Page 188 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 188

FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          11. Etkinlik: Sorunun İçindeki Şaşma           12. Etkinlik: Felsefe Sorusunun Özellikleri
          a.  Felsefi düşünce sürekli bir arayış hâli ile her şeyin sorgulanmasını
             içerir. Felsefi bir soruya yönelik ne kadar cevap olursa olsun yeni   Sorular  Felsefe  Felsefe Sorusunun Ka-
                                                                                   bul Edilme Gerekçesi
                                                                           Sorusu
             cevaplar ortaya çıkabilmektedir. İnsanlar soru sormayı bıraktık-
             larında ya da her şeyi olduğu gibi kabul ettiklerinde, yeni hiçbir   İklim dengesinin insanın mutlu-
             şeyin olmadığını düşündüklerinde felsefe biter. Felsefi sorularda-  luğu üzerindeki etkisi nedir?
             ki şaşma hayret etmenin ve sürekli bir sorgulamanın sonucudur.  DNA’mızı hastalıkları yok ede-
                                                        cek şekilde değiştirebilir miyiz?
          b.                                            Bireyin davranışlarının iyi olup
              Nesne, Durum, Olgu  Nedir?   Anlamı Nedir?  olmadığını belirleyen ölçütler   X  Genel bir ilkeye ulaşma çabası
                                                        nelerdir?                 içermesi
              Su                                        Kutsal kitaplara göre evren
                                                        nasıl yaratılmıştır?
              İnsan
                                                        Gezegenler arasındaki mesafe-
                                                        yi ölçmek mümkün müdür?
              Toplum
                                                        Yapay zekâ suç işlediğinde   X  Geleceğe dair öngörülü bir
                                                        sorumlusu kim olacak?     yaklaşım içermesi
              Özgürlük
                                                        Türk romancılığının temel ka-
                                                        rakteristiğini belirleyen unsurlar
             Su, kimyasal olarak iki hidrojen ve bir oksijen molekülünün bir   nelerdir?
             araya gelmesi ile oluşan maddedir. Suyun anlamı ise farklı alan   Evrendeki bu düzenin ve amaç-  X  Genel bir ilkeye ulaşma çabası
             ve kültürlere göre değişiklik gösterir. İlk filozof olarak kabul   lılığın kaynağı ne olabilir?  içermesi
             edilen Thales için her şeyin temelinde olan şey arkhedir. Hayatı   Özgür bir irademiz var mı?  X  İnsanın temel özelliğine yönelik
             var eden anlamıdır.                                                  soru olması
             İnsan biyolojik bir varlıktır. Anlamı ise tüm tarih, sanat, bilim,   Genetik çalışmalarla çocuğun
             din, felsefe vb. olarak özetlenebilir. Kendi ve düşünebildiği her   cinsiyetine önceden müdahale   X  Ahlaki bir seçimin sorgulanması
                                                        edilmesine izin verilmeli mi?
             şeyi sorgulayan, anlamları oluşturandır.
             Toplum tarihsel gelişme içinde aynı toprak parçası üzerinde   İnsanların birbirleriyle ve do-  X  Genel bir ilkeye ulaşma çabası
                                                        ğayla olan ilişkilerinde geçerli
             birlikte yaşayan ve ortak bir uygarlığı olan, yaşamlarını sür-  olan evrensel bir ahlak yasası   içermesi
                                                        var mıdır?
             dürmek, birçok temel çıkarlarını gerçekleştirmek için iş birliği
             yapan insanların tümü olarak tarif edilir. Toplumun anlamı ise   Benlik nedir?
             insanın kendini gerçekleştirdiği yer olmasından gelir.
             Özgürlük herhangi bir koşulla sınırlanmama, zorlamaya ve
             kısıtlamaya bağlı olmaksızın düşünme ve davranma durumu   13. Etkinlik: Kendini Bil
             olarak tarif edilebilir. Özgürlüğün anlamı ise kişiden kişiye   1.
             değişebilir.
             Felsefi olmayan “nedir”li sorular açıklama oluşturmak içindir.   a.  “Bilgi ne içindir?”, “Bilgi her şeyden önce insanın kendini tanı-
             Günlük hayatın ve bilimin soruları böyledir. “Anlamı nedir?”   masına katkı sağlamalıdır.” gibi olası cevaplar kabul edilebilir.
             sorusu ise anlamaya, anlamlandırmaya, yorumlamaya dönük-  b.  Kişinin sahip olduğu bilgi onu kendisine yaklaştırmıyor, ken-
             tür.                                          dini bilmesini sağlamıyorsa o kişi bilgi teknisyenidir. Oysa bilgi
                                                           öncelikle insanı kendine yaklaştırmalı, kendini bilmesine aracı
                                                           olmalıdır. O zaman ancak bilgelik yolunda demektir. Keza bilge
                                                           olmak bilgili olmaktan başka bir şeydir. Bilgelik, bilgisiz olmaz
                                                           elbet ancak tek başına bilgi asla insanı bilge yapmaz. Bilgelik
                                                           bir bakıma hem bilme hem de doğru olanı yapmadır. Bilgi,
                                                           gerçeklerin ve bilginin birikmesidir. Bilgelik, bilgi ve deneyim-
                                                           lerin, kişinin ilişki anlayışını ve yaşamın anlamını derinleştiren
                                                           kavrayışların sentezidir. Başka bir deyişle bilgi bir araçtır ve
                                                           bilgelik, aracın kullanıldığı zanaattır.
                                                        c.  Çoğu insan herkesten önce kendi kendisine kapalıdır, kendisine
                                                           açılmaktan korkar. Çünkü kendisiyle yüzleşmek istemez, aksi
                                                           hâlde kendisine verdiği değeri ve önemi yitirebileceğinden çeki-
                                                           nir. Oysa insan, kendisini olduğu gibi görebilecek nesne yapmak
                                                           için kendisiyle arada hiçbir örtü olmaksızın yüzleşebilmelidir.
                                                           Yüzleşme bir karşılaşmadır, insanın kendisiyle karşılaşması.
                                                           Ona kendisini gösterecek ayna ise yapıp ettikleridir. Yapıp
                                                           ettiklerine bakarak insan kendisini görmüş olur. Ziya Paşa’nın
                                                           şu dizeleri örnek olarak verilebilir: “Âyinesi iştir kişinin lâfa
                                                           bakılmaz./Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde.”

                                                        2.     Felsefe, kendilerine “Ben kimim?” sorusunu soran ve var olan
                                                           şeylerin anlamıyla derinden ilgilenen insanların üstlendikleri
                                                           bir etkinliktir. Felsefeye özgü derin düşünme aynı zamanda
                                                           insanın kendi kendisini de düşünme konusu yapar. Ne yapı-
                                                           yorum, ne düşünüyorum? Yanlış olan nerede, nerede kendi
                                                           kendimle uyum içindeyim? Kendi kendimle ilgili yargılarım
                                                           neler? Kendimi yönlendirmek istediğim temel ilkeleri ararım.
                                                           Yaşadığımız süre içinde ne yapmak gerektiği üzerinde derin
                                                           düşünmeye başlarız. Düşünmek ise insan olmanın başlangı-


          186
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193