Page 129 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 129
FELSEFE
TYT 3.
ADIM
MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi - 2
1. MS 2. yüzyıl - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan düşünür- 3. • Patristik Dönem’de özellikle Augustinus’un benimsediği
ler, dini savunmak ve yaymak için Platon’un görüşlerinden akılla dini açıklama yolu, inancın temel öğretisi hâline gelmiştir.
yararlanmışlardır. Platon’un insan ruhunun ahlaki gelişimini
• Aquinalı Thomas ve Ockhamlı William, Skolastik
önemsemesi, ruhun ölümsüzlüğü fikri Hristiyan düşünürlerin
Dönem’in önde gelen filozoflarındandır.
Platon’a yönelmelerini sağlamıştır. Aristoteles’in etkisi ise daha
• Anselmus tarafından Tanrı’nın varlığına yönelik ontolojik
çok İslam felsefesinde görülür. Aristotelesçi mantık Tanrı’nın
bir kanıt geliştirilmiştir.
varlığına yönelik akılsal kanıtlamalara destek olarak kullanıl-
mış ve her türlü tartışmada yöntem olarak kabul edilmiştir. Verilenlerden hareketle sözü edilen Orta Çağ filozoflarının
ortak yönü aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Buna göre hem Hristiyan hem İslam düşünürlerinin Antik
Yunan filozoflarına başvurma nedeni olarak aşağıdaki- A) Değişime yönelik açıklamalar getirmeleri
lerden hangisi gösterilebilir?
B) Felsefeyi dinin dogmalarını açıklamak için kullanmaları
A) Platon ve Aristoteles’in inanca bakış açısının aynı olması C) Düşünce özgürlüğünü savunmaları
B) Düşünürlerin inancı güçlendirecek her türlü argümanı kul- D) Varlığın ana maddesini tartışmaları
lanma eğiliminde olması
E) Kötülük problemini ele almaları
C) Felsefeden yararlanmaya her iki dinin otoritelerinin de
ılımlı bakması
D) Hem Platon’un hem Aristoteles’in tek Tanrı inancına sahip
olması
E) Her iki dinin temelinin de ilahi kaynaklı olması
2. Orta Çağ’da Hristiyanların yaptıkları çeviriler daha çok
Hristiyan inancını desteklemek ve yaymak adına yapılan kı-
sıtlı metinlerdir. İslam coğrafyasında ise Hint, İran ve özellikle
4. Skolastik, MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinde Hristiyan felse-
Yunan medeniyetlerinden birçok çeviri yapılmıştır. Yeni karşı-
fesi için kullanılan terimdir. Terim anlamı “okul felsefesi”dir.
laşılan kültürlerin eserlerinin çevrilmesi ve bu çevirilerin İslam
Dönemin sonunda açılan üniversiteler, Skolastik felsefenin en
filozofları tarafından tekrar yorumlanması İslam düşüncesinin
iyi anlaşıldığı yer olmuştur. Skolastik felsefe, Hristiyan inancı
gelişmesine büyük katkı sağlamıştır. Bu sebeple birçok İslam
öğretilerini akılla anlaşılır kılma çabasının sonucudur. Skolastik
kenti bilim ve medeniyetin merkezi hâline gelmiştir. 12. yüzyıl
felsefede teoloji egemendir. Felsefi açıklamalar dinsel kabulle-
itibariyle Batı’nın, bu eserleri kendi diline çevirmeye başlama-
rin doğrultusunda yapılmaktadır. Akıl inanç probleminde aklın
sıyla, felsefe ve bilim gelişmeye başlamıştır. Bu sürecin sonra-
yetersizliği vurgulanmış, bu eksikliğin inançla tamamlanabi-
sında ise Avrupa’da birçok yeni fikir akımı doğmuştur.
leceği düşünülmüştür. Sadece aklın yetersizliği değil bireyin
Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? de yetersiz olmasından kiliseye tam bağlılığın esas alınması
gerektiği savunulmuştur. Skolastik düşünce, bireysel hayatla
A) Orta Çağ’da Hristiyanlar sadece kendi dinlerini destekle-
birlikte toplumsal hayatın bütününde de etkilidir. Yönetim, eko-
yecek eserleri çevirmektedir.
nomi ve hukuk gibi alanlarda da din tek belirleyici unsurdur.
B) İslam felsefesi sadece Müslümanların değil İslam coğ-
rafyasında yaşayan diğer din ve medeniyetlerin de ortak Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Skolastik
düşüncesidir. düşüncenin özelliklerinden değildir?
C) İslam filozofları diğer medeniyetlerden yaptıkları çeviriler- A) Kurumsal yapılar kilisenin hâkimiyetindedir.
le zengin bir düşünce sistemi kurmuşlardır.
B) Toplumsal hayat dünyevidir.
D) Batı kültürü her dönemde çeviri faaliyetlerine İslam felse-
C) Hayatın tüm unsurları dine bağlıdır.
fesinden daha çok önem göstermiştir.
D) Felsefenin konusu dindir.
E) İslam eserlerinin Batı tarafından çevrilmesi Avrupa’nın
düşünce sistemini derinden etkilemiştir. E) Düşünürler, kiliseye bağlıdır.
129