Page 109 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 109

48
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.3. Bilim felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi              BİLİM YALNIZCA BİLME ETKİNLİĞİ MİDİR?                   20 dk.
             Etkinliğin Amacı  Bilimin değerine ilişkin değerlendirme yapabilme.                Grup
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta, masa notları
             1. Yönerge                                                                             5 dk.
             Öğrencileri dört gruba ayırarak numaralandırılmış dört çalışma masası kurunuz. Bilimin insanın bilme isteğini ve
             merakını gideren entelektüel değeri, insan yaşamını kolaylaştıran pratik değeri ve deney-gözlem, teori, yasaya daya-
             nan teorik değeri olduğunu öğrencilere açıklayınız. Aşağıda verilen Cemal Yıldırım’ın “Bilim Felsefesi” ve “Bilimin
             Öncüleri” eserlerinden derlenen masa notlarını sırasıyla dağıtarak öğrencilerin okumalarını sağlayınız.


              Öklid’den geometri dersi almaya başlayan biri,   Astronomi ve matematik çalışmalarıyla bilinen
              ilk teoremin ispatını gördükten sonra “İyi ama   Batlamyus, “Ölümlü olduğumu, bir günlük bir
              bu şeyleri öğrenmek bana ne kazandırır?” diye   yaratık olduğumu biliyorum; ne var ki yıldızların
              sorunca Öklid, çalışanlarından birini çağıra-  karmakarışık dönen helezonlarını (mekanizma)
              rak “Buna üç kuruş ver çünkü öğrendiklerinin   incelemeye koyulunca ayaklarım yerden kesiliyor.”
              kendisine kazanç sağlamasını istiyor.” der.    diyerek bilime karşı duyduğu tutkuyu dile getirir.

                         1. Masa Notu                                   2. Masa Notu


              Faraday, hiçbir maddi kazanç amacı gütmeksizin   Pasteur, önceleri teorik çalışmalarıyla tanın-
              tüm yaşamını deneysel bilime adamıştır. Bir gün   maktadır. İnsanlar üzerinde henüz denemedi-
              dönemin başbakanı elektromanyetik indüksiyo-   ği bir aşı üzerinde çalışmaktadır. Bir köpeğin
              nu ile ilgili buluşunun ne işe yaradığını sorun-  on dört yerinden ısırdığı çocuğun annesinin
              ca “Bilmiyorum ama endüstride uygulamaya       çırpınışına dayanamaz ve kuduz aşısını çocuk
              geçilince hükûmetiniz için yeni bir vergi kaynağı   üzerinde dener. Sonuç, çocuğun yaşamı ve
              sağlayabileceğini söyleyebilirim.” diye yanıt verir.  gelecek kuşaklar için müjde olmuştur.

                         3. Masa Notu                                   4. Masa Notu



             2. Yönerge                                                                             15 dk.
             Öğrencilerin masa notundaki bilim insanının yaklaşımını düşünmelerini ve fikirlerini grup üyelerine açmalarını
             belirtiniz. Aşağıdaki soruları öğrencilere yöneltiniz ve cevap yazmalarını söyleyiniz. Öğrencilerden masa adına
             sırayla söz alarak cevaplarını sınıfla paylaşmalarını isteyiniz.
            a.  Masa notunuzdaki bilim insanının bu tutumu bilimin hangi değeri ile bağdaştırılabilir?

                   Öğretmene Not
                   Soruda bilim insanının bilimin “daha çok” hangi değerine yöneldiği istenmektedir.

            b.  Masa notunuzda bilim insanının yaşamından olay veya durumlara yer verilmektedir. Bunların
                bilim insanının bilimin değerine ilişkin yaklaşımına etkisini değerlendiriniz.





            c.  Bilimin pratik değerinin olumlu ve olumsuz sonuçlarını değerlendiriniz.
                   Öğretmene Not
                   Öğrencilere pratik değerin sonuçlarıyla ilgili tarım ürünlerinde hormon katkısını ve silah teknolojisi-
                   nin kullanımını örnek verebilirsiniz.



                                                                                                   107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114