Page 118 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 118

52         FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                               “ETİK İKİLEM”
                                                 ETKİNLİĞİ
                                         ÖĞRENCİ ÇALIŞMA KÂĞIDI


          1.  Aşağıdaki metni okuyunuz ve metinden hareketle soruları cevaplayınız.

          Felsefede etik tartışmalara açıklık getirilmesi için sık sık düşünce deneyleri tasarlanır. Etik ikilemler
          olarak da bilinen bu tasarımlardan genel olarak olay örgüsü içinde iki seçenekten birinin zorunlu
          olarak seçilmesi istenir. Olayın içindeki başka olasılıklar göz ardı edilir ve böylesi bir olay gerçekleşecek
          olursa ne yapılması gerektiği üzerinde durulur. Çatışan görüşler arasında hangisinin üstün olabilece-
          ği gösterilmeye çalışılır. Buradaki üstünlük görüşü pratik sorunlara getirdiği çözümlerinin geçerliliği
          üzerinedir. Dolayısıyla etik ikilemler gerçek hayata yol gösterici olması bakımından önemlidir. Hangi
          davranışın “iyi” hangisinin “kötü” olduğuna karar vermemize yardımcı olur. Nitekim davranışlara dö-
          nüşen kararlarımızın sonucunda gurur verici başarılar yaşayabilir veya telafisi olmayan hatalar nede-
          niyle derin pişmanlıklar duyabiliriz.
          Felsefede etik ikilemler arasında olan Philippa Foot’un 1967 yılında geliştirdiği versiyonuyla “Tramvay
          Sorunu”, hem ahlaki davranışın açıklanması hem de başka ikilemlerin geliştirilmesi ve pratik hayata
          çözüm önerileri sunulması bakımından dikkat çekicidir. İkilem genel olarak şöyledir:
          Yandaki şekilde de görüldüğü gibi bir tramvay raylara bağlanmış
          beş kişinin üstüne doğru gitmektedir. Bir yoldan bir yola geçilme-
          sine yarayan makas kolunun yanındasınız. Kola dokunduğunuzda
          tramvay öteki yola geçecek. Tam o sırada o yolda raylara bağlanmış
          bir kişinin olduğunu fark ettiniz. Bir seçimde bulunmak zorundası-
          nız. Ya hiçbir şey yapamayacaksınız ve tramvay beş kişiyi öldürecek
          ya da makas koluna dokunacaksınız, tramvay öteki yola sapacak
          ve bir kişiyi öldürecek. Ne yapardınız? Diğer bir deyişle etik olarak
          yapılması gereken doğru davranış hangisidir?
          a.  Tramvay sorunu hangi ahlak görüşünü desteklemek için tasarlanmış olabilir? Görüşünüzü gerçek
             hayatta yaşanabilecek bir olay üzerinden açıklayınız.






          b.  Makas kolunun yanında bulunan kişinin beş kişi yerine bir kişiyi tercih ettiğini ve o kişiyle de arasında
             düşmanlık olduğunu düşünelim. Bu koşullarda yapmış olduğu seçimin etik olup olmadığını değerlen-
             diriniz.





          c.  Pragmatik anlayışlardan utilitarizme göre çoğunluğun faydasına olan daha iyidir. Onlara göre tramvay
             sorununda iyi olan davranış makas koluna dokunmaktır. Bir davranış hakkında onun doğurduğu sonuç-
             lar üzerinden ahlaki yargıya varmanın olumlu ve olumsuz yanlarının neler olabileceğini değerlendiriniz.






          ç.  Etik bir ikilem oluşturunuz.







          116
                                                                                   Hazırlayan: Sarper Serkan AVCI
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123