Page 123 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 123

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                        MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi - 1







        2021 TYT                                               2020 TYT

        1.   Tümeller problemi, Orta Çağ felsefesinin merkezî problemlerin-  3.   Anselmus, Tanrı’nın var olduğuna dair delile Tanrı kavramı-
            den biri olmuştur. Augustinus, tümellerin ayrı birer varlık olarak   nın kendisinden doğrudan ulaşılabileceğini savunmuştur. Ona
            Tanrı’nın  zihninde  olduğunu  savunurken;  Aquinalı  Thomas,   göre, Tanrı kendisinden daha yetkini düşünülemeyen, tasav-
            onların tek tek varlıkların içinde, varlıklarla beraber mevcut ol-  vur edilemeyen bir varlıktır. İfade edildiği şekliyle yetkin var-
            duklarını öne sürmüştür. Ockhamlı William ise tümellerin kendi   lık fikri bütün insanlarda vardır. Ancak en yetkin varlık olarak
            başlarına var olmadıklarını, soyutlama ve genellemelerden iba-  Tanrı fikrinin sadece zihnimizde olduğunu kabul etmek, daha
            ret olduklarını iddia etmiştir.                        yetkini düşünülemeyen varlık tanımıyla çelişki yaratır. Çünkü
                                                                   hem zihinde hem de zihin dışında var olan, sadece zihinde var
            Buna göre Ockhamlı William’ın düşüncelerine aşağıdaki-
                                                                   olandan daha yetkindir. O hâlde Tanrı, hem zihinde bulunan
            lerden hangisi uygundur?
                                                                   bir kavram hem de zihnin dışında var olan olarak vardır.
            A)  Herhangi bir davranışın adil olup olmadığı “adalet” kavramına
                                                                    Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
               göre belirlenir.
                                                                    A) Tanrı kavramının kendisi Tanrı’nın zihin dışında da var
            B)  Adil bir davranış kendi içinde “adalet” kavramını içerir.
                                                                      olduğunu göstermez.
            C)  “Adalet”, adil bulunan davranışlar arasındaki benzerliklere
                                                                    B) En yetkin varlık olarak Tanrı zihindeki tüm diğer kavramların
               göre dilde tanımlanır.
                                                                      kaynağıdır.
            D)  Hiç kimse adil davranmasa bile “adalet” diye bir şey vardır.
                                                                    C) Tanrı’nın  varlığı  deneyime  başvurmaksızın  apriori  bir
            E)  “Adalet” kavramı, tek tek adil davranışlar hiç var olmasa da
                                                                      yöntemle ispatlanabilir.
               bilinebilir.
                                                                    D) Tanrı’nın varlığı zihinde diğer kavramlara başvurmadan
                                                                      ispat edilemez.
                                                                    E) Mükemmel bir dünyanın varlığından yola çıkılarak Tanrı’nın
                                                                      varlığı ispatlanabilir.








        2018 TYT

        2.   Gazâlî  doğadaki  nedenselliğe  yönelik  şüpheci  bir  yaklaşım
            sergiler.  Ona  göre  filozoflar,  doğadaki  düzeni  doğa  yasası
            dedikleri ilkelerle açıklar. Buna göre  doğada olup biten hiçbir
                                                               2020 TYT
            şey bu ilkelere aykırı olamaz. Ancak Gazâlî için filozofların
            nedensellik dedikleri şey, terimlerin ve bu terimlere karşılık   4.   İslam  felsefesinde,  özgürlük  problemi  “kader”  ve  “irade”  ile
            gelen nesnelerin birbirini gerektirmesi değil, olayların birbiri   olduğu  kadar  “akıl”  kavramı  ile  de  ele  alınmıştır.  Örneğin
            ardı  sıra  gelmesinden  ibarettir.  Çünkü  ateş  ile  yanma  ara-  Maturidi, insanın akılla kendi davranışlarını seçtiğini, seçim-
            sındaki ilişkiye bakıldığında ateşin yakmayabileceğini düşün-  lerini  de  iradesiyle  eyleme  geçirdiğini  ve  buna  bağlı  olarak
            mek mantıksal olarak çelişkili değildir.               davranışlarından sorumlu olduğunu öne sürmüştür.

            Gazâlî’nin  bu  parçada  nedensellikle  ilgili  düşüncesini       Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            aşağıdakilerden hangisi ifade etmektedir?
                                                                   A)  İnsan  önceden  belirlenen  yazgısına  göre  eylemlerini
            A)  Doğadaki her şey doğal nedenlerden meydana gelir.     gerçekleştirir.
            B)  Aynı koşullar altında hep aynı sonuçlar ortaya çıkar.  B)  İnsanın  istediği  gibi  seçimlerini  yapabileceği  bir  iradesi
                                                                      yoktur.
            C)  Neden sonuç ilişkisi tanrısal iradenin sonucudur.
                                                                   C)  İnsan özgürlüğünün temeli akıldır.
            D)  Doğa denilen karmaşık yapıda,mucize veya raslantı söz
               konusu değildir.                                    D)  İrade, verili seçenekler arasında seçim yapmaya ilişkindir.
            E)  Neden ve sonuç arasında doğada zorunlu bir ilişki yoktur.  E)  İnsan, seçimlerinden sorumlu tutulamaz.



                                                                                                             123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128