Page 117 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 117

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                        MÖ 6. Yüzyıl - MS 2. Yüzyıl Felsefesi - 2







        1.   Yunanca “Sophistes (Sofist)” sözcüğü bilgi ve bilgelik kelime-  3.   Aristoteles’e göre bir varlıkla ilgili bilgiye sahip olabilmek için
            leriyle bağlantılıdır. Bu sözcüğün ilk anlamı “belli bir zanaatta   onun sahip olduğu dört nedenin bilinmesi gerekir. Buna göre
            ustalaşmış kimse” anlamına gelir. Dolayısıyla Yunanlılar için   varlığı oluşturan nedenler; maddi neden, formel neden, fail
            “Sophos”, “bilen, bilgili, usta, akıllı” anlamlarını içerir. İlk dö-  neden ve ereksel nedendir.
            nemde kelimenin olumlu anlamından yola çıkan ilk Sofistler;
                                                                   Buna göre masanın varlığa gelişi için formel, fail ve ereksel
            ücret karşılığında ders veren, gezgin, profesyonel öğretmen-
                                                                   nedenler aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
            ler  olarak  sahnedeydi.  Çeşitli  meslek  gruplarından  olan  bu
            kişiler geniş bilgi dağarcığına sahiplerdi. Bilgilerini aktarırken,
                                                                       Formel                     Fail                 Ereksel
            çeşitli söz sanatlarını ustalıkla kullanıyorlardı. Bu konuşmalar
            özellikle gençler üzerinde etkili oluyordu. Onların kışkırtıcı so-  A)  yemek yemek       marangoz            tahta
            ruları üzerinde düşünmek, kuşkucu tavırlarını izlemek, toplu-  B)  masa şekli            marangoz            yemek yemek
            ma ve siyasi yapıya yönelik eleştirilerini dinlemek gençler için
                                                                   C)  marangoz             yemek yemek      masa şekli
            ayrı bir hazdı.
                                                                   D)  tahta                     masa şekli           marangoz
            Bu  parçadan  Sofistler  ile  ilgili  aşağıdakilerden  hangisi
                                                                   E)  marangoz             tahta                    masa şekli
            çıkarılamaz?
            A)  Birçok konuda bilgi sahibi oldukları
                                                               4.   Sokrates diyaloğu, bilginin açığa çıkmasını sağlayan bir tar-
            B)  Hitabet sanatında usta oldukları
                                                                   tışma  yöntemi  olarak  kullanmıştır.  Bu  tartışmada  Sokrates
            C)  Otoriteye bağlı oldukları                          karşısındakine  sadece  sorular  sorar  ve  onun  kendi  cevap-
            D)  Para karşılığı ders verdikleri                     larından  doğan  sonuçları  görmesini  sağlar.  Sonuçları  akla
                                                                   uygun olmayan cevapları eleyerek, doğru cevaba ulaşmaya
            E)  Şüpheci oldukları
                                                                   çalışır. Böylece kişi düşüncede adım adım ilerleyerek doğru-
                                                                   ya ulaşacak ya da doğru bildiğinin farkına varacaktır.
                                                                   Buna göre Sokrates’in yönteminin dayandığı temel var-
                                                                   sayım aşağıdakilerden hangisi olabilir?
                                                                   A)  Bilgi duyu verileri olmadan sezgi yoluyla elde edilir.
                                                                   B)  Akıl, bilgiye deneyimlerin sentezi sonucu ulaşır.
                                                                   C)  Bilgi doğuştan akıl yoluyla gelir.
                                                                   D)  Bilginin varlığı yarar ilkesine dayanır.
                                                                   E)  Bilgilerin doğruluğu kişiden kişiye değişir.

        2.   İlkin  çağdaş  Fransız  filozofu  Foucault’nun  “insanın,  insanlık
            önüne konulan ilk problem olmadığı” sözünde olduğu gibi, ilk   5.   Aristoteles’e göre aşırı ve eksik yapılan beden eğitimi gücü
            Yunan filozofları kendilerine özgü biçimde dikkatlerini doğaya,   yıpratır, aynı şekilde yiyecek ve içecekler çok fazla ya da çok
            doğa içinde olan bitenlere, doğal varlıklara, doğal varlıkların   az  olduğu  zaman  sağlığı  bozar;  dengeli  olduğu  zaman  ise
            genelinde  gözlemledikleri  oluş  ve  yok  oluşa  yöneltmişlerdir.   sağlığı meydana getirir, artırır ve korur. Ölçülülük, yiğitlik ve
            Bütün bu doğal varlıkları, doğal olayları, oluş ve hareketi, yok   öteki erdemlerde de bu böyledir. Her şeyden kaçan, korkan
            oluşu temele aldıkları bir doğal maddeden, ilk nedenden ha-  ve hiçbir şeye dayanamayan korkak; hiçbir şeyden korkma-
            reketle  söylenceye  dayalı  düşüncelerden  farklı  olarak  akılla   yan, her şeyin üzerine giden atılgan olur. Ölçülülük de yiğitlik
            açıklamak istemişlerdir.                               de aşırılık ya da eksiklik yüzünden bozulur.
            Buna göre ilk düşünürlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi      Buna  göre  Aristoteles’in  düşüncesinin  temel  dayanağı
            söylenemez?                                            aşağıdaki görüşlerden hangisi olabilir?

            A)  Açıklamaları öznel niteliktedir.                   A)  Altın orta öğretisi
            B)  Arkhe sorunu ile ilgilenmişlerdir.                 B)  Doğa durumuna uyum
            C)  Eleştirel bir yaklaşım sergilemişlerdir.           C)  Koşulsuz cesurluk
            D)  Var olanları yeni bakış açısı ile yorumlamışlardır.   D)  Bireysel sorumluluk
            E)  Mitolojik açıklamaları akılla temellendirmişlerdir.  E)  Toplumsal düzen



                                                                                                             117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122