Page 122 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 122
FELSEFE 1. ADIM
7. İnancın temele alındığı MS 2- MS 15. yüzyıl felsefesi, kendi- 10. İbn Sînâ için faal akılla ilinti durumuna girerek dış dünyada-
sinden önceki dönem felsefelerinden etkilenmiştir. Örneğin; ki görünüşlerin ardındaki gerçek ve mutlak varlığı görmek,
Hristiyan filozofları, Hristiyanlığı yaymak için diriliş inancını çokluk alemini birlik olarak kavramak mümkün olur.
destekleyen ruhun ölmemesi hatta tekrar dirilmesi fikrini sa-
Buna göre İbn Sînâ’nın bilgi konusunda aşağıdaki
vunan Antik Yunan filozofunun görüşlerinden; İslam filozofları
görüşlerden hangisini savunduğu söylenebilir?
ise Tanrı’nın varlığı kanıtlamalarında başka bir Antik Yunan
filozofunun geliştirdiği mantıktan yararlanmışlardır. A) Empirizm
Bu parçaya göre, MS 2-15. yüzyıl felsefesini etkileyen B) Pozitivizm
filozoflar sırasıyla aşağıdaki seçeneklerden hangisinde C) Rasyonalizm
verilmiştir?
D) Kritisizm
A) Epiküros, Aristoteles
E) Pragmatizm
B) Epiküros,Platon
C) Platon, Aristoteles
D) Platon, Epiküros
E) Aristoteles, Platon
11. Gazâlî’ye göre akıl direkt ve aracısız olan bilgiyi veremez an-
cak aracısız, tam ve doğrudan bilgi, bir bilincin bilinci olarak
kendisine sezgi yoluyla gelebilir. O, insanı bir bütün olarak
8. Skolastik dönemde Aristo mantığı önem kazanmıştır. Bu dö-
ele almış, onu sadece bir duyu, deney veya akıl varlığı olarak
nemde inanç konuları herkes tarafından anlaşılır ve kavranı-
görmemiştir.
lır kılınmaya çalışılırken şüphecilik kesinlikle reddedilmiştir.
Kilise ve din âlimleri ön planda yer almıştır.
Bu parçaya göre Gazâlî’nin bilgi görüşü aşağıdaki
anlayışlardan hangisine uygun düşmektedir?
Bu parçaya dayanarak skolastik felsefe için aşağıdakilerden
hangisi söylenebilir? A) Rasyonalizm
A) Mantık, felsefenin kılavuzu olmuştur. B) Empirizm
B) Mantık, Tanrı’nın yarattıklarını anlamak için kullanılmıştır. C) Entüisyonizm
C) Doğru davranışın belirleyicisi felsefe olmuştur. D) Pozitivizm
D) Filozofların yerini din alimleri almıştır. E) Kritisizm
E) Mantık, toplumsal hayatın düzenleyicisi olmuştur.
12. Bazı İslam filozofları insan aklına çok büyük önem vererek
9. Orta Çağ Avrupa’sında Antik kültürden kilisenin kendine uy- aklı vahiy ile eşdeğer kabul etmişlerdir.
gun bulup aldığı düşünceler ayakta kalırken, kiliseye aykırı
Bu düşünceyi savunan İslam filozoflarının görüşlerinden
olanlar kesin olarak dışarıda bırakılmıştı.
hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Parçadan hareketle Orta Çağ felsefesi ile ilgili aşağıdaki
yargılardan hangisine ulaşılabilir? A) İslam filozofları akla batı filozoflarından daha fazla önem
vermiştir.
A) Baştan aşağı dini karakterli bir felsefedir.
B) Her dönemin felsefi anlayışı farklıdır.
B) Aklı temele alan bir felsefedir.
C) Felsefi bilgiler kendi dönemlerinin izlerini taşır.
C) Ana maddeyi araştıran bir felsefedir.
D) İslam filozofları aklın dışındaki bilgileri reddetmiştir.
D) İlk neden en temel problematiğidir. E) İslam filozofları felsefi bilgiyi dinsel bilgi kadar önemli
E) Bilimsel gelişmelerin yaşandığı bir dönemdir. görmüştür.
120