Page 110 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 110

48         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                “BİLİM YALNIZCA BİLME ETKİNLİĞİ MİDİR?”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                         ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI


          1.  Öğretmeninizin talimatlarına uyarak onun belirlediği çalışma masalarına geçiniz. Cemal Yıldırım’ın “Bilim
             Felsefesi” ve “Bilimin Öncüleri” eserlerinden derlenen aşağıdaki masa notlarını okuyunuz. Öğretmeninizin
             yapacağı açıklamayı dikkate alarak masa notunuz üzerine çalışınız.





           Öklid’den geometri dersi almaya başlayan biri,   Astronomi ve matematik çalışmalarıyla bilinen
           ilk teoremin ispatını gördükten sonra “İyi ama   Batlamyus, “Ölümlü olduğumu, bir günlük bir
           bu şeyleri öğrenmek bana ne kazandırır?” diye   yaratık olduğumu biliyorum; ne var ki yıldızların
           sorunca Öklid, çalışanlarından birini çağıra-  karmakarışık dönen helezonlarını (mekanizma)
           rak “Buna üç kuruş ver çünkü öğrendiklerinin   incelemeye koyulunca ayaklarım yerden kesiliyor.”
           kendisine kazanç sağlamasını istiyor.” der.    diyerek bilime karşı duyduğu tutkuyu dile getirir.

                      1. Masa Notu                                   2. Masa Notu



           Faraday, hiçbir maddi kazanç amacı gütmeksizin   Pasteur, önceleri teorik çalışmalarıyla tanın-
           tüm yaşamını deneysel bilime adamıştır. Bir gün   maktadır. İnsanlar üzerinde henüz denemedi-
           dönemin başbakanı elektromanyetik indüksiyo-   ği bir aşı üzerinde çalışmaktadır. Bir köpeğin
           nu ile ilgili buluşunun ne işe yaradığını sorun-  on dört yerinden ısırdığı çocuğun annesinin
           ca “Bilmiyorum ama endüstride uygulamaya       çırpınışına dayanamaz ve kuduz aşısını çocuk
           geçilince hükûmetiniz için yeni bir vergi kaynağı   üzerinde dener. Sonuç, çocuğun yaşamı ve
           sağlayabileceğini söyleyebilirim.” diye yanıt verir.  gelecek kuşaklar için müjde olmuştur.
                      3. Masa Notu                                   4. Masa Notu




          2.  Masa notunuzdaki bilim insanının yaklaşımını aşağıda verilen sorular üzerinden düşününüz. Fikirlerinizi
             grup üyeleriyle paylaşıp ortak bir cevap oluşturunuz. Cevaplarınızı boş bırakılan yerlere yazınız.


          a.  Masa notunuzdaki bilim insanının bu tutumu bilimin hangi değeri ile bağdaştırılabilir?







          b.  Masa notunuzda bilim insanının yaşamından olay veya durumlara yer verilmektedir. Bunların
             bilim insanının bilimin değerine ilişkin yaklaşımına etkisini değerlendiriniz.







          c.  Bilimin pratik değerinin olumlu ve olumsuz sonuçlarını değerlendiriniz.









          108
                                                                               Hazırlayan: Rukiye GÜNDOĞDU AVCI
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115