Page 124 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 124
FELSEFE 2. ADIM
5. İslâm felsefesi, sadece Antik Yunan’dan beslenen Hıristiyan 7. Bütün Orta Çağ döneminin değişmez karakteristik yaklaşımı,
Batı felsefesinin tersine, coğrafî olarak Antik Yunan’la inancın bilgiden üstün tutulmasıdır. Bazı filozoflar inanmak
Asya’nın, kültürel olarak da Doğu’yla Batı felsefesinin ke- için aklın gereksiz ve yetersiz olduğunu savunmuş, inanç kar-
siştiği bir merkezde gelişmiştir. Başka bir deyişle, kültür mi- şısında aklı geri plana atmıştır. Ancak Clemens akıl ile inancı
rasında sadece Antik Grek felsefesi bulunan Hristiyan fel- uzlaştırmaya çalışmış, Hristiyan dininin dogmalarını felsefe-
sefesinin aksine, İslâm felsefesi, bu temele ek olarak Doğu nin yardımıyla rasyonelleştirme çabası içerisine girmiştir.
bilgeliğinin mirasından faydalanmıştır. Buna göre, İslâm
Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisi
felsefesinin Antik Yunan felsefesi dışındaki ikinci büyük
Clemens’in görüşüne uygundur?
kaynağı, Hindistan, İran, Mezopotamya ve Mısır’dır. İran ve
Hindistan’dan gelen dinle karışık felsefî eserler, İran’dan ge- A) Bilgi inançtan üstündür.
len Zerdüşt ve Mazdaizm dinleri ile Zend-Avesta gibi yarı dinî
B) Hristiyan dogmaları mantıksızdır.
yarı ahlâkî eserler, yeni gelişmekte olan İslâm düşüncesi için
önemli bir kaynak meydana getirmiş ve daha sağlıklı bir sen- C) Dini bilgiler, insan aklını aşan özelliktedir.
tez yaratma imkânı sağlamıştır. D) Din ve felsefe aynı değerdedir.
Parçadan hareketle aşağıdaki ifadelerden hangisi İslam E) İnanç, akıl tarafından onaylanmalıdır.
felsefesini Hıristiyan felsefesinden ayıran temel özelliktir?
A) Antik Yunan felsefesinin devamı olması
B) Doğu ve Batı düşüncesinden etkilenmesi
C) Düşüncenin temeline dini koyması
D) Tümüyle Doğu kültüründen etkilenmesi 8. “Hak cihana doludur, kimseler Hakk’ı bilmez, Onu sen sen-
E) Farklı konuları ele alması den iste, o senden ayrı olmaz.”
Yunus Emre’nin bu deyişindeki temel düşünce aşağıdaki
seçeneklerden hangisinde verilmiştir?
A) Hiç kimse Hakk’ı gerçekten bilemez.
B) Tüm istekler Hakk’tan istenmelidir.
C) İsteklerimizi kendi çalışmalarımızla elde edebiliriz.
D) Hakk ve dünya birbirinden farklı olduğu için ikisini de
bilemeyiz.
E) Hakk ve insan öz itibariyle birbirinden farklı değildir.
6. Fârâbî Erdemli Şehir adlı eserinde “Her insan, yaşamak ve
mükemmeliyete ulaşmak için yaratılışta birçok şeylere muh- 9. MS 2-15. yüzyıl felsefesi, filozoflarının çoğunu din adamları-
taç olup bunların hepsini tek başına sağlayamaz. Her insan nın oluşturduğu, inancı ve kutsal kaynakları temele alan bir
bunun için çok kimselerin bir araya gelmesine muhtaçtır. dönem felsefesidir. Hristiyan ve İslam felsefesi olarak iki farklı
Fakat sakinlerinin -ancak saadete erişmek maksadıyla- yar- din anlayışından oluşan bu dönemde İslam felsefesinin oldu-
dımlaştıkları bir şehir, fazıl bir şehir olur. Fazıl şehirde bütün ğu coğrafyalarda dinin yanında bilim ve felsefenin de gelişme
insanlar, derece ve mevkilerine göre ilk sebebin maksadını gösterdiği görülmüştür.
güdecek yolda yürümelidirler.” demiştir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi İslam ve Hristiyan fel-
Bu parçaya göre devletin kurulma nedeni aşağıdakilerden sefesinin ortak noktalarından biridir?
hangisidir?
A) Din kaynaklı olup dinî öğretileri temellendirmeyi amaç
A) İnsanların doğal ihtiyaçları edinmiştir.
B) Tanrı’nın yasaları B) Farklı yüzyıllarda ortaya çıkmıştır.
C) İnsanlar arasında sözleşme yapılmış olması C) Aynı filozoflar tarafından temsil edilmiştir.
D) Fiziksel yönden avantaj sağlaması D) Yalnızca din adamları tarafından yapılmıştır.
E) İnsanların doğuştan bencil olması E) Milattan önceki dönemde ortaya çıkmıştır.
122