Page 118 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 118

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         6.   Platon’a  göre  maddi  şeylerin  bağımsız  bir  varlığı  yoktur.   9.   Phyrrhon’a göre aynı şey farklı insanlara, farklı şekillerde gö-
             Onlar  ideal  varlıklar  evrenindeki  mükemmel  biçimlerin  ge-  rünür. Aynı bal bir kimseye tatlı, bir başkasına acı gelebilir.
             çici birer yansımasıdır. Aristoteles ise maddesiz biçimin ve   Hatta aynı suyu bir elim sıcak, diğer elim soğuk algılayabilir.
             biçimsiz maddenin olamayacağını ileri sürer. Ona göre her   Ben suyun sıcak mı yoksa soğuk mu olduğunu bilemem.
             varlığın, aynı zamanda varoluş amacı, kendi mükemmel “öz”
                                                                    Phyrrhon’un bu görüşleri aşağıdaki yargılardan hangisiyle
             ünü yine kendi içinde taşımaktır.                      çelişir?
             Buna  göre  Aristoteles’i  Platon’dan  ayıran  temel  nokta   A)  Tüm bilgimizden şüphe etmeliyiz.
             aşağıdakilerden hangisidir?                            B)  Varlık hakkında doğru bilgiye ulaşılamaz.
             A)  Varlığın yapısının bilenemeyeceğini düşünmesi      C)  Duyu verileri insandan insana farklılık gösterir.
             B)  İdeal varlıkların mükemmel olduğunu savunması      D)  Şeyler hakkında kesin bir yargıya varamayız.
             C)  Asıl gerçekliğin maddenin içindeki öz’de saklı olduğunu   E)  Görünüşlerin ötesindeki gerçekliğin kendisine ulaşılabilir.
               ileri sürmesi
             D)  Varlığın salt biçimden oluştuğunu savunması
                                                                10.  Aristoteles’in araştırmaları genel olarak dört ilkede toplanır.
             E)  Biçimin maddeden ibaret olduğu görüşünü ileri sürmesi     Bunlar:
                                                                    •  Araştırmalarındaki konuyu belirtmek ve saptamak
                                                                    •  Madde hakkında mevcut olan işaret ve düşünceleri sırala-
         7.   Anaksimenes nitelik bakımından değişmeyen, kendisiyle aynı
                                                                      mak, açık bir duruma getirmek
             kalma özelliği gösteren, gevşeyip yoğunlaşabilen bir maddenin
                                                                    •  İleri sürülen sorunun gösterdiği zorlukları araştırmak, in-
             varlığın özü olabileceğini iddia ederken; Empedokles birbiriyle
                                                                      celemek
             karışıp  daha  sonra  ayrılabilen,  fakat  kendisi  değişmeyen  ilk
                                                                    •  Eşyayı olduğu gibi göz önünde tutmak ve geçmiş tartış-
             madde üzerinde karar kılmıştır. Demokritos’ta ise bu sorunun   maların sonuçlarından çıkan akıl yürütmelerden yararlan-
             cevabı, maddenin temeli olan atom fikrine dönüşmüştür.   maktır.
             Parçada aşağıdaki konulardan hangisi ele alınmaktadır?      Buna göre Aristoteles’in araştırmalarında aşağıdakilerden
                                                                    hangisine yer verilmez?
             A)  Değişmenin tüm var olanların temeli olarak ele alınması
             B)  İlk Çağ’da idealar problemiyle ilgilenilmesi       A)  Araştırma alanını sınıflandırmak
             C)  Filozofların düşüncelerinin, yaşadıkları çağda genelgeçer   B)  Araştırma verilerini deneyle sınamak
               olması
                                                                    C)  Maddeleri anlaşılır hâle getirmek
             D)  Materyalistlerin varlığın özüne, farklı unsurları temele alarak
               ulaşmaları                                           D)  Önceki çalışmalardan yararlanmak
                                                                    E)  Çalışma alanını sınırlandırmak
             E)  Empedokles ve Demokritos’un varlığın aynı nitelikte olduğunu
               savunmaları
         8.   Aynı şeydir yaşayanla ölmüş, uyanıkla uyuyan, gençle ihtiyar.   11.  Bir insan yanlışa yanlışla karşılık vermemeli ve kendine herhan-
             Bunlar  değişince  ötekilerdir  ve  ötekiler  değişince  de  bunlar.   gi bir kötülük yapılsa bile kötülük yapmamalı. Bu söylediklerimizi
             Bunların hayatı onların ölümü, onların hayatı da bunların ölü-  kabul ederken kendi düşüncelerine ve inançlarına ters düşme-
             müdür.  Soğuk  ısınır,  sıcak  soğur,  yaş  kurur,  kuru  nemlenir.   meye dikkat et. Çünkü bu düşünceleri çok az kişinin doğru bul-
                                                                    duğunu ve gelecekte de yine çok az kişinin doğru bulacağını
             Kendinde ikilik olan şeyin “logos” da nasıl uyuştuğunu anla-
                                                                    biliyorum. Bu düşünceleri kabul edenlerle etmeyenlerin ortak bir
             mazlar. Daire çemberi üzerinde başlangıç ve son, ortaklaşa bir
                                                                    görüşe varmaları imkânsızdır. Bunlar, karşılıklı olarak birbirle-
             şeydir. Keçeci mengenesinin doğru ve eğri yolu bir ve aynıdır.
                                                                    rinin düşüncelerine bakarak biri diğerini küçümser. Bu yüzden
             İnen ve çıkan yol, bir ve aynıdır. İyi ile kötü, bir ve aynı şeydir.
                                                                    iyi düşün, sen de bana katılıyor ve aynı şekilde düşünüyor mu-
             Zaman; oynayan, dama taşı süren bir çocuktur. Olduğu yerde   sun? Eğer öyleyse insanın yanlış yapmaması, yanlışa yanlışla
             kalan hiçbir şey yoktur. Aynı ırmaklara girenlerin üzerine hep   karşılık vermemesi ve ona kötülük yapıldığında kötülük yaparak
             başka başka sular akar. Aynı ırmaklara hem giriyoruz, hem gir-  kendisini korumaması gerektiği ilkesinden hareketle düşünme-
             miyoruz. Hem biziz hem değiliz. Aynı ırmağa iki kere girilemez.   ye başlayalım.
             Herakleitos’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdakiler-     Sokrates’in Kriton ile geçen bu diyaloğundan hareketle
             den hangisine ulaşılamaz?                              aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
             A)  Yaşamda her şey zıddıyla vardır.                   A)  Kötü bir davranışa kötülükle cevap vermekten kaçınılmalıdır.
             B)  İyi ve kötü insanın kendinde anlam kazanır.        B)  Kötülük yapılmamalı ve kötü davranışlardan uzak durulmalıdır.
             C)  Hayatın içine baktığımızda diyalektik bir döngü vardır.   C)  Kişi kendi yararını gözeterek eylemlerine yön vermelidir.

             D)  Değişmeden kalan hiçbir şey mevcut değildir.       D)  Ahlaki kararlarda inançlara ters düşmemeye dikkat edilmelidir.
             E)  Değişim kaçınılmaz olarak bu evrendeki ilkelerin en temelidir.  E)  Kötülüklerin iyiliklerden ayırt edilmesinde iyi bir kaynağa
                                                                       başvurulmalıdır.




       118
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123