Page 126 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 126
FELSEFE 3. ADIM
5. Skolastiğin amacı, felsefeyi vahyin doğrularına uygulaya- 7. “Tehî (hor) görme kimseyi hiç kimse boş değil
rak inanç konularını kavranılır yapmak böylece vahye karşı Eksiklik ile nazar, erenlere hoş değil”
ileri sürülmüş olan itirazlara karşı koyabilmektir. Buna göre,
“Elif okuduk ötürü, pazar eyledik götürü
Skolastik felsefenin istediği temellendirmek ve çürütmektir;
Yaratılmışı severiz, Yaradandan ötürü”
yeni bir şey bulmak değildir. İşte bu yüzden, skolastik felsefe,
daha baştan, temellendirmeye dayalı olan Aristoteles mantı- “Ben gelmedim dava (kavga) için benim işim sevi (aşk) için
ğına dört elle sarılmıştır. Sonuçta “Anlayayım diye inanıyo- Dostun evi gönüllerdir gönüller yapmaya geldim.”
rum.” görüşü, skolastik felsefe’nin çıkış noktası ve ereğidir. “Gelin tanış olalım işi kolay kılalım
Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisi skolastik fel- Sevelim sevilelim dünya kimseye kalmaz.”
sefenin özelliklerinden biri değildir?
Yunus Emre’nin dizelerinden hareketle aşağıdaki yargı-
A) Var olan bilgileri açıklamak amacındadır. larından hangisine ulaşılamaz?
B) Bilgiyi temellendirmede Aristotelesçi düşünme biçimini A) İnsan; sevmek, sevilmek, tanışıp dost olmak için yaratılmıştır.
kullanır.
B) Allah’ın yarattığı her şey güzeldir.
C) Aklın imanın üstünde olduğunu savunur. C) Tek gerçeklik, Allah’tır.
D) Dini bilgileri mutlak doğru kabul eder.
D) Allah’a kulluğun hikmeti gönül yapmaktır.
E) Tanrı’nın varlığını kanıtlamak temel amacıdır.
E) Tüm yaratılanlara karşı merhametli olunmalıdır.
8. Orta Çağ’da ortalama bin yıllık bir tarihsel dönemde felse-
fe ile din arasında yoğun bir etkileşim görülmüştür. Böylece
felsefe, bu dönemde yeni bir anlayış kazanmış, ilahi dinlere
yaklaşmıştır. Bu dönem düşünürleri felsefeyi çoğunlukla dini
bilginin bir parçası ve yardımcısı olarak değerlendirmiştir.
6. Augustinus İtiraflar adlı eserinde şöyle der: “Yer ve gök var-
Buna göre bu dönem felsefesi için aşağıdaki yargılardan
lar. Yaratılmış olduğunu haykırıyorlar, nitekim değişkenler,
hangisine ulaşılabilir?
değişiyorlar. Bütün bu şeyler, ey evrenin yaratıcısı, seni
övüyorlar. Ama onları nasıl yarattın? Tanrım, yeri ve göğü A) Varlığın mahiyetini sorgulayan bir disiplin haline gelmiştir.
nasıl yarattın? Yeri ve göğü elbette ne yerde ne gökte yarat-
B) Dilin çözümlenmesini amaçlayan bir alan haline gelmiştir.
tın. Onları ne havada ne de denizde yarattın; çünkü bütün
bunlar dünyaya ait. Evreni de evrende yaratmadın, nitekim C) İnanç kanunlarının akılsal kanıtlamalarında araç konumuna
var olması için, yaratılması için bir uzay yoktu. Elinde yeri ve gelmiştir.
göğü yaratacak malzeme yoktu. Yapmamış olduğun ve bir D) Görünenin ve çokluğun ardındaki değişmez olanı arar
şeyler yapmak için kullanacağın bu şeyler sana nereden gel- hale gelmiştir.
di? Bütün bunlar sen var olduğun için varlar demekten başka
E) Dünyevi varlıkların işlevini anlamayı amaçlar hale gelmiştir.
söz kalmıyor. Şu halde konuştun ve her şey var oldu, bir tek
sözün her şeyi yarattı.”
9. Hristiyan felsefesinde ele alınan konulardan biri de tümeller
Parçadan hareketle evren ve Tanrı ile ilgili ,
problemidir. Buna göre;
I. Varlıkların değişimi bir yanılgıdır.
I. Tümeller ayrı bir varlık olarak Tanrı’nın zihnindedir.
II. Evren öncesiz ve sonrasızdır.
II. Tümeller tek tek varlıkların içinde yer alır.
III. Tanrı her şeyin yaratıcısı mutlak varlıktır.
III. Tümellerin tek başına gerçeklikleri yoktur. Onlar soyutla-
IV. Tanrı yaratıcı düşüncedir.
ma ve genelleme sözlerinden ibarettir.
V. Evrenin varlığı Tanrı ile mümkün olmuştur.
açıklamalarının ait olduğu görüşler aşağıdaki seçeneklerin
yargılarından hangileri doğrudur? hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) Yalnız I A) Kavramcılık - Adcılık - Kavram realizmi
B) I ve II B) Kavramcılık - Kavram realizmi - Adcılık
C) II ve V C) Kavram realizmi - Kavramcılık - Adcılık
D) III ve V D) Kavram realizmi - Adcılık - Kavramcılık
E) III, IV ve V E) Adcılık - Kavramcılık - Kavram realizmi
124