Page 103 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 103
45
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi DUYULAR YETERLİ Mİ? 20 dk.
Etkinliğin Amacı Bilginin elde edilmesi sürecinde duyu verilerinin işlevini tartışabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen durumları okuyarak üzerinde düşünmelerini ve ilgili soruları cevaplamalarını
sağlayınız.
Şu üç durumu düşünün.
• Pembeye boyanmış file bakan bir öznenin durumu
• Bir yanılsama etkisi altında olan boyanmamış fakat fili
pembe olarak gören bir özne (Hayvanat bahçesindeki
yeni bir deneysel ışıklandırmadan kaynaklı olabilir.)
• Bir sanrı etkisi altında hayvanat bahçesinde olduğunu
zanneden ve pembe fil gören bir özne
Bu üç durumda da (gerçeğe uygun algı, yanılsama ve sanrı)
söz konusu algı deneyimleri birbirinden ayırt edilemez gibi
durmakta ve üç kategori için de algılama ediminde dene-
yimlenen zihinsel durumun aynı olduğu gözükmektedir.
1
a. Şüpheci olmanın insanın bilgi temelli yaşamında kendisine olumlu olumsuz etkileri neler olabilir?
Örnekler veriniz.
b. Mevcut bilgilerden zaman zaman şüphe duyulsa da insanlara genellikle bilgilerinin doğru olduğu-
nu düşündüren nedenler neler olabilir?
1 Ahmet Cüneyt GÜLTEKİN, “Duyu-Verisi Kuramının Adverbial Eleştirisi” adlı eserinden alıntılanmıştır.
101