Page 102 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 102
44 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
“ACABA DOĞRU MU?”
ETKİNLİĞİ
ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI
1. Aşağıda verilen diyaloğu okuyunuz. Diyalogda bilginin doğruluğuna yönelik yargılara dikkat edi-
niz. Ardından ilgili soruları cevaplayınız. Bu aşamada öğretmeninizin açıklamalarını dikkate alınız.
Sinan: Dışarısı çok soğuk ve yağmur yağıyor.
Aysun: İyi de ben yağmurun yağdığını görmüyorum,
perdeler kapalı, buna nasıl inanabilirim?
Sinan: Sesi duymuyor musun? Pencereye kadar gidip
perdeyi açmayı deneyebilirsin.
Aysun: Yağmur sesine benzeyen başka bir ses de
olabilir. Pencereden bakmaya da üşeniyorum ama al-
gılamadığım şeye inanacak kadar da üşengeç değilim.
Sinan: Yağmur yağıyor dediğimde bunu işitmiyor
musun? Sanırım bu algıladığın bir şey olsa gerek.
Aysun: Aaa! Söylediğin şeyi işittim evet. Yağmurun
yağdığını söylediğini algılıyorum ama yağmuru değil.
Bunun için görmem lazım.
Sinan, algılamadığı şeye inanmayan Aysun’a daha fazla
bir söz söylemez ve bakması için sessizce üzerinde
“Yağmur yağıyor.” yazan bir kâğıt verir.
a. Sinan’ın Aysun’a yağmur yağdığını ispatlamak için kullandığı “doğruluk ölçütü” nedir?
b. Aysun’un Sinan’ın “Yağmur yağıyor.” ifadesine yönelik şüphesinin temel gerekçesini “bilginin güve-
nirliği” açısından değerlendiriniz.
c. Diyalogda bilgi felsefesinin hangi problemi ve bu probleme yönelik hangi bakış açısı sorgulanmaktadır?
ç. Kendi yaşantınızdan yola çıkarak neleri doğru ve güvenilir bilgi kaynağı olarak kabul ettiğinizi yazınız.
100
Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK