Page 105 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 105
46
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri Kazanım: 10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi SAHTE HABER GAZETESİ 45 dk.
Etkinliğin Amacı Bilginin güvenirliğini değerlendirebilme. Grup
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta, makas, yapıştırıcı, tablet, bilgisayar
1. Yönerge
Öğrencilere dergi, gazete, internet, sosyal medya veya TV programlarında paylaşılan bilgilerin güvenirliği
hakkında yapacakları etkinlik için ‘’Korona virüsün nedenleri, bulaşma yolları ve tedavisi ile ilgili haberleri’’
araştırmalarını ve sınıfa getirmelerini söyleyiniz.
2. Yönerge
Öğrencilerin bilgi kaynaklarının doğruluk, güvenilirlik, tarafsızlık ve güncellik açısından değerlendirmeleri için
aşağıdaki “Sahte Haber Üretme Yöntemleri” başlıklı yazıyı incelemelerini sağlayınız. Daha sonra sınıfa getirdik-
leri haberleri gerçek ve sahte olarak sınıflandırmaları gerektiğini ifade ediniz.
Sahte Haber Üretme Yöntemleri
Gerçek Bir Haberi, Bilgiyi ya da Olayı Çarpıtarak Sahte Habere Dönüştürme
Bir olay ya da açıklamaya gerçek dışı bilgiler eklenerek ya da haberden eksiltmeler yaparak üretilen sahte haberlerdir.
Sahte Haberin Gerçek Bir Kurum, Kişi ya da Olaya Dayandırılarak Üretilmesi
Bu tür sahte haberlerde gerçekle hiç ilgisi olmayan bilgilerle oluşturulmuş haber, güvenilir haber kurumlarına dayandırılarak dolaşıma sokulmaktadır.
Sahte Haberin Sahte Kurum, Kişi ya da Ajanslara Dayandırılması
Üretilmiş bilgi, var olmayan bir kişi, kurum ya da haber ajansına atfedilmektedir.
Gerçek Görseller Üzerinde Oynama/Montaj Yapılarak Üretilen Sahte Haberler
Sahte bilgiler, kanıt olduğu öne sürülen sahte görsellerle birlikte dolaşıma sokulmaktadır. Sahte görseller genellikle montajlama ile yapılır.
Farklı Olayların Görsellerinin Sahte Haberlerde Kullanılması
Sahte habercilikte en sık başvurulan yöntemlerden biri, farklı ya da geçmiş tarihli olaylara ait görsellerin güncel olaylara ait gibi gösterilerek
kullanılmasıdır.
Sahte Kimlikli Hesaplar (Kontra Hesaplar) Üzerinden Yapılan Sahte Paylaşımlar
Sahte hesaplar açılarak karşıt görüşü aşağılayan, hakaret eden, nefret söyleminde bulunan paylaşımlar yaptırılarak bu mesajların, karşıt kitledeki
düşmanlığı keskinleştirmesi amaçlanarak yapılan sahte haberlerdir.
Herhangi Bir Kaynağa ya da Kanıta Dayanmayan Sahte Haberler
Çoğunlukla anonim hesaplar tarafından üretilen bu içeriklere güvenilirlik hissi uyandırmadığı için çok fazla karşılaşılmamaktadır ancak uzun
süre güvenilir haberler paylaşarak güven oluşturan bazı ideolojik hesaplar bilgi kirliliğinin olduğu kriz dönemlerinde bu tür sahte içerikleri
üretmektedir.
Mete KAZAZ ve Selman Selim AKYÜZ, “Sahte Haber” adlı eserinden derlenmiştir.
3. Yönerge
Öğrencilerin aşağıdaki soruları cevaplamalarını sağlayınız.
a. Doğru bilginin ölçütleri nelerdir?
b. Sahte haberlerin belirlenmesinde doğru bilginin ölçütlerinden nasıl yararlanılabilir? Tartışınız.
3. Yönerge
Sınıf ortamını etkinlik için düzenleyiniz. Öğrencilerin doğru olmadığı belirlenen haberleri bir araya getirerek
“Sahte Haberler Gazetesi” hazırlamalarını ve bu gazeteyi sınıf panosunda sergilemelerini sağlayınız. Sahte
haberlerin anlaşılması için gazetede doğru bilginin ölçütlerinden kısaca bahsetmeleri ve bu ölçütlerden nasıl
yararlanılabileceği hakkında kısa bilgiler vermeleri gerektiğini belirtiniz.
103