Page 121 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 121
FELSEFE
TYT 1.
ADIM
MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-1
1. Antik Yunan’da felsefe, din veya mitolojiden bağımsız bir bi- 4. Varlığı üçe ayıran İbn Sînâ’ya göre zorunlu varlık, varlığı baş-
çimde, akla dayanarak evreni açıklama ve bilmek için bilme ka bir varlığa bağlı olmayan varlıktır. Mümkün varlık ise zo-
amacıyla yapılmıştır. Ancak Orta Çağ’da felsefe dinin hizme- runlu varlıktan taşma sonucu var olan, var olduktan bir süre
tine girmiştir. Buna göre felsefenin amacı, duygu ve kanıda
sağlam ve tartışmasız olarak elde bulunanı, pekiştirilmiş ola- sonra yok olan varlıklardır. Üçüncü varlık türü olan mümkün
nı, düşünce ile açıklığa kavuşturmak ve dile getirmektir. olmayan varlık ise sadece mantık açısından kabul edilen var-
lıktır. Bu varlığın da hem varlığı imkânsızdır hem de fiilen var
Buna göre Orta Çağ felsefesi,
olmayandır.
I. Din merkezli bir düşünce biçimidir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi mümkün olmayan
II. Konularına eleştirel yaklaşır. varlığa örnek olabilir?
III. Kavramsallaştırmalar yapar. A) Tanrı
IV. Evreni anlamak için akla dayanır.
B) İnsan
yargılarından hangileri doğrudur?
C) Evren
A) I ve II D) Kafdağı
B) I ve III
E) Kitap
C) II ve III
D) II ve IV
E) III ve IV
5. Hristiyan felsefesi, skolastik düşünce üzerine kuruludur.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi skolastik felsefenin
2. ‘‘Anlamak için inanıyorum.’’ özelliklerinden biri değildir?
sözü ile ifade edilen, bireyin “bilme” ile ilgili görüşü aşa- A) İnsan merkezli olması
ğıdakilerin hangisi olabilir?
B) Doğanın din ile açıklanması
A) İnanma bilmeden önce gelir.
C) Açıklamalarda dinin temele alınması
B) İnanmanın temelidir.
D) Verili bir hakikatin olduğuna inanılması
C) Anlama temeline dayanır.
E) Düşünürlerin aynı zamanda din adamı olması
D) İnsanın ön koşuludur.
E) Akıl ilkelerine bağlıdır.
6. Din ve felsefe, tarihsel süreç içerisinde birbiriyle ilişki için-
de olmuştur. Özellikle MS 2.- MS 15. yüzyılda İslamiyet
3. Hristiyan felsefesinde genel olarak ‘varlık nedir?’ sorusuna
‘Tanrı’nın kendisidir.’ cevabı verilmekteydi. Bu dönemde fel- ve Hristiyanlık, bazı felsefi görüşlerle karşı karşıya gelmiş
sefe dine hizmet ettiği ve Tanrı’nın varlığını kabul ettirmek olsa da bazı problemler konusunda da felsefeden yararlan-
için çalıştığı sürece yararlı görülüyordu. mıştır.
Buna göre Hristiyan düşüncesinde gerçeklik üzerine Bu parçada sözü edilen durumun sebebi aşağıdakilerden
aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? hangisidir?
A) İnsan algısından bağımsız değil, insan algısına bağlı bir A) Dini düşüncelerin temellendirilmesinde felsefeye ihtiyaç
durumdur.
duyulması
B) Peşinden koşulacak bir şey değil, hali hazırda verilmiş bir
bilgidir. B) Din adamlarının aynı zamanda felsefeyle ilgilenmesi
C) Bir tür var olma durumudur. C) Din ve felsefenin varlığa yaklaşımının aynı olması
D) Bir doğruluk ölçütü olarak değerlendirilmiştir. D) Orta Çağ’da özellikle Avrupa’da tutuculuğun artması
E) Soyut ya da somut olabilen bir yapıya sahiptir. E) Bazı filozofların dini baskıdan kurtulma çabası
119