Page 121 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 121

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                        MS 2. Yüzyıl - MS 15. Yüzyıl Felsefesi - 1







        1.   Orta Çağ skolastik felsefesi bir şeyi  eleştirmeden, sorgula-  3.   MS 2. ile 15. yüzyıllar arasında felsefede doğru bilgiyi veren iki
            madan olduğu gibi kabul etmekteydi. Hıristiyanlık öğretilerini   kaynak vardır. İlki olayları açıklarken din otoritelerinin o konu
            sorgusuz  sualsiz  doğru  olarak  kabul  ettiği  için  felsefeyi  bu   ile ilgili düşünceleri diğeri de bu açıklamanın Aristoteles’in tü-
            doğruları ispatlamakta kullanmaktaydı.
                                                                   mellerin  bilgisinden  hareketle  özelin  bilgisine  ulaşılabileceği
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi Skolastik felsefenin   biçimindeki çıkarım kurallarına uyup uymadığıdır. Bu dönem
            özelliklerini  yansıtan  bir yaklaşımdır?              için İtalyan bilim insanı ve düşünür Andrea Cesalpino “ Kuşku
                                                                   yoktur. Hakikat tümüyle Aristoteles’in yapıtındadır.” der.
            A)  Dogmatizm
            B)  Pragmatizm                                         Buna  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisi  bu  görüşü
                                                                   destekler?
            C)  Septisizm
            D)  Kritisizm                                          A)  Doğru bilginin imkânından şüphe edilir.
            E)  Hedonizm                                           B)  Bilginin kaynağı duyu ve deneydir.
                                                                   C)  Akıl yoluyla doğru bilgiye ulaşılır.
                                                                   D)  Dini bilgiler kısmen doğrudur.
                                                                   E)  Doğru bilgi tümdengelim yoluyla elde edilir.

















        2.   Yunan düşüncesinde maddeyi yoktan var eden yaratıcı bir
            Tanrı  kavramı  yoktur.  Bazı  Yunan  filozoflarında  ortak  olan
            genel düşünce, ezeli olan bir Tanrı’nın karşısında yine ezeli   4.   İlk Çağ felsefesinin merkezinde doğanın ve insanın, modem
            olan  bir  varlık,  madde,  boş  uzay  veya  kaosun  var  olduğu-  felsefenin merkezinde ise bilginin ve insanın bulunduğu yer-
            dur. Bu nedenle de bu filozoflar bir Tanrı-evren ayrımı, Tanrı-  de, Orta Çağ felsefesinin merkezinde Tanrı vardır. Bir başka
            evren  ikiliği  görüşüne  sahiptirler.  Buna  karşılık  Plotinos’un   deyişle Orta Çağ felsefesinin ilk ve en temel konusu Tanrı’dır;
            döneminde  kendini  yavaş  yavaş  kabul  ettirmeye  başlamış   Tanrı’nın  varoluşunun  kanıtlanması,  Tanrı’nın  sıfatlarının
            olan Yahudi-Hıristiyan evren tasarımı farklı bir tezden hare-  açıklanmasıdır. Orta Çağ’da da filozof, öncelikle ve temelde
            ket eder. Bu tez, Tanrı ile evren arasındaki ikiliği kabul etmez.   felsefî düşüncelerini dinî dogmalarla uzlaştırma çabası içinde
            Bu teze göre gerçek anlamda var olan, ancak Tanrı’dır ve   olmuştur. Bununla birlikte, Orta Çağ’da felsefeyle din arasın-
            evrenin herhangi bir şekilde Tanrı’yla karşılaştırılabilir veya   da söz konusu olan bu ilişki, tek yanlı bir ilişki olmaktan uzak-
            Tanrı’dan  bağımsız  bir  varlığı  yoktur;  dolayısıyla  o,  ancak   tır. Felsefî düşünce dinden, dinin dogmalarından etkilendiği
            Tanrı’nın kişisel bir iradesi ve emri sonucu yoktan var edilen   gibi, din de felsefî düşünceden yoğun bir biçimde etkilenmiş-
            veya varlığa getirilen bir şey olmak durumundadır.     tir. Buna göre, Orta Çağ’da, felsefe dine teorik bir çerçeve,
                                                                   felsefî bir temel sağlamıştır.
            Parçadan hareketle aşağıdaki düşüncelerden hangisine
            ulaşılamaz?                                            Parçadan  hareketle  aşağıdaki  yargılardan  hangisi  Orta
                                                                   Çağ felsefesini İlk Çağ felsefesinden ayıran temel farklı-
            A)  Tek tanrılı dinlerde evrenin varlığı Tanrı’ya bağlıdır.  lıklardan birisi değildir?
            B)  Plotinus’un felsefi anlayışında Tanrı, evrenin varoluş ne-
                                                                   A)  Felsefenin temel konusunun din olması
               denidir.
                                                                   B)  Dinin  felsefi bir nitelik kazanması
            C)  Yunan felsefesinde evrenin yoktan var olduğu kabul edilir.
                                                                   C)  Akıl ile iman arasında bağ kurulması
            D)  Tanrı’nın evrenin mutlak yaratıcısı olduğu düşüncesi her
               zaman için geçerlidir.                              D)  İnsanın ve evrenin anlaşılmaya çalışılması

            E)  Hıristiyan felsefesinde Tanrı tektir.              E)  Tanrı’nın varlığının  kanıtlanmaya çabalanması


                                                                                                             121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126