Page 183 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 183
78
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma Kazanım: 10.4.4. Felsefi akıl yürütme becerilerini diğer alanlarda kullanır.
Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
İfade Etme ve Yazma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi HAKİKATLE NE YAPILIR? 25 dk.
Felsefeden farklı bir konuda yazılmış bir metni felsefenin varlık, bilgi ve değer alanları üzerinden yorumla-
Etkinliğin Amacı Bireysel
yabilme.
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı
Yönerge
Öğrencilerin aşağıda verilen metni okumalarını ve metne yönelik soruları cevaplamalarını sağlayınız.
Bakın Hayri Bey, ben karar verdim, beraber çalışacağız bundan sonra. Onun için anlaşmamız lazım. Realist ol-
mak hiç de hakikati olduğu gibi görmek değildir. Belki onunla en faydalı şekilde münasebetimizi tayin etmek-
tir. Hakikati görmüşsün ne çıkar? Kendi başına hiçbir manası ve kıymeti olmayan bir yığın hüküm vermekten
başka neye yarar? İstediğin kadar uzatabileceğin bir eksikler ve ihtiyaçlar listesinden başka ne yapabilirsin? Bir
şey değiştirir mi bu? Bilakis yolundan alıkor seni. Kötümser olursun, apışır kalırsın, ezilirsin. Hakikati oldu-
ğu gibi görmek... Yani bozguncu olmak... Evet bozgunculuk denen şey budur, bundan doğar. Siz kelimelerle
zehirlenen adamsınız, onun için size eskisiniz, dedim. Yeni adamın realizmi başkadır. Elinde bulunan bu mal,
bu nesne ile, onun bu vasıflarıyla ben ne yapabilirim? İşte sorulacak sual. Mesela bu bahiste en büyük hatanız
musikiden yani mücerret bir fikirden hareket ederek baldızınız hanımefendiyi mütalaa etmenizdir. Halbuki
baldızınız hanımefendi tarafından işi münakaşa ediniz, mesele ne kadar değişir. Newton başına düşen elmayı,
elma olmak haysiyetiyle mütalaa etseydi belki çürümüş diye atabilirdi. Fakat o böyle yapmadı. “Şu elmadan
nasıl istifade edebilirim?” diye kendine sordu. “Azamî istifadem ne olabilir?” dedi. Siz de öyle yapın!
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Saatleri Ayarlama Enstitüsü” romanından alıntılanmıştır.
a. Metinde hakikati olduğu gibi görmek neden yetersiz bulunmaktadır?
b. Metinde geçen “kelimelerle zehirlenen” ifadesi ne anlama gelmektedir? Yorumlayınız.
c. Metne göre insanın “eski” ve “yeni” olarak ayrılmasının temel nedeni nedir?
181
Hazırlayan: Haydar Sinan KOLUAÇIK