Page 105 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 105

46
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.2. Bilgi felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                     SAHTE HABER GAZETESİ                             45 dk.
             Etkinliğin Amacı  Bilginin güvenirliğini değerlendirebilme.                        Grup
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta, makas, yapıştırıcı, tablet, bilgisayar
             1. Yönerge
             Öğrencilere dergi, gazete, internet, sosyal medya veya TV programlarında paylaşılan bilgilerin güvenirliği
             hakkında yapacakları etkinlik için  ‘’Korona virüsün nedenleri, bulaşma yolları ve tedavisi ile ilgili haberleri’’
             araştırmalarını ve sınıfa getirmelerini söyleyiniz.



             2. Yönerge
             Öğrencilerin bilgi kaynaklarının doğruluk, güvenilirlik, tarafsızlık ve güncellik açısından değerlendirmeleri için
             aşağıdaki “Sahte Haber Üretme Yöntemleri” başlıklı yazıyı incelemelerini sağlayınız. Daha sonra sınıfa getirdik-
             leri haberleri gerçek ve sahte olarak sınıflandırmaları gerektiğini ifade ediniz.

                                           Sahte Haber Üretme Yöntemleri
            Gerçek Bir Haberi, Bilgiyi ya da Olayı Çarpıtarak Sahte Habere Dönüştürme
            Bir olay ya da açıklamaya gerçek dışı bilgiler eklenerek ya da haberden eksiltmeler yaparak üretilen sahte haberlerdir.
             Sahte Haberin Gerçek Bir Kurum, Kişi ya da Olaya Dayandırılarak Üretilmesi
             Bu tür sahte haberlerde gerçekle hiç ilgisi olmayan bilgilerle oluşturulmuş haber, güvenilir haber kurumlarına dayandırılarak dolaşıma sokulmaktadır.

             Sahte Haberin Sahte Kurum, Kişi ya da Ajanslara Dayandırılması
             Üretilmiş bilgi, var olmayan bir kişi, kurum ya da haber ajansına atfedilmektedir.
             Gerçek Görseller Üzerinde Oynama/Montaj Yapılarak Üretilen Sahte Haberler
             Sahte bilgiler, kanıt olduğu öne sürülen sahte görsellerle birlikte dolaşıma sokulmaktadır. Sahte görseller genellikle montajlama ile yapılır.
             Farklı Olayların Görsellerinin Sahte Haberlerde Kullanılması
             Sahte habercilikte en sık başvurulan yöntemlerden biri, farklı ya da geçmiş tarihli olaylara ait görsellerin güncel olaylara ait gibi gösterilerek
             kullanılmasıdır.
             Sahte Kimlikli Hesaplar (Kontra Hesaplar) Üzerinden Yapılan Sahte Paylaşımlar
             Sahte hesaplar açılarak karşıt görüşü aşağılayan, hakaret eden, nefret söyleminde bulunan paylaşımlar yaptırılarak bu mesajların, karşıt kitledeki
             düşmanlığı keskinleştirmesi amaçlanarak yapılan sahte haberlerdir.
             Herhangi Bir Kaynağa ya da Kanıta Dayanmayan Sahte Haberler
             Çoğunlukla anonim hesaplar tarafından üretilen bu içeriklere güvenilirlik hissi uyandırmadığı için çok fazla karşılaşılmamaktadır ancak uzun
             süre güvenilir haberler paylaşarak güven oluşturan bazı ideolojik hesaplar bilgi kirliliğinin olduğu kriz dönemlerinde bu tür sahte içerikleri
             üretmektedir.
                                                       Mete KAZAZ ve Selman Selim AKYÜZ, “Sahte Haber” adlı eserinden derlenmiştir.
             3. Yönerge
             Öğrencilerin aşağıdaki soruları cevaplamalarını sağlayınız.

             a.  Doğru bilginin ölçütleri nelerdir?




             b.  Sahte haberlerin belirlenmesinde doğru bilginin ölçütlerinden nasıl yararlanılabilir? Tartışınız.



             3. Yönerge
             Sınıf ortamını etkinlik için düzenleyiniz. Öğrencilerin doğru olmadığı belirlenen haberleri bir araya getirerek
             “Sahte Haberler Gazetesi” hazırlamalarını ve bu gazeteyi sınıf panosunda sergilemelerini sağlayınız. Sahte
             haberlerin anlaşılması için gazetede doğru bilginin ölçütlerinden kısaca bahsetmeleri ve bu ölçütlerden nasıl
             yararlanılabileceği hakkında kısa bilgiler vermeleri gerektiğini belirtiniz.


                                                                                                   103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110