Page 127 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 127

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                       MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   Orta Çağ’da da felsefe İlk Çağ’dakinden farklı bir anlamda   4.   I. Yaratıcının varlığının kanıtlanması problemi
            değildi. Her iki dönemde de felsefenin anlamı bilgelik peşin-
                                                                    II. Toplumsal yaşamla ilgili problemler
            den koşmaktı. Fakat Orta Çağ’da bilgelik İlk Çağ felsefesin-
                                                                   III. İrade özgürlüğü problemi
            den daha farklı bir karakterde tanımlanmıştır.
                                                                   IV. Kötülük problemi
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi öncelikli olarak Orta
                                                                    V. Varlığın oluşu problemi
            Çağ’ın bilgelik tanımı olabilir?
                                                                   Verilenlerden hangileri İslam felsefesinde tartışılan konular
            A)  Bilgelik akla uygun davranmaktır.
                                                                   arasındadır?
            B)  Bilgelik erdem yolunda varılan sağlam bir sarsılmazlıktır.
                                                                   A)  I ve II        B) I ve III      C) I, II ve III
            C)  Bilgelik Tanrısal ve insani şeylerin ve onların nedenlerinin
               bilgisidir.                                                   D) I, IV ve V     E) III, IV ve V
            D)  Bilgelik kendini bilmektir.

            E)  Bilgelik en üstün iyidir ve mutluluktur.
                                                               5.   Hristiyanlık  ve  İslam  dini  dünya  üzerinde  yayılmaya  başla-
                                                                   dığında  felsefe  de  din  ile  ilgilenmeye  başlamış  ve  konuları
                                                                   arasında dine önemli bir yer ayırmıştır. Bu dönemde filozoflar
                                                                   felsefeyi, dini savunmak amacıyla kullanarak Hristiyanlık ve
                                                                   İslamiyet’in yayılmasına katkıda bulunmuşlardır.
        2.   Skolastik ve modern düşünce ile ilgili aşağıdaki ifadeler-
                                                                   Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-
            den hangisi yanlıştır?
                                                                   gisidir?
            A)  Skolastik düşüncede teoloji felsefeye hâkimdir.
                                                                   A)  Felsefenin konuları toplumsal koşullara bağlı olarak değişir.
            B)  Modern düşüncede birey ön plandadır.
                                                                   B)  Felsefede dinî konular diğer konulara göre daha önemli
            C)  Hukuk, skolastik düşünceyle birlikte bağımsız bir kurum   olmuştur.
               hâline gelir.
                                                                   C)  Hristiyanlık ve İslam dininde filozoflar din insanlarından
            D)  Modern düşünce doğanın akılla açıklanabileceğini iddia   oluşmuştur.
               eder.
                                                                   D)  Dinlerin yayılmaya başlamasıyla felsefe daha önemli bir
            E)  Skolastik düşünce bireyin inancını ön plana çıkarır.  alan olmuştur.
                                                                   E)  Hristiyanlık ve İslamiyet, felsefede birleştirici unsur olma
                                                                      rolünü sağlamıştır.




        3.   Felsefi düşünce tarihi dönemlerini inceleyen Ali, en uzun felsefi
            düşünce dönemi olan MS 2 - MS 15. yüzyıl eserlerini incele-
                                                               6.   Bir ya da Tanrı, en yüksek iyilik olma niteliğine sahip olduğu
            mek istediğinde döneme hâkim düşünürlerin aynı zamanda din
                                                                   için, bu iyilik zorunlu olarak ondan taşar. Ancak ondan taşan
            adamı olduğunu görmüş, din anlayışı etrafında şekillenen felsefi
                                                                   ya da sudûr eden iyilik her nesne tarafından eşit olarak pay-
            yapıyı anlayabilmek için aklın işlevini sorgulamaya başlamıştır.
                                                                   laşılmaz; kimi daha az kimi daha çok iyiliğe sahip olur. Bunun
            Buna  göre  dönemi  kavramak  isteyen  Ali’nin  dönemle   nedeni nesnelerin farklı bileşim ve tabiatlara sahip olmaları-
            ilgili  bilmesi  gereken  en  temel  özellik  aşağıdakilerden   dır. İyilik ve varlık bir ve aynı şeydir. İlk varlık ile iyiliğin varlığı
            hangisidir?                                            bir ve aynı şey ise iyilik şeylerin üzerine tek bir akışla akar.
            A)  Mistik yapı                                        Yukarıdaki parçada MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinin te-

            B)  Aklın etkisi                                       mel problemlerinden hangisi üzerinde durulmaktadır?
            C)  İrade özgürlüğü                                    A) Kötülük                                              B) Tümeller
            D)  İnanç-akıl ilişkisi                                C) İrade özgürlüğü                                 D) Toplumsal yaşam
            E)  İnancın savunulması                                           E) Yaratıcının varlığını kanıtlama



                                                                                                             125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132