Page 125 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 125
FELSEFE
TYT 1.
ADIM
MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi - 2
1. Orta Çağ’da da felsefe İlk Çağ’dakinden farklı bir anlamda 4. I. Yaratıcının varlığının kanıtlanması problemi
değildi. Her iki dönemde de felsefenin anlamı bilgelik peşin-
II. Toplumsal yaşamla ilgili problemler
den koşmaktı. Fakat Orta Çağ’da bilgelik İlk Çağ felsefesin-
III. İrade özgürlüğü problemi
den daha farklı bir karakterde tanımlanmıştır.
IV. Kötülük problemi
Buna göre aşağıdakilerden hangisi öncelikli olarak Orta
V. Varlığın oluşu problemi
Çağ’ın bilgelik tanımı olabilir?
Verilenlerden hangileri İslam felsefesinde tartışılan konular
A) Bilgelik akla uygun davranmaktır.
arasındadır?
B) Bilgelik erdem yolunda varılan sağlam bir sarsılmazlıktır.
A) I ve II
C) Bilgelik Tanrısal ve insani şeylerin ve onların nedenlerinin
bilgisidir. B) I ve III
D) Bilgelik kendini bilmektir. C) I, II ve III
E) Bilgelik en üstün iyidir ve mutluluktur. D) I, IV ve V
E) III, IV ve V
5. Hristiyanlık ve İslam dini dünya üzerinde yayılmaya başla-
dığında felsefe de din ile ilgilenmeye başlamış ve konuları
2. Skolastik ve modern düşünce ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
arasında dine önemli bir yer ayırmıştır. Bu dönemde filozoflar
hangisi yanlıştır?
felsefeyi, dini savunmak amacıyla kullanarak Hristiyanlık ve
A) Skolastik düşüncede teoloji felsefeye hâkimdir. İslamiyet’in yayılmasına katkıda bulunmuşlardır.
B) Modern düşüncede birey ön plandadır. Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
C) Hukuk, skolastik düşünceyle birlikte bağımsız bir kurum hangisidir?
hâline gelir. A) Felsefenin konuları toplumsal koşullara bağlı olarak değişir.
D) Modern düşünce doğanın akılla açıklanabileceğini iddia B) Felsefede dinî konular diğer konulara göre daha önemli
eder. olmuştur.
E) Skolastik düşünce bireyin inancını ön plana çıkarır. C) Hristiyanlık ve İslam dininde filozoflar din insanlarından
oluşmuştur.
D) Dinlerin yayılmaya başlamasıyla felsefe daha önemli bir
alan olmuştur.
E) Hristiyanlık ve İslamiyet, felsefede birleştirici unsur olma
rolünü sağlamıştır.
3. Felsefi düşünce tarihi dönemlerini inceleyen Ali, en uzun fel-
sefi düşünce dönemi olan MS 2 - MS 15. yüzyıl eserlerini
6. Bir ya da Tanrı, en yüksek iyilik olma niteliğine sahip olduğu
incelemek istediğinde döneme hâkim düşünürlerin aynı za-
için, bu iyilik zorunlu olarak ondan taşar. Ancak ondan taşan
manda din adamı olduğunu görmüş, din anlayışı etrafında ya da sudûr eden iyilik her nesne tarafından eşit olarak pay-
şekillenen felsefi yapıyı anlayabilmek için aklın işlevini sorgu- laşılmaz; kimi daha az kimi daha çok iyiliğe sahip olur. Bunun
lamaya başlamıştır. nedeni nesnelerin farklı bileşim ve tabiatlara sahip olmaları-
dır. İyilik ve varlık bir ve aynı şeydir. İlk varlık ile iyiliğin varlığı
Buna göre dönemi kavramak isteyen Ali’nin dönemle bir ve aynı şey ise iyilik şeylerin üzerine tek bir akışla akar.
ilgili bilmesi gereken en temel özellik aşağıdakilerden
Yukarıdaki parçada MS 2 - MS 15. yüzyıl felsefesinin temel
hangisidir?
problemlerinden hangisi üzerinde durulmaktadır?
A) Mistik yapı
A) Kötülük
B) Aklın etkisi
B) Tümeller
C) İrade özgürlüğü C) İrade özgürlüğü
D) İnanç-akıl ilişkisi D) Toplumsal yaşam
E) İnancın savunulması E) Yaratıcının varlığını kanıtlama
125