Page 124 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 124

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         5.   Skolastiğin  amacı,  felsefeyi  vahyin  doğrularına  uygulaya-  7.   “Tehî (hor) görme kimseyi hiç kimse boş değil
             rak inanç konularını kavranılır yapmak böylece vahye karşı      Eksiklik ile nazar, erenlere hoş değil”
             ileri sürülmüş olan itirazlara karşı koyabilmektir. Buna göre,
                                                                    “Elif okuduk ötürü, pazar eyledik götürü
             Skolastik  felsefenin  istediği  temellendirmek  ve  çürütmektir;
                                                                    Yaratılmışı severiz, Yaradandan ötürü”
             yeni bir şey bulmak değildir. İşte bu yüzden, Skolastik felsefe,
             daha baştan, temellendirmeye dayalı olan Aristoteles mantı-     “Ben gelmedim dava (kavga) için benim işim sevi (aşk) için
             ğına dört elle sarılmıştır. Sonuçta “Anlayayım diye inanıyo-     Dostun evi gönüllerdir gönüller yapmaya geldim.”
             rum.” görüşü, Skolastik felsefe’nin çıkış noktası ve ereğidir.      “Gelin tanış olalım işi kolay kılalım

             Parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisi Skolastik fel-     Sevelim sevilelim dünya kimseye kalmaz.”
             sefenin özelliklerinden biri değildir?
                                                                    Yunus Emre’nin dizelerinden hareketle aşağıdaki yargı-
             A)  Var olan bilgileri açıklamak amacındadır.          larından hangisine ulaşılamaz?
             B)  Bilgiyi  temellendirmede  Aristotelesçi  düşünme  biçimini   A)  İnsan; sevmek, sevilmek, tanışıp dost olmak için yaratılmıştır.
               kullanır.
                                                                    B)  Allah’ın yarattığı her şey güzeldir.
             C)  Aklın imanın üstünde olduğunu savunur.             C)  Tek gerçeklik, Allah bilgisidir.
             D)  Dini bilgileri mutlak doğru kabul eder.
                                                                    D)  Allah’a kulluğun hikmeti gönül yapmaktır.
             E)  Tanrı’nın varlığını kanıtlamak temel amacıdır.
                                                                    E)  Tüm yaratılanlara karşı merhametli olunmalıdır.


                                                                8.   Orta  Çağ’da  ortalama  bin  yıllık  bir  tarihsel  dönemde  felse-
                                                                    fe ile din arasında yoğun bir etkileşim görülmüştür. Böylece
                                                                    felsefe, bu dönemde yeni bir anlayış kazanmış, ilahi dinlere
                                                                    yaklaşmıştır. Bu dönem düşünürleri felsefeyi çoğunlukla dini
                                                                    bilginin bir parçası ve yardımcısı olarak değerlendirmiştir.
         6.   Augustinus  ‘‘İtiraflar’’  adlı  eserinde  şöyle  der:  “Yer  ve  gök
                                                                    Buna göre bu dönem felsefesi için aşağıdaki yargılardan
             varlar. Yaratılmış olduğunu haykırıyorlar, nitekim değişken-
                                                                    hangisine ulaşılabilir?
             ler, değişiyorlar. Bütün bu şeyler, ey evrenin yaratıcısı, seni
             övüyorlar.  Ama  onları  nasıl  yarattın?  Tanrım,  yeri  ve  göğü   A)  Varlığın mahiyetini sorgulayan bir disiplin haline gelmiştir.
             nasıl yarattın? Yeri ve göğü elbette ne yerde ne gökte yarat-
                                                                    B)  Dilin çözümlenmesini amaçlayan bir alan haline gelmiştir.
             tın. Onları ne havada ne de denizde yarattın; çünkü bütün
             bunlar dünyaya ait. Evreni de evrende yaratmadın, nitekim   C)  İnanç kanunlarının akılsal kanıtlamalarında araç konumuna
             var olması için, yaratılması için bir uzay yoktu. Elinde yeri ve   gelmiştir.
             göğü yaratacak malzeme yoktu. Yapmamış olduğun ve bir   D)  Görünenin  ve  çokluğun  ardındaki  değişmez  olanı  arar
             şeyler yapmak için kullanacağın bu şeyler sana nereden gel-  hale gelmiştir.
             di? Bütün bunlar sen var olduğun için varlar demekten başka
                                                                    E)  Dünyevi varlıkların işlevini anlamayı amaçlar hale gelmiştir.
             söz kalmıyor. Şu halde konuştun ve her şey var oldu, bir tek
             sözün her şeyi yarattı.”
                                                                9.   Hristiyan felsefesinde ele alınan konulardan biri de tümeller
             Parçadan hareketle evren ve Tanrı ile ilgili ,
                                                                    problemidir. Buna göre;
              I. Varlıkların değişimi bir yanılgıdır.
                                                                     I. Tümeller ayrı bir varlık olarak Tanrı’nın zihnindedir.
             II. Evren öncesiz ve sonrasızdır.
                                                                    II. Tümeller tek tek varlıkların içinde yer alır.
             III. Tanrı her şeyin yaratıcısı mutlak varlıktır.
                                                                    III. Tümellerin tek başına gerçeklikleri yoktur. Onlar soyutla-
            IV. Tanrı yaratıcı düşüncedir.
                                                                      ma ve genelleme sözlerinden ibarettir.
             V. Evren Tanrı ile birlikte meydana gelmiştir.
                                                                    açıklamalarının ait olduğu görüşler aşağıdaki seçeneklerden
             Yargılarından hangileri doğrudur?                      hangisinde sırasıyla verilmiştir?
             A)  Yalnız I                                           A) Kavramcılık - Adcılık - Kavram realizmi

             B)  I ve II                                            B) Kavramcılık - Kavram realizmi - Adcılık
             C)  II ve V                                            C) Kavram realizmi - Kavramcılık - Adcılık
             D)  III ve V                                           D) Kavram realizmi - Adcılık - Kavramcılık
             E)  III, IV  ve V                                      E) Adcılık - Kavramcılık - Kavram realizmi




       124
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129