Page 117 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 117

52
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.4. Ahlak felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                           ETİK İKİLEM                                25 dk.
             Etkinliğin Amacı  Pragmatik ahlak anlayışını inceleyebilme.                        Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             Yönerge
             Öğrencilere aşağıdaki metni okutunuz ve metne yönelik soruları cevaplamalarını sağlayınız.
            Felsefede etik tartışmalara açıklık getirilmesi için sık sık düşünce deneyleri tasarlanır. Etik ikilemler
            olarak da bilinen bu tasarımlardan genel olarak olay örgüsü içinde iki seçenekten birinin zorunlu
            olarak seçilmesi istenir. Olayın içindeki başka olasılıklar göz ardı edilir ve böylesi bir olay gerçekleşecek
            olursa ne yapılması gerektiği üzerinde durulur. Çatışan görüşler arasında hangisinin üstün olabilece-
            ği gösterilmeye çalışılır. Buradaki üstünlük görüşü pratik sorunlara getirdiği çözümlerinin geçerliliği
            üzerinedir. Dolayısıyla etik ikilemler gerçek hayata yol gösterici olması bakımından önemlidir. Hangi
            davranışın “iyi” hangisinin “kötü” olduğuna karar vermemize yardımcı olur. Nitekim davranışlara dö-
            nüşen kararlarımızın sonucunda gurur verici başarılar yaşayabilir veya telafisi olmayan hatalar nede-
            niyle derin pişmanlıklar duyabiliriz.
            Felsefede etik ikilemler arasında olan Philippa Foot’un 1967 yılında geliştirdiği versiyonuyla “Tramvay
            Sorunu”, hem ahlaki davranışın açıklanması hem de başka ikilemlerin geliştirilmesi ve pratik hayata
            çözüm önerileri sunulması bakımından dikkat çekicidir. İkilem genel olarak şöyledir:
            Yandaki şekilde de görüldüğü gibi bir tramvay raylara bağlanmış
            beş kişinin üstüne doğru gitmektedir. Bir yoldan bir yola geçilme-
            sine yarayan makas kolunun yanındasınız. Kola dokunduğunuzda
            tramvay öteki yola geçecek. Tam o sırada o yolda raylara bağlanmış
            bir kişinin olduğunu fark ettiniz. Bir seçimde bulunmak zorundası-
            nız. Ya hiçbir şey yapamayacaksınız ve tramvay beş kişiyi öldürecek
            ya da makas koluna dokunacaksınız, tramvay öteki yola sapacak
            ve bir kişiyi öldürecek. Ne yapardınız? Diğer bir deyişle etik olarak
            yapılması gereken doğru davranış hangisidir?
            a.  Tramvay sorunu hangi ahlak görüşünü desteklemek için tasarlanmış olabilir? Görüşünüzü gerçek
                hayatta yaşanabilecek bir olay üzerinden açıklayınız.


                  Öğretmene Not
                  Öğrencilere niyete ve sonuca bakan ahlak anlayışlarını kısaca hatırlatınız.

            b.  Makas kolunun yanında bulunan kişinin beş kişi yerine bir kişiyi tercih ettiğini ve o kişiyle de arasında
                düşmanlık olduğunu düşünelim. Bu koşullarda yapmış olduğu seçimin etik olup olmadığını değerlen-
                diriniz.

                  Öğretmene Not
                  Öğrencilere başka bir ihtimalin olmadığını hatırlatınız.
            c.  Pragmatik anlayışlardan utilitarizme göre çoğunluğun faydasına olan daha iyidir. Onlara göre tramvay
                sorununda iyi olan davranış makas koluna dokunmaktır. Bir davranış hakkında onun doğurduğu sonuç-
                lar üzerinden ahlaki yargıya varmanın olumlu ve olumsuz yanlarının neler olabileceğini değerlendiriniz.
                  Öğretmene Not
                  Öğrencilerin daha derin düşünebilmelerini sağlamak amacıyla “Gelecek daha belli değilken olayların
                  sonuçları bilinebilir mi?” sorusunu yöneltiniz.
            ç.  Etik bir ikilem oluşturunuz.







                                                                                                   115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122