Page 126 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 126
FELSEFE 1. ADIM
7. I. Dinî öğretim ve eğitim amaçlanmıştır. 10. Aşağıdakilerden hangisi Orta Çağ’da görülen düşünsel
dünyayı etkileyen olaylardan biridir?
II. Felsefede yeni yöntem arayışları belirginleşmiştir.
III. Pozitif bilimlerin gelişmesine uygun ortam sağlanmıştır. A) Reform hareketleri
IV. Kilise babalarının fikirleri ön plandadır. B) İskenderiye kütüphanesinin Hristiyanlığa zarar verdiği
gerekçesiyle yakılması
V. Hristiyan dininin dogmalarını yaymak esastır.
C) Yeni gözlem evlerinin kurulması
Verilen özelliklerden hangileri MS 2 - MS 15. yüzyıl
Hristiyan felsefesinin özellikleri arasında yer alır? D) Deneylerin yapılarak bilimsel çalışmaların temellendirilmesi
E) Felsefenin tekrardan dinî düşüncenin etkisinden kurtulması
A) I, II ve III
B) I, III ve IV
C) I, IV ve V
D) II, IV ve V
E) III, IV ve V
8. MS 2 - MS 15. yüzyıl Hristiyan felsefesi “Skolastik Felsefe”
diye adlandırılmaktadır. Kelime anlamı olarak “okul felsefesi” 11. İslam felsefesi geleneğinin oluşması ve gelişmesinde
olarak geçse de, işin iç yüzüne ve bu dönem Avrupa coğ- aşağıdaki düşünürlerden hangisinin görüşleri daha fazla
rafyasına baktığımızda karanlık bir dönem olarak kendisini etkili olmuştur?
bizlere göstermektedir. Bu dönemde akılla temellendirme
yerine, inançla temellendirme yapılmış; bilimle temellendirme A) Sokrates
yapılmamış, doğayla ilgili açıklamalarda Aristoteles’in fizik ile B) Bacon
ilgili görüşleri incelenmeden, irdelenmeden kesin olarak ka-
C) Anselmus
bul edilmiştir.
D) Demokritos
Buna göre aşağıdakilerden hangisi MS 2 - MS 15. yüzyıl
E) Aristoteles
felsefesi için söylenemez?
A) Bu dönem Hristiyan felsefesi inanç temellidir.
B) Bu dönem felsefesinde doğa inançla açıklanmıştır.
C) Teoloji felsefeye egemendir.
D) Felsefenin konusu insan, doğa ve evrendir.
E) Birey geri plandadır.
9. İbn Rüşd’e göre felsefe ile din aynı yolun yolcusudur. Aynı
12. Tümeller, Tanrı’nın zihnindedir. İnsan zihninde bu kavramlar
hedefe giden yolda yürüyen bu disiplinler sadece farklı araç-
“Tanrısal ide” olarak yer alır. Mutlu insan, görünen bir varlık-
ları kullanır. Aynı hakikat, felsefede rasyonel bir tarzla, dinde
tır ancak mutluluk, genel bir kavramdır ve Tanrı’nın zihnin-
ise hitabet yolu ile ifade edilir. Felsefe ve din aynı hakikati
de gerçekliği vardır. Bu görüşün önemli temsilcileri arasında
farklı şekilde dile getiren disiplinlerdir. Onlar birbirlerini tabiat-
Augustinus ve Anselmus sayılabilir.
ları gereği seven iki arkadaş gibidir.
Bu parçada tümeller tartışmasıyla ilgili aşağıdaki hangi
İbn Rüşd’ün felsefe ile din ilişkisine dair bu görüşlerin-
kavrama açıklama getirilmiştir?
den aşağıdakilerden hangisi çıkarılabilir?
A) Ontolojik kanıtlama
A) Felsefe ile dinin yöntemleri aynıdır.
B) Kavram realizmi
B) Felsefe ile dinin amacı aynıdır.
C) Adcılık
C) Din felsefe için vardır.
D) Kavramcılık
D) Felsefe din ile tamamlanır.
E) Kozmolojik kanıtlama
E) Felsefe din için vardır.
126