Page 185 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 185
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 10
CEVAP ANAHTARLARI
1. Etkinlik: Sorularla Düşünmek
1. 2.
a. Her soru üzerine düşünme süresi kişiye göre değişmekle birlikte Örnek Olaylar Olası Nedenler
sorularda;
Tekrarlanmış ve pekiştirilmiş cevaplar, örneğin kişinin adı Hava, su ve toprak kirlendi.
sorulduğunda düşünmeden verdiği cevap vb., sorular üzerine
düşünmeyi azaltır. Bazıları sizin güvenilmez bir insan
Akıl yürütmenin, çıkarım yapmanın, yeni bir düşünce üretme- olduğunuzu düşünüyor.
nin gerektiği durumlarda ise sorular üzerine düşünme süresi
artacaktır. Çok kilo aldınız.
b. Her soru sorulan kişiye göre zorluk derecesi içerir. İnsanlar ön İstediğiniz futbol/voleybol kulübü- Çünkü disiplinli bir şekilde çalıştım.
bilgilerinin az, olasılıklı cevapların olduğu konularda sorulan nün seçmelerini kazandınız. Antrenmanlarımı hiç aksatmadım. Fut-
bol/voleybol oynamayı çok seviyorum.
soruların cevaplanmasında zorluk yaşayabilirler. Bununla
birlikte cevapları kişiden kişiye değişebilecek sorular cevap Çevrenizde saygı gören bir kişiliğiniz
var.
arayışlarında kişiyi zorlayabilmektedir.
İnsanlar yalnızlıktan şikâyet ediyor.
2.
Kaç yaşındasınız?.........................................................................bilinç Düzce’de heyelan meydana geldi.
En sevdiğiniz yemek nedir? ......................................................bilinç
Hangi tür müzik dinlemeyi seversiniz? ....................................bilinç Okuldan atıldınız.
En zorlandığınız ders hangisidir? Neden? ..........................öz bilinç
Ders çalışmaya başlamaya yönelik motivasyonunuz nedir?........öz İnsan, olay ve olguların nedenini biliyorsa sürece hâkim olabi-
bilinç lir. Nedenleri anlarsa yapabileceklerini bilebilir ve bu bilgiyle
Mesleklere yönelik düşüncenizi neler etkiliyor? ................öz bilinç olası olumsuz sonuçlardan kaçınabilir.
Anlaşıldığınızı düşünüyor musunuz? .................................öz bilinç
Dostluk nedir? ...............................................................................bilinç 4. Kendini tutabilme, kişinin kendini bilmesini çeşitli derecelerde
İnsanların yaşadığı en önemli sorun nedir? .............................bilinç mümkün kılar yani neleri yapabileceğinin ve neleri yapamaya-
İnsan mutlu olmak için ne yapmalıdır? ...............................öz bilinç cağının farkına varmasını sağlar, kişilere kendilerini kendileri
Zorunluluk ve sorumluluk arasında nasıl bir bağ vardır? ......bilinç hakkında kandırmama konusunda yardımcı olur. Sokrates’in
Bilgisayarlar düşünüyor mudur? ................................................bilinç “Hiç kimse bilerek kötülük yapmaz.” sözüyle bağlantı kurul-
Düşünmek nedir? ....................................................................öz bilinç ması sağlanır.
“…insanlar bir şeylerin kötü olduğunu bilirler ve farklı şekilde
2. Etkinlik: Eylemlerimizin Neden ve Sonuçları
davranma ihtimalleri olmasına rağmen bunu yapmazlar, ne
1. de olsa kendilerini zevke kaptırmışlardır. Bazen de iyinin
bilinmesine rağmen kendini zevke kaptırma nedeniyle bunun
Örnek Eylemler Olası Sonuçlar yapılmadığı söylenir. Bu da yanlıştır. Hoş, iyi, kötü, zahmetli
gibi kelimeler kullanmak yerine iyiyi ve kötüyü kullansak daha
Arkadaşım benimle görüşmüyor. Hatta sonra da hoş ve zahmetli desek ne kadar saçma şeyler söyle-
diğer arkadaşlarıma da söylemiş, onlar
da benimle görüşmüyor. Çevrede diğiniz hemen anlaşılır. Bu durumda biri bir kötülük yapsa
yalancı olarak adım çıktı. Kimse be- ve bunun nedeni bize sorulsa artık kendini zevke kaptırdığını
nimle konuşmuyor. İnsanlar bana olan söyleyemeyiz. Çünkü zevkin ve iyinin aynı şey olduğunu
Arkadaşınıza yalan söylediniz. güvenlerini yitirdiler. Bu durum beni
çok üzüyor. Ne yapacağımı bilmediğim gördük. Bu soruyu soran insana kendini zevke kaptırdığı
için umurumda değilmiş gibi davra- için kötülük yaptığını söylesek o insan da alaycı biriyse şöyle
nıyorum. Çok utanıyorum. Kimsenin diyecektir: ‘Kötülüğün kötü olduğunu bilmesine rağmen hâlen
yüzüne bakamıyorum. Kendime çok
kızıyorum. kötülük yapıyor çünkü kendisini iyiliğe kaptırmış. İyinin
kötüyü yenmesi gerekmez mi?’ Yenemeyecek durumda oldu-
Tatlı krizinizi kontrol edemiyorsunuz. ğunu söylememiz gerekir. Zaten yener dersek bu kez adamın
kötülük yapmadığını da söylemiş olacaktık… Şimdi de hoş ve
Karşıya geçmekte zorlanan yaşlı teyzeye
yardımcı oldunuz. zahmetli kelimelerini kullanalım. Daha önce de söylediğimiz
gibi bir insan bir şeyin kötü olduğunu bilmesine ve o şey zor
Sosyal medyada görünür olmaktan
vazgeçemiyorsunuz. olmasına rağmen onu hoş olduğu için yapıyor. Bu noktada hoş
olanın zahmetli olanı yenecek güçte olmaması gerekir.”
Ailenizle birlikte daha fazla zaman
geçirmek için plan yaptınız.
Zamanınızın çoğunu bilgisayar başında
oturarak geçiriyorsunuz.
Bu yıl derslerinize gerçekten çok
çalışıyorsunuz.
Öfkenizi kontrol edemediniz.
Geleceği anlamamı kolaylaştırır. Gelecekteki potansiyel gelişme-
ler için önceden fikrî hazırlık yapabilmeyi, önlemler alabilmeyi,
mümkünse davranıştan kaçınmayı sağlar. Öngörme, gidişatın
yönünü ve içeriğini değiştirebilmeyi olanaklı kılar.
183