Page 185 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 185

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             1. Etkinlik: Sorularla Düşünmek
            1.                                               2.
            a.  Her soru üzerine düşünme süresi kişiye göre değişmekle birlikte   Örnek Olaylar  Olası Nedenler
                sorularda;
                Tekrarlanmış ve pekiştirilmiş cevaplar, örneğin kişinin adı   Hava, su ve toprak kirlendi.
                sorulduğunda düşünmeden verdiği cevap vb., sorular üzerine
                düşünmeyi azaltır.                           Bazıları sizin güvenilmez bir insan
                Akıl yürütmenin, çıkarım yapmanın, yeni bir düşünce üretme-  olduğunuzu düşünüyor.
                nin gerektiği durumlarda ise sorular üzerine düşünme süresi
                artacaktır.                                  Çok kilo aldınız.
            b.  Her soru sorulan kişiye göre zorluk derecesi içerir. İnsanlar ön   İstediğiniz futbol/voleybol kulübü-  Çünkü disiplinli bir şekilde çalıştım.
                bilgilerinin az, olasılıklı cevapların olduğu konularda sorulan   nün seçmelerini kazandınız.  Antrenmanlarımı hiç aksatmadım. Fut-
                                                                                  bol/voleybol oynamayı çok seviyorum.
                soruların cevaplanmasında zorluk yaşayabilirler. Bununla
                birlikte cevapları kişiden kişiye değişebilecek sorular cevap   Çevrenizde saygı gören bir kişiliğiniz
                                                             var.
                arayışlarında kişiyi zorlayabilmektedir.
                                                             İnsanlar yalnızlıktan şikâyet ediyor.
            2.
                Kaç yaşındasınız?.........................................................................bilinç  Düzce’de heyelan meydana geldi.
                En sevdiğiniz yemek nedir? ......................................................bilinç
                Hangi tür müzik dinlemeyi seversiniz? ....................................bilinç  Okuldan atıldınız.
                En zorlandığınız ders hangisidir? Neden? ..........................öz bilinç
                Ders çalışmaya başlamaya yönelik motivasyonunuz nedir?........öz      İnsan, olay ve olguların nedenini biliyorsa sürece hâkim olabi-
                bilinç                                          lir. Nedenleri anlarsa yapabileceklerini bilebilir ve bu bilgiyle
                Mesleklere yönelik düşüncenizi neler etkiliyor? ................öz bilinç  olası olumsuz sonuçlardan kaçınabilir.
                Anlaşıldığınızı düşünüyor musunuz? .................................öz bilinç
                Dostluk nedir? ...............................................................................bilinç  4.   Kendini tutabilme, kişinin kendini bilmesini çeşitli derecelerde
                İnsanların yaşadığı en önemli sorun nedir? .............................bilinç  mümkün kılar yani neleri yapabileceğinin ve neleri yapamaya-
                İnsan mutlu olmak için ne yapmalıdır? ...............................öz bilinç  cağının farkına varmasını sağlar, kişilere kendilerini kendileri
                Zorunluluk ve sorumluluk arasında nasıl bir bağ vardır? ......bilinç  hakkında kandırmama konusunda yardımcı olur. Sokrates’in
                Bilgisayarlar düşünüyor mudur? ................................................bilinç  “Hiç kimse bilerek kötülük yapmaz.” sözüyle bağlantı kurul-
                Düşünmek nedir? ....................................................................öz bilinç  ması sağlanır.
                                                                “…insanlar bir şeylerin kötü olduğunu bilirler ve farklı şekilde
             2. Etkinlik: Eylemlerimizin Neden ve Sonuçları
                                                                davranma ihtimalleri olmasına rağmen bunu yapmazlar, ne
            1.                                                  de olsa kendilerini zevke kaptırmışlardır. Bazen de iyinin
                                                                bilinmesine rağmen kendini zevke kaptırma nedeniyle bunun
                 Örnek Eylemler         Olası Sonuçlar          yapılmadığı söylenir. Bu da yanlıştır. Hoş, iyi, kötü, zahmetli
                                                                gibi kelimeler kullanmak yerine iyiyi ve kötüyü kullansak daha
                                   Arkadaşım benimle görüşmüyor. Hatta   sonra da hoş ve zahmetli desek ne kadar saçma şeyler söyle-
                                   diğer arkadaşlarıma da söylemiş, onlar
                                     da benimle görüşmüyor. Çevrede   diğiniz hemen anlaşılır. Bu durumda biri bir kötülük yapsa
                                    yalancı olarak adım çıktı. Kimse be-  ve bunun nedeni bize sorulsa artık kendini zevke kaptırdığını
                                    nimle konuşmuyor. İnsanlar bana olan   söyleyemeyiz. Çünkü zevkin ve iyinin aynı şey olduğunu
             Arkadaşınıza yalan söylediniz.  güvenlerini yitirdiler. Bu durum beni
                                   çok üzüyor. Ne yapacağımı bilmediğim   gördük. Bu soruyu soran insana kendini zevke kaptırdığı
                                    için umurumda değilmiş gibi davra-  için kötülük yaptığını söylesek o insan da alaycı biriyse şöyle
                                    nıyorum. Çok utanıyorum. Kimsenin   diyecektir: ‘Kötülüğün kötü olduğunu bilmesine rağmen hâlen
                                    yüzüne bakamıyorum. Kendime çok
                                           kızıyorum.           kötülük yapıyor çünkü kendisini iyiliğe kaptırmış. İyinin
                                                                kötüyü yenmesi gerekmez mi?’ Yenemeyecek durumda oldu-
             Tatlı krizinizi kontrol edemiyorsunuz.             ğunu söylememiz gerekir. Zaten yener dersek bu kez adamın
                                                                kötülük yapmadığını da söylemiş olacaktık… Şimdi de hoş ve
             Karşıya geçmekte zorlanan yaşlı teyzeye
             yardımcı oldunuz.                                  zahmetli kelimelerini kullanalım. Daha önce de söylediğimiz
                                                                gibi bir insan bir şeyin kötü olduğunu bilmesine ve o şey zor
             Sosyal medyada görünür olmaktan
             vazgeçemiyorsunuz.                                 olmasına rağmen onu hoş olduğu için yapıyor. Bu noktada hoş
                                                                olanın zahmetli olanı yenecek güçte olmaması gerekir.”
             Ailenizle birlikte daha fazla zaman
             geçirmek için plan yaptınız.
             Zamanınızın çoğunu bilgisayar başında
             oturarak geçiriyorsunuz.
             Bu yıl derslerinize gerçekten çok
             çalışıyorsunuz.
             Öfkenizi kontrol edemediniz.
                Geleceği anlamamı kolaylaştırır. Gelecekteki potansiyel gelişme-
                ler için önceden fikrî hazırlık yapabilmeyi, önlemler alabilmeyi,
                mümkünse davranıştan kaçınmayı sağlar. Öngörme, gidişatın
                yönünü ve içeriğini değiştirebilmeyi olanaklı kılar.



                                                                                                   183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190