Page 121 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 121

FELSEFE
                                                                                                 TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                        MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi-1








        1.   Antik Yunan’da felsefe, din veya mitolojiden bağımsız bir bi-  4.   Varlığı üçe ayıran İbn Sînâ’ya göre zorunlu varlık, varlığı baş-
            çimde, akla dayanarak evreni açıklama ve bilmek için bilme   ka bir varlığa bağlı olmayan varlıktır. Mümkün varlık ise zo-
            amacıyla yapılmıştır. Ancak Orta Çağ’da  felsefe dinin hizme-  runlu varlıktan taşma sonucu var olan, var olduktan bir süre
            tine girmiştir. Buna göre felsefenin amacı, duygu ve kanıda
            sağlam ve tartışmasız olarak elde bulunanı, pekiştirilmiş ola-  sonra yok olan varlıklardır. Üçüncü varlık türü olan mümkün
            nı, düşünce ile açıklığa kavuşturmak ve  dile getirmektir.   olmayan varlık ise sadece mantık açısından kabul edilen var-
                                                                   lıktır. Bu varlığın da hem varlığı imkânsızdır hem de fiilen var
            Buna göre Orta Çağ felsefesi,
                                                                   olmayandır.
             I. Din merkezli bir düşünce biçimidir.
                                                                   Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  mümkün  olmayan
             II. Konularına eleştirel yaklaşır.                    varlığa örnek olabilir?
            III. Kavramsallaştırmalar yapar.                       A)  Tanrı
            IV. Evreni anlamak için akla dayanır.
                                                                   B)  İnsan
            yargılarından hangileri doğrudur?
                                                                   C)  Evren
            A)  I ve II                                            D)  Kafdağı
            B)  I ve III
                                                                   E)  Kitap
            C)  II ve III
            D)  II ve IV
            E)  III ve IV


                                                               5.   Hristiyan felsefesi, skolastik düşünce üzerine kuruludur.

                                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisi skolastik felsefenin
        2.   ‘‘Anlamak için inanıyorum.’’                          özelliklerinden biri değildir?

            sözü ile ifade edilen, bireyin “bilme” ile ilgili görüşü aşa-  A)  İnsan merkezli olması
            ğıdakilerin hangisi olabilir?
                                                                   B)  Doğanın din ile açıklanması
            A)  İnanma bilmeden önce gelir.
                                                                   C)  Açıklamalarda dinin temele alınması
            B)  İnanmanın temelidir.
                                                                   D)  Verili bir hakikatin olduğuna inanılması
            C)  Anlama temeline dayanır.
                                                                   E)  Düşünürlerin aynı zamanda din adamı olması
            D)  İnsanın ön koşuludur.
            E)  Akıl ilkelerine bağlıdır.



                                                               6.   Din ve felsefe, tarihsel süreç içerisinde birbiriyle ilişki için-
                                                                   de  olmuştur.  Özellikle  MS  2.-  MS  15.  yüzyılda  İslamiyet
        3.   Hristiyan  felsefesinde  genel  olarak  ‘varlık  nedir?’  sorusuna
            ‘Tanrı’nın kendisidir.’ cevabı verilmekteydi. Bu dönemde fel-  ve Hristiyanlık, bazı felsefi görüşlerle karşı karşıya gelmiş
            sefe  dine  hizmet  ettiği  ve  Tanrı’nın  varlığını  kabul  ettirmek   olsa da bazı problemler konusunda da felsefeden yararlan-
            için çalıştığı sürece yararlı görülüyordu.             mıştır.
            Buna  göre  Hristiyan  düşüncesinde  gerçeklik  üzerine      Bu parçada sözü edilen durumun sebebi aşağıdakilerden
            aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?                  hangisidir?
            A)  İnsan algısından bağımsız değil, insan algısına bağlı bir   A)  Dini  düşüncelerin  temellendirilmesinde  felsefeye  ihtiyaç
               durumdur.
                                                                      duyulması
            B)  Peşinden koşulacak bir şey değil, hali hazırda verilmiş bir
               bilgidir.                                           B)  Din adamlarının aynı zamanda felsefeyle ilgilenmesi
            C)  Bir tür var olma durumudur.                        C)  Din ve felsefenin varlığa yaklaşımının aynı olması
            D)  Bir doğruluk ölçütü olarak değerlendirilmiştir.    D)  Orta Çağ’da özellikle Avrupa’da tutuculuğun artması
            E)  Soyut ya da somut olabilen bir yapıya sahiptir.    E)  Bazı filozofların dini baskıdan kurtulma çabası




                                                                                                             119
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126