Page 148 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 148
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 73
3.ÜNİTE > Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları Kazanım 10.3.3.3. Biyolojik çeşitliliğin korunmasına yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi DRAKULA 15 dk
Amaçları Biyolojik çeşitliliğin korunmasına yönelik çözüm önerilerinde bulunabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz, yöneltilen sorulardan 1 ve 2’yi bu metinden yararlanarak cevaplayınız.
Drakula (Halyomorpha halys), turunçgil uzun antenli böceği ya da diğer adıyla kahverengi kokarca bö-
ceğidir. 300’den fazla bitki türüne zarar veren istilacı bir böcektir. Larvalar ve erginleri fidanlarda kısa
sürede, ağaçlarda ise zaman içinde ölüme yol açar.
Ülkemizde Karadeniz Bölgesi’nde özellikle fındık bahçelerine ve diğer tarım alanlarına musallat olan bu
haşere ile biyolojik mücadele yapılmaktadır. Bu biyolojik mücadele ile içerisinde cezbedici koku yayan
damacana tuzaklarıyla böceğin toplanıp imha edilmesi amaçlanmaktadır. Bu önleme ilave olarak Çin’den
ithal edilen samuray arı kullanılarak (Vespa mandarinia japonica) biyolojik mücadele yapılmaktadır.
Samuray arıların bu zararlı böcekle biyolojik mücadelesinin çok başarılı olduğu biliniyor. Samuray arı-
lar, bal arılarına ve kendinden büyük diğer böceklere de zarar verir. Bu zararlı böcekle kimyasal müca-
dele yapılması ise hem çok zahmetli (yılda altı defa) hem de yararlı böcekler için zararlıdır. Ayrıca ilaç
kalıntıları da tarımsal ürünlerde istenilmeyen bir durumdur.Zararlıyla mücadele için Tarım ve Orman
Bakanlığı ile üniversiteler bir eylem planı hazırlamaktadırlar.
1. Zararlı böceklerle mücadele yöntemleri mutlaka uygulanarak tarım alanları kurtarılmaya çalışıla-
caktır. Bu mücadelenin biyolojik çeşitliliğin zarar görmeden ya da en az zarar göreceği şekildeyürü-
tülebilmesi için sizce sırasıyla hangi yöntemler kullanılmalıdır? Gerekçesiyle yazınız.
147