Page 107 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 107
47
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.3. Bilim felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Etkinlik İsmi BİLİM NEDİR? 25 dk.
Etkinliğin Amacı Bilimi sahte bilimden ayırabilme. Grup
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
1. Yönerge 15 dk.
Aşağıda verilen şekildeki bilgi alanlarını üçer kişiden dört grup oluşturarak sırasıyla dağıtınız. Bu bilgi
alanlarının ele aldığı konular ve onların çalışma yöntemleri hakkında bilgi toplamaları gerektiğini öğrencilere
söyleyiniz. Ardından araştırma yapmaları için bir hafta süreleri olduğunu ve gelecek hafta bu etkinliğin ya-
pılacağını duyurunuz. Etkinlik haftasında önceden görevlendirdiğiniz öğrencilerin sunumlarını yapmalarını,
diğer öğrencilerin de notlar almalarını sağlayınız.
Çalışma Yöntemleri
Astroloji ile Astronomi Simya ile Kimya
Öğretmene Not Öğretmene Not
Öğrencilere “Astronomi bilimsel verilere, Öğrencilere “Simya, kimyaya öncüllük
astroloji ise yoruma dayanır.” açıklama- etmiştir ama onun gibi deneysel değildir.
sını yapınız. Deneyime dayanır.” açıklamasını yapınız.
Homeopati ile Farmakoloji Kriptozooloji ile Zooloji
Öğretmene Not Öğretmene Not
Öğrencilere “Homeopati, plasebo etkisi Öğrencilere “Kriptozooloji, gizli hayvanla-
(farmakolojik etkisi olmayan bir ilacın tel- rı (Van Gölü canavarı vb.) araştırır. Var-
kine dayalı etkisinin görülmesi) yaratabilir. sayımlara dayanır.” açıklamasını yapınız.
Deneysel değildir.” açıklamasını yapınız.
2. Yönerge 10 dk.
Öğrencilerin sunumda bahsedilen alanlar üzerinden sahte bilimlerin ortak özelliklerinin neler olabileceğini
tartışmalarını sağlayınız.
Öğretmene Not
Öğrencilere “Sahte bilim; bilimsel araştırma ve yöntemlerle desteklenmeyen ancak bilimsel çalışmanın
ürünü olarak ileri sürülen, bir nevi bilim kılıfına bürünmüş bilgi veya bilgi alanları için kullanılan
bir isimlendirmedir. Olanla olmayanı diğer ifadeyle bilimle sahte bilimi birbirinden ayırmak için söz
konusu bilgi alanlarının yöntemlerine bakarak onları bilimsel yöntemle karşılaştırmak gerekir.” açıkla-
masını yapınız.
105