Page 119 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 119

53
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             3. Ünite: Felsefenin Temel Konuları ve Problemleri    Kazanım: 10.3.4. Ahlak felsefesinin konusunu ve problemlerini açıklar.
            Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi               BAŞKASININ BİÇTİĞİ ELBİSEYE GİRMEK                     20 dk.
             Etkinliğin Amacı  Egoizm (bencillik) görüşünü irdeleyebilme.                       Bireysel
             Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta
             Yönerge
             Öğrencilere aşağıdaki metni okutunuz ve metne yönelik soruları cevaplamalarını sağlayınız.
                                                            a.  Metinde geçen elden düşmeci anlayış ile ne
                                         Bazı insanla-         kastedilmektedir?
                                         ra kendilerini
                                         başkalarının
                                         içinde aramaları        Öğretmene Not
                                         öğretilmiş. Oysa        Öğrencilerden yanıtlarını başkaları için
                                         hiç kimse, hiçbir       yaşama, kişisel ihtiyaçlarını gözetme, baş-
                                         türlü öz saygıya        kalarına karşı fedakâr olma, öz saygısını
                                         ihtiyaç duyma-          koruma açısından gözden geçirmeleri
                                         yacak kadar salt        istenebilir.
                                         bir alçak gönül-
                                         lülüğe varamaz.
                                         Sağ kalamaz o
                                         zaman. Bu yüz-
                        Ayn Rand (çağdaş filozof)  den de yüzyıllar
              boyunca hayırseverliğin, kendinden vermenin   b.  İnsanın başkasının isteklerine göre yahut
                                                               sırf kendi mutluluğu için yaşaması doğru
              en yüce ideal olduğu doktrini öğretildiği hâlde
              insanoğlu bunu kabul ederken tek kabul ede-      mudur? Sizce bu ikisi arasında nasıl bir yol
              bileceği biçime sokmuş. Öz saygısını başka-      izlenmelidir?
              ları kanalıyla aramış elden düşme yaşayarak.       Öğretmene Not
              Bu da tabii her türlü korkunçluğun kapısını        Öğrenci yanıtları şu sorularla geliştirile-
              açmış. Gerçekten bencil bir insanın asla kabul     bilir.
              edemeyeceği türden korkunç bir bencilliğe          •   İnsanın kendi çıkarını gözetmesi
              dönüşmüş. Bugün de dünyanın bencillikten               gerekli midir?
              yok olmasına engel olabilmek için benliğimi-       •   Saf çıkarına göre hareket etmesi doğru
              zi mahvetmemiz, onu yok etmemiz isteniyor.             mudur?
              Bugün nelerin nasihat edildiğine kulak ka-         •   Ne kadar bencil olmaya hakkı vardır?
              bartsana. Çevrendeki insanlara bak. Neden acı      •   İnsan başkalarıyla ilişkilerinde onları
              çektikleri, neden hep mutluluk arayıp bir türlü        gözetmeli midir?
              bulamadıkları merak edilir. Bir insan şöyle        •   İnsanın yalnızca karşı tarafı düşün-
              bir durup kendi kendine “Benim hiç gerçek              mesi doğru mudur?
              anlamda kişisel bir arzum oldu mu?” diye
              sorsa cevabı hemen bulur. Bütün isteklerinin,
              çabalarının, rüyalarının, ihtiraslarının hep baş-  c.  Ayn Rand’a göre herkesin paylaşılabildiği
              ka insanlardan gelme bir motivasyon olduğu-      bir mutluluk anlayışı söz konusu mudur
              nu görür. Aslında çabası maddesel zenginlik      yoksa mutluluk kişiye özgü müdür? Rand’ın
              uğruna bile değildir, elden düşmecinin hayali    fikirlerinin ahlak felsefesinin hangi görüşüyle
              sayabileceğimiz saygınlık içindir. Bir onay arar.   yakından ilişkili olduğunu değerlendiriniz.
              Kendinin olmayan bir onay. Ne o mücadeleden
              bir keyif alır, ne de başardığı zaman bir sevinç
              duyar. Bir tek şey için bile “Bunu isteyişim,      Öğretmene Not
              kendim istediğim içindir yoksa komşularım          Evrensel ahlak ilkesinin olup olmadığına
              bana imrensin diye değil.” diyemez. Ondan          ilişkin görüşlerin kısaca hatırlanmasını
              sonra da neden mutsuzum diye merak eder.           sağlayınız.
              Mutluluğun her türü kişiye özeldir. En büyük
              anlarımız kişiseldir, kendimizden kaynaklanan
              bir motivasyondan gelir, ona el sürülemez.  1

             1 Ayn RAND’ın “Hayatın Kaynağı” adlı romanından alıntılanmıştır.
                                                                                                   117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124