temelini oluşturur.
            E)  Akıl yürütmenin tümevarım yoluyla yapıldığını
                                                                   C)  Doğadaki olaylar arasında zorunlu bir sebep sonuç ilişkisi
                                                                      yoktur.
                                                                   D)  Bilimleri ve felsefeyi kuran akıl, inancın da temelini oluşturur.
                                                                   E)  İnancın temeli olan akla kalp gözü denir.













        2.   İslam  dünyasında  çeviri  faaliyetleri  yaklaşık  750’lere  Abbasi   4.   Hristiyan felsefesi; Hristiyan dininin ortaya çıkışıyla başlayan
            dönemine  rastlar.  Abbasi  halifesinin  emirleri  doğrultusunda   ve 15. yüzyıla kadar geçen sürede Batı felsefesi için kullanı-
            Süryani, Arap, Farisi ve Hint çevirmenler Diophantus, Öklid,   lan bir adlandırmadır. Hristiyan dinine karşı yapılan eleştiri-
            Batlamyus, Arşimet, Hipokrat, Platon ve Aristoteles gibi büyük   leri savunmak adına bazı filozoflar çıkmıştır. İlk zamanlarda
            düşünürlerin  eserlerini  Arapçaya  çevirmişlerdir.  Harun  Reşit   bazı felsefi görüşlere karşı yapılsa da zamanla dini açıklama
            döneminde ise fethedilen yerlerden getirilen eserler Bağdat’ta   felsefesine dönüşmüştür. Dinî inanç ile felsefi düşüncelerin
            Beyt’ül Hikme adı verilen kütüphanede toplanmıştır.    kaynaşması yaşanmış ve felsefenin tüm alanlarında din etkili
                                                                   olmaya başlamıştır. Felsefeye karşı alınan tutumdan dolayı
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi çeviri faaliyetlerinin
                                                                   bu  dönemde,  felsefenin  yanında  bilim  de  dışlanmıştır.  Bu
            felsefeye katkıları arasında gösterilemez?
                                                                   dönemde temel olarak inancın bilgiyi mümkün kıldığı düşü-
            A)  Çeviri faaliyetlerinin yalnızca düşünce alanına değil bilimsel   nülmüştür.  Amaç  yeni  bilgiler  oluşturmak  değil  kutsal  olanı
               alandaki gelişmelere de katkı sağlaması             anlamaya çalışmaktır.
            B)  Çeviri faaliyetleri ile Platon ve Aristoteles’in düşüncelerinin      Bu parçaya göre Hristiyan felsefesi için aşağıdakilerden
               önem kazanması                                      hangisi söylenemez?
            C)  Çeviri faaliyetlerinin kültürlerin yayılmasına olanak sağla-
                                                                   A)  Dinsel otoritenin sorgulaması yapılmıştır.
               ması
                                                                   B)  İnancın akılla temellendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır.
            D)  İslam dünyasındaki çeviri faaliyetlerinin başlamasına siyasi
               iradenin etkisinin olması                           C)  Kutsal metinlerin doğruluğu merkeze alınmıştır.
                                                                   D)  Dine yönelik eleştirilerin savunması yapılmıştır.
            E)  Çeviri faaliyetleri ile dinî dogmaların sarsılmaz niteliklerinin
               pekiştirilmesinin sağlanması                        E)  Akıl ve inanç tartışmaları ön plana çıkmıştır.



                                                                                                             127
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134