Page 120 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 120

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        6.   Platon’a  göre  maddi  şeylerin  bağımsız  bir  varlığı  yoktur.   9.   Phyrrhon’a göre aynı şey farklı insanlara, farklı şekillerde gö-
            Onlar  ideal  varlıklar  evrenindeki  mükemmel  biçimlerin  ge-  rünür. Aynı bal bir kimseye tatlı, bir başkasına acı gelebilir.
            çici birer yansımasıdır. Aristoteles ise maddesiz biçimin ve   Hatta aynı suyu bir elim sıcak, diğer elim soğuk algılayabilir.
            biçimsiz maddenin olamayacağını ileri sürer. Ona göre her   Ben suyun sıcak mı yoksa soğuk mu olduğunu bilemem.
            varlığın, aynı zamanda varoluş amacı, kendi mükemmel “öz”
            ünü yine kendi içinde taşımaktır.                      Phyrrhon’un  bu  görüşleri  aşağıdaki  yargılardan  hangi-
                                                                   siyle çelişir?
            Buna  göre  Aristoteles’i  Platon’dan  ayıran  temel  nokta
                                                                   A)  Tüm bilgimizden şüphe etmeliyiz.
            aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   B)  Varlık hakkında doğru bilgiye ulaşılamaz.
            A)  Varlığın yapısının bilenemeyeceğini düşünmesi
                                                                   C)  Duyu verileri insandan insana farklılık gösterir.
            B)  İdeal varlıkların mükemmel olduğunu savunması
                                                                   D)  Şeyler hakkında kesin bir yargıya varamayız.
            C)  Asıl gerçekliğin maddenin içindeki öz’de saklı olduğunu
               ileri sürmesi                                       E)  Görünüşlerin ötesindeki gerçekliğin kendisine ulaşılabilir.
            D)  Varlığın salt biçimden oluştuğunu savunması    10.  Aristoteles’in araştırmaları genel olarak dört ilkede toplanır.
            E)  Biçimin maddeden ibaret olduğu görüşünü ileri sürmesi  Bunlar:
                                                                   •  Araştırmalarındaki konuyu belirtmek ve saptamak
        7.   Anaksimenes nitelik bakımından değişmeyen, kendisiyle aynı      •  Madde hakkında mevcut olan işaret ve düşünceleri sırala-
            kalma özelliği gösteren, gevşeyip yoğunlaşabilen bir maddenin   mak, açık bir duruma getirmek
            varlığın özü olabileceğini iddia ederken; Empedokles birbiriyle      •  İleri sürülen sorunun gösterdiği zorlukları araştırmak, in-
            karışıp  daha  sonra  ayrılabilen,  fakat  kendisi  değişmeyen  ilk
                                                                      celemek
            madde üzerinde karar kılmıştır. Demokritos’ta ise bu sorunun
            cevabı, maddenin temeli olan atom fikrine dönüşmüştür.     •  Eşyayı olduğu gibi göz önünde tutmak ve geçmiş tartışmala-
                                                                      rın sonuçlarından çıkan akıl yürütmelerden yararlanmaktır.
            Parçada aşağıdaki konulardan hangisi ele alınmaktadır?
                                                                   Buna  göre  Aristoteles’in  araştırmalarında  aşağıdakiler-
            A)  Değişmenin tüm var olanların temeli olarak ele alınması  den hangisine yer verilmez?
            B)  İlk Çağ’da idealar problemiyle ilgilenilmesi       A)  Araştırma alanını sınıflandırmak
            C)  Filozofların düşüncelerinin, yaşadıkları çağda genelgeçer   B)  Araştırma verilerini deneyle sınamak
               olması
                                                                   C)  Maddeleri anlaşılır hâle getirmek
            D)  Materyalistlerin varlığın özüne, farklı unsurları temele ala-
               rak ulaşmaları                                      D)  Önceki çalışmalardan yararlanmak

            E)  Empedokles ve Demokritos’un varlığın aynı nitelikte oldu-  E)  Çalışma alanını sınırlandırmak
               ğunu savunmaları
                                                               11.  Bir insan yanlışa yanlışla karşılık vermemeli ve kendine herhangi
        8.   Aynı şeydir yaşayanla ölmüş, uyanıkla uyuyan, gençle ihtiyar.
                                                                   bir kötülük yapılsa bile kötülük yapmamalı. Bu söylediklerimizi ka-
            Bunlar  değişince  ötekilerdir  ve  ötekiler  değişince  de  bunlar.
                                                                   bul ederken kendi düşüncelerine ve inançlarına ters düşmemeye
            Bunların hayatı onların ölümü, onların hayatı da bunların ölü-
                                                                   dikkat et. Çünkü bu düşünceleri çok az kişinin doğru bulduğunu
            müdür.  Soğuk  ısınır,  sıcak  soğur,  yaş  kurur,  kuru  nemlenir.
                                                                   ve gelecekte de yine çok az kişinin doğru bulacağını biliyorum. Bu
            Kendinde ikilik olan şeyin “logos” da nasıl uyuştuğunu anla-
                                                                   düşünceleri kabul edenlerle etmeyenlerin ortak bir görüşe varma-
            mazlar. Daire çemberi üzerinde başlangıç ve son, ortaklaşa bir
                                                                   ları imkânsızdır. Bunlar, karşılıklı olarak birbirlerinin düşünceleri-
            şeydir. Keçeci mengenesinin doğru ve eğri yolu bir ve aynıdır.
                                                                   ne bakarak biri diğerini küçümser. Bu yüzden iyi düşün, sen de
            İnen ve çıkan yol, bir ve aynıdır. İyi ile kötü, bir ve aynı şeydir.
                                                                   bana katılıyor ve aynı şekilde düşünüyor musun? Eğer öyleyse
            Zaman; oynayan, dama taşı süren bir çocuktur. Olduğu yerde
                                                                   insanın yanlış yapmaması, yanlışa yanlışla karşılık vermemesi ve
            kalan hiçbir şey yoktur. Aynı ırmaklara girenlerin üzerine hep
                                                                   ona kötülük yapıldığında kötülük yaparak kendisini korumaması
            başka başka sular akar. Aynı ırmaklara hem giriyoruz, hem gir-
                                                                   gerektiği ilkesinden hareketle düşünmeye başlayalım.
            miyoruz. Hem biziz hem değiliz. Aynı ırmağa iki kere girilemez.
                                                                   Sokrates’in Kriton ile geçen bu diyaloğundan hareketle
            Herakleitos’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdakiler-
                                                                   aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            den hangisine ulaşılamaz?
                                                                   A)  Kötü bir davranışa kötülükle cevap vermekten kaçınılmalıdır.
            A)  Tüm var olanların özü ideadır.
                                                                   B)  Kötülük yapılmamalı ve kötü davranışlardan uzak durulmalıdır.
            B)  Varlığın ana maddesi değişir.
                                                                   C)  Kişi kendi yararını gözeterek eylemlerine yön vermelidir.
            C)  Doğru bilginin kaynağı akıldır.
                                                                   D)  Ahlaki kararlarda inançlara ters düşmemeye dikkat edilmelidir.
            D)  Bilginin birçok kaynağı vardır.
                                                                   E)  Kötülüklerin iyiliklerden ayırt edilmesinde iyi bir kaynağa
            E)  Farklı kültürlerin birlikte olması gerekir.
                                                                      başvurulmalıdır.
        118
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125