Page 127 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 127

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                        MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi - 2







        1.   Orta Çağ adı verilen dönemde Hristiyan rahipler bir atın kaç   3.   Akıl  bilgisi  nedensellik  ilkesini  temele  almaktadır.  Fakat
            dişi  olduğunu  merak  eder  ve  bunun  cevabını  bulmak  için   Gazali’ye göre, bir olayın şimdi böyle olması, onun ilerde de
                                                                   aynı  olmasını  zorunlu  kılmamaktadır.  Aklı  eleştiren  Gazali,
            Aristoteles’in kitaplarını inceler ancak “Atın kaç dişi vardır?”
                                                                   akla dayalı bir metafizik görüşü de reddeder. Akıl ve inanç
            sorusuna yanıt bulamayınca bunun önemli bir sorun olma-
                                                                   arasına bir sınır koyarak, akıl bilgisinin fiziki alanla sınırlı ol-
            dığı sonucuna varır ve araştırmaktan vazgeçer. Çünkü eğer   duğunu  göstermeye  çalışır.  Gazali  aklın  iki  yönü  olduğunu
            önemli bir sorun olsa büyük üstat Aristoteles bunu mutlaka   söyleyerek, bilimleri ve felsefeyi kuran akıldan farklı olarak,
            yazardı, şeklinde düşünürler.                          inancın temeli olan akıldan söz eder ve bu akla kalp ya da
                                                                   aklın iç yönü der.
            Felsefe öğretmeni derste verdiği bu örnekle Orta Çağ fel-
            sefesi hakkında öğrencilerine aşağıdakilerden hangisini      Parçaya göre aşağıdakilerden hangisi Gazali’nin görüşüne
                                                                   ters düşer?
            anlatmak istemiş olabilir?
                                                                   A)  İmanın ve inancın bilme alanı aklın bilme alanından daha
            A)  Akla önem verildiğini
                                                                      geniştir.
            B)  Deney ve gözleme ağırlık verildiğini
                                                                   B)  Akıl bir yönüyle bilimin ve felsefenin, bir yönüyle de inan-
            C)  Otoritelerin sorgulandığını
                                                                      cın temelini oluşturur.
            D)  Yeni bir bilgi arayışı olmadığını
                                                                   C)  Doğadaki olaylar arasında zorunlu bir sebep sonuç ilişkisi
            E)  Akıl yürütmenin tümevarım yoluyla yapıldığını         yoktur.
                                                                   D)  Bilimleri ve felsefeyi kuran akıl, inancın da temelini oluş-
                                                                      turur.
                                                                   E)  İnancın temeli olan akla kalp gözü denir.












        2.   İslam  dünyasında  çeviri  faaliyetleri  yaklaşık  750’lere  Abbasi
            dönemine  rastlar.  Abbasi  halifesinin  emirleri  doğrultusunda
                                                               4.   Hristiyan felsefesi; Hristiyan dininin ortaya çıkışıyla başlayan ve
            Süryani, Arap, Farisi ve Hint çevirmenler Diophantus, Öklid,
                                                                   15. yüzyıla kadar geçen sürede Batı felsefesi için kullanılan bir
            Batlamyus, Arşimet, Hipokrat, Platon ve Aristoteles gibi büyük
                                                                   adlandırmadır. Hristiyan dinine karşı yapılan eleştirileri savun-
            düşünürlerin  eserlerini  Arapçaya  çevirmişlerdir.  Harun  Reşit
                                                                   mak adına bazı filozoflar çıkmıştır. İlk zamanlarda bazı felsefi
            döneminde ise fethedilen yerlerden getirilen eserler Bağdat’ta
                                                                   görüşlere  karşı  yapılsa  da  zamanla  dini  açıklama  felsefesine
            Beyt’ül Hikme adı verilen kütüphanede toplanmıştır.
                                                                   dönüşmüştür.  Dinî  inanç  ile  felsefi  düşüncelerin  kaynaşması
                                                                   yaşanmış ve felsefenin tüm alanlarında din etkili olmaya başla-
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi çeviri faaliyetlerinin
                                                                   mıştır. Felsefeye karşı alınan tutumdan dolayı bu dönemde, fel-
            felsefeye katkıları arasında gösterilemez?
                                                                   sefenin yanında bilim de dışlanmıştır. Bu dönemde temel olarak
            A)  Çeviri faaliyetlerinin yalnızca düşünce alanına değil bilim-  inancın bilgiyi mümkün kıldığı düşünülmüştür. Amaç yeni bilgiler
               sel alandaki gelişmelere de katkı sağlaması         oluşturmak değil kutsal olanı anlamaya çalışmaktır.
            B)  Çeviri faaliyetleri ile Platon ve Aristoteles’in düşünceleri-
                                                                   Bu parçaya göre Hristiyan felsefesi için aşağıdakilerden
               nin önem kazanması
                                                                   hangisi söylenemez?
            C)  Çeviri faaliyetlerinin kültürlerin yayılmasına olanak sağla-
                                                                   A)  Dinsel otoritenin sorgulaması yapılmıştır.
               ması
                                                                   B)  İnancın akılla temellendirilmesi yapılmaya çalışılmıştır.
            D)  İslam dünyasındaki çeviri faaliyetlerinin başlamasına si-
               yasi iradenin etkisinin olması                      C)  Kutsal metinlerin doğruluğu merkeze alınmıştır.
            E)  Çeviri faaliyetleri ile dinî dogmaların sarsılmaz nitelikleri-  D)  Dine yönelik eleştirilerin savunması yapılmıştır.
               nin pekiştirilmesinin sağlanması                    E)  Akıl ve inanç tartışmaları ön plana çıkmıştır.




                                                                                                             127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132