Page 127 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 127
FELSEFE
TYT 1.
ADIM
MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-2
1. Orta Çağ’da da felsefe İlk Çağ’dakinden farklı bir anlamda 4. I. Yaratıcının varlığının kanıtlanması problemi
değildi. Her iki dönemde de felsefenin anlamı bilgelik peşin-
II. Toplumsal yaşamla ilgili problemler
den koşmaktı. Fakat Orta Çağ’da bilgelik İlk Çağ felsefesin-
III. İrade özgürlüğü problemi
den daha farklı bir karakterde tanımlanmıştır.
IV. Kötülük problemi
Buna göre aşağıdakilerden hangisi öncelikli olarak Orta
V. Varlığın oluşu problemi
Çağ’ın bilgelik tanımı olabilir?
Verilenlerden hangileri İslam felsefesinde tartışılan konular
A) Bilgelik akla uygun davranmaktır.
arasındadır?
B) Bilgelik erdem yolunda varılan sağlam bir sarsılmazlıktır.
A) I ve II B) I ve III C) I, II ve III
C) Bilgelik Tanrısal ve insani şeylerin ve onların nedenlerinin
bilgisidir. D) I, IV ve V E) III, IV ve V
D) Bilgelik kendini bilmektir.
E) Bilgelik en üstün iyidir ve mutluluktur.
5. Hristiyanlık ve İslam dini dünya üzerinde yayılmaya başla-
dığında felsefe de din ile ilgilenmeye başlamış ve konuları
arasında dine önemli bir yer ayırmıştır. Bu dönemde filozoflar
felsefeyi, dini savunmak amacıyla kullanarak Hristiyanlık ve
İslamiyet’in yayılmasına katkıda bulunmuşlardır.
2. Skolastik ve modern düşünce ile ilgili aşağıdaki ifadeler-
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden han-
den hangisi yanlıştır?
gisidir?
A) Skolastik düşüncede teoloji felsefeye hâkimdir.
A) Felsefenin konuları toplumsal koşullara bağlı olarak değişir.
B) Modern düşüncede birey ön plandadır.
B) Felsefede dinî konular diğer konulara göre daha önemli
C) Hukuk, skolastik düşünceyle birlikte bağımsız bir kurum olmuştur.
hâline gelir.
C) Hristiyanlık ve İslam dininde filozoflar din insanlarından
D) Modern düşünce doğanın akılla açıklanabileceğini iddia oluşmuştur.
eder.
D) Dinlerin yayılmaya başlamasıyla felsefe daha önemli bir
E) Skolastik düşünce bireyin inancını ön plana çıkarır. alan olmuştur.
E) Hristiyanlık ve İslamiyet, felsefede birleştirici unsur olma
rolünü sağlamıştır.
3. Felsefi düşünce tarihi dönemlerini inceleyen Ali, en uzun felsefi
düşünce dönemi olan MS 2 - MS 15. yüzyıl eserlerini incele-
6. Bir ya da Tanrı, en yüksek iyilik olma niteliğine sahip olduğu
mek istediğinde döneme hâkim düşünürlerin aynı zamanda din
için, bu iyilik zorunlu olarak ondan taşar. Ancak ondan taşan
adamı olduğunu görmüş, din anlayışı etrafında şekillenen felsefi
ya da sudûr eden iyilik her nesne tarafından eşit olarak pay-
yapıyı anlayabilmek için aklın işlevini sorgulamaya başlamıştır.
laşılmaz; kimi daha az kimi daha çok iyiliğe sahip olur. Bunun
Buna göre dönemi kavramak isteyen Ali’nin dönemle nedeni nesnelerin farklı bileşim ve tabiatlara sahip olmaları-
ilgili bilmesi gereken en temel özellik aşağıdakilerden dır. İyilik ve varlık bir ve aynı şeydir. İlk varlık ile iyiliğin varlığı
hangisidir? bir ve aynı şey ise iyilik şeylerin üzerine tek bir akışla akar.
A) Mistik yapı Yukarıdaki parçada MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinin te-
B) Aklın etkisi mel problemlerinden hangisi üzerinde durulmaktadır?
C) İrade özgürlüğü A) Kötülük B) Tümeller
D) İnanç-akıl ilişkisi C) İrade özgürlüğü D) Toplumsal yaşam
E) İnancın savunulması E) Yaratıcının varlığını kanıtlama
125