Page 183 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 183

78
            Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                FELSEFE 10
             4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma   Kazanım: 10.4.4.  Felsefi akıl yürütme becerilerini diğer alanlarda kullanır.
             Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama,   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
                           İfade Etme ve Yazma Becerisi                                       ÖĞRETMEN
             Etkinlik İsmi                      HAKİKATLE NE YAPILIR?                            25 dk.
                          Felsefeden farklı bir konuda yazılmış bir metni felsefenin varlık, bilgi ve değer alanları üzerinden yorumla-
             Etkinliğin Amacı                                                                    Bireysel
                          yabilme.
             Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı

              Yönerge
             Öğrencilerin aşağıda verilen metni okumalarını ve metne yönelik soruları cevaplamalarını sağlayınız.


             Bakın Hayri Bey, ben karar verdim, beraber çalışacağız bundan sonra. Onun için anlaşmamız lazım. Realist ol-
             mak hiç de hakikati olduğu gibi görmek değildir. Belki onunla en faydalı şekilde münasebetimizi tayin etmek-
             tir. Hakikati görmüşsün ne çıkar? Kendi başına hiçbir manası ve kıymeti olmayan bir yığın hüküm vermekten
             başka neye yarar? İstediğin kadar uzatabileceğin bir eksikler ve ihtiyaçlar listesinden başka ne yapabilirsin? Bir
             şey değiştirir mi bu? Bilakis yolundan alıkor seni. Kötümser olursun, apışır kalırsın, ezilirsin. Hakikati oldu-
             ğu gibi görmek... Yani bozguncu olmak... Evet bozgunculuk denen şey budur, bundan doğar. Siz kelimelerle
             zehirlenen adamsınız, onun için size eskisiniz, dedim. Yeni adamın realizmi başkadır. Elinde bulunan bu mal,
             bu nesne ile, onun bu vasıflarıyla ben ne yapabilirim? İşte sorulacak sual. Mesela bu bahiste en büyük hatanız
             musikiden yani mücerret bir fikirden hareket ederek baldızınız hanımefendiyi mütalaa etmenizdir. Halbuki
             baldızınız hanımefendi tarafından işi münakaşa ediniz, mesele ne kadar değişir. Newton başına düşen elmayı,
             elma olmak haysiyetiyle mütalaa etseydi belki çürümüş diye atabilirdi. Fakat o böyle yapmadı. “Şu elmadan
             nasıl istifade edebilirim?” diye kendine sordu. “Azamî istifadem ne olabilir?” dedi. Siz de öyle yapın!

                                                 Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” romanından alıntılanmıştır.


            a.  Metinde hakikati olduğu gibi görmek neden yetersiz bulunmaktadır?












            b.  Metinde geçen “kelimelerle zehirlenen” ifadesi ne anlama gelmektedir? Yorumlayınız.












            c.  Metne göre insanın “eski” ve “yeni” olarak ayrılmasının temel nedeni nedir?
















                                                                                                   181
            Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188