Page 117 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 117

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                        MÖ 6. Yüzyıl - MS 2. Yüzyıl Felsefesi-2








        1.   •  Evreninin arkhesi ateştir.                     4.   Platon’un bilgi felsefesinde içinde yaşadığımız evren, sanal-
            •  Evrendeki tüm varlıklar zıtlıkların çatışmasıyla gerçekleşen   dır;  gerçeklik  ise  idealar  evreni  denen  ayrı  bir  dünyada  yer
               sonsuz bir oluş sürecine sahiptir.                  almaktadır. Dünyamızdaki varlıkların var olma nedenleri, ide-
            •  Oluşu belirleyen “Logos”tur.                        alar dünyasındaki idelerden pay almalarına bağlıdır. Örneğin
            •  Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir.            iyi birisinin iyi olma nedeninin, iyi ideasından pay almasından
            Buna göre aşağıdaki savlardan hangisi Herakleitos’un bu   dolayı iyi olması ya da bir ağacın ağaç ideasından pay alıp vü-
            görüşlerini destekler niteliktedir?                    cuda gelmesi gibi. Ancak bu görüşe öğrencisi Aristoteles kar-
                                                                   şı çıkarak “Ben şimdi gökyüzüne baktığımda aslında idealar
            A)  Her şeyin temeli düşüncedir.
                                                                   dünyasında var olan bir gökyüzü ideasının suretine bakmış mı
            B)  Var olan her şey maddedir.                         oluyorum?” sorusunu sorar. Ona göre asıl gerçeklik nesnelerin
            C)  Nesneler dünyasındaki varlıklar idealarından pay almala-  içindeki öz’de saklıdır.
               rıyla var olurlar.
                                                                   Buna göre Aristoteles’in idealar dünyası kuramına karşı
            D)  Bir nehirde iki kere yıkanılmaz.                   çıkmasının temel nedeni aşağıdakilerden hangisidir?

            E)  Varlık birbirine indirgenemeyen ikili bir yapıya sahiptir.
                                                                   A)  Aristoteles’in evren anlayışının tamamen materyalist bir
                                                                      bakış açısından ibaret olması
                                                                   B)  Platon’un geliştirdiği savların zaman içerisinde çürütüle-
                                                                      bilir hâle gelmesini kavraması
        2.   Aristoteles, varlığı incelerken onun iki yapıdan meydana gel-
            diğini düşünmüştür. Bunlara form ve madde adını vermekte-  C)  Fenomenler  dünyasında,  her  ideaya  uygun  bir  varlığın
            dir. Form; varlığın özünü, yapma kabiliyetini ve potansiyelini   bulunamayacağı düşüncesine sahip olması
            temsil  ederken  madde,  onun  kalıcı  olmayan  yanına  işaret   D)  Platon’un  kurgusunun  gerçeklikten  uzak  ve  nesnenin
            eden  bir  kavramdır.  Bu  tanımlamayı  insan  özelinde  açmak   içindeki asıl gerçekliği yok sayan bir yapıda olması
            gerekirse ruh insanın formu iken bedeni, madde kısmını tem-
                                                                   E)  Fenomenler dünyasının gerçekliğe sahip olduğunu, idea-
            sil  etmektedir.  Aristoteles  böylelikle  varlıkta  değişim  ya  da
                                                                      ların yansımayla gerçekleştiğini savunması
            oluş - bozuluş gibi durumlara açıklık getirmiştir. Bu öğreti, bir
            bakıma Herakleitos’un sürekli değişime dayalı varlık anlayışı
            ile Parmenides’in değişmezlik ilkelerinin uzlaşısı anlamına gel-
            mektedir.

            Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisi  mad-
            de-form kavramlarına örnektir?
            A)  Kalemin yazı yazması - Kalemin mürekkebi

            B)  Sandığa konulan eşya - Sandığın eşya taşıması
                                                               5.   Demokritos’a  göre  hareket,  atomların  asli  özelliğidir.  Onun
            C)  Heykeldeki mermer - Heykelin kişiyi temsil etmesi  zamanda bir başlangıcı yoktur. Atomlar boşlukta kütlelerine
            D)  Gözün plazması - Gözün görme işlevinde bulunması   bağlı olarak farklı hızlarla düşerler. Bu düşüşte büyük olanlar
                                                                   küçüklerine çarparak onların yönlerini değiştirir. Böylece son-
            E)  Bir tohumun ağaca dönüşmesi - Ağacın seli önlemesi
                                                                   suz vurma ve çarpmalar dizisi başlar. Sonuç olarak etrafımız-
                                                                   da gördüğümüz her şey bu vurma ve çarpmaların ürünüdür.
                                                                   Bütün bunlar mekanik bir zorunlulukla ortaya çıkar.
        3.   Aristoteles’e göre bir varlıkla ilgili bilgiye ulaşmak için onun sa-
                                                                   Demokritos’un varlık konusundaki bu görüşlerinden hare-
            hip olduğu dört nedenin bilinmesi gerekir. Bu dört neden varlığın
                                                                   ketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
            kendisinin meydana geldiği maddesini, biçimini, hareket ettirici-
            sini ve biçim kazanmasındaki amacı açıklar.            A)  Evrende değişim yoktur.
                                                                   B)  Hiçbir şey rastlantısal değildir.
            Buna göre “alçının vazo görünüşünü alması” aşağıdaki ne-
            denlerden hangisi ile açıklanabilir?                   C)  Her şey rastlantısal gerçekleşir.
                                                                   D)  Var olan her şey algılarımıza bağlıdır.
            A)  Maddi         B) Manevi         C) Formel
                                                                   E)  Tüm varlıkların bir yaratıcısı vardır.
                      D) Ereksel        E) Fail




                                                                                                             115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122