Page 191 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 191

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10



             21. Etkinlik: Önermelerde Tutarlılık ve Çelişiklik  30. Etkinlik: Felsefe Sorusu Nedir?
            1.                                             1.  Tema: Din
                                                              Felsefe sorusu: İnsan neden inanma ihtiyacı hisseder?
                 Bütün yıldızlar parlar.      Hiçbir yıldız parlak değildir.
             a) Bütün güller kokar.  a) Hiçbir gül kokan değildir.  2.  Tema: Bilgi
             b) Bütün öğrenciler çalışkandır.  b) Hiçbir öğrenci çalışkan
                                    değildir.                 Felsefe sorusu: Bilginin sınırı var mıdır?
                                                           3.  Tema: Mutluluk
                 Bazı yıldızlar parlar.      Bazı yıldızlar parlak değildir.     Felsefe sorusu: Mutluluğun kaynağı nedir?
             a) Bazı güller kokar.  a) Bazı güller kokmaz.
             b) Bazı öğrenciler çalışkandır.  b) Bazı öğrenciler çalışkan
                                    değildir.              4.  Tema: Adalet
                                                              Felsefe sorusu: Adalet nedir?
            2. a. 1-21
                b. 1-21                                    5.  Tema: Evren
                    14-17                                     Felsefe sorusu: Evrende bir amaçlılık var mıdır?
                c.  4-5
                     8-9                                   6.  Tema: Güzellik
                     19-20-22-23
                                                              Felsefe sorusu: Güzellik göreli midir?
                                                            31. Etkinlik: Görünmezlik Gücü
             26. Etkinlik: Helen Keller                    a)  Hak, adalet, eşitlik, ahlak, mutluluk vb. etik ve siyasi kavramlar.
            a)  Helen, eğiticisinin yaptığı hareketle nesne ve sözcük arasındaki
               ilişkiyi fark edip su ile su kavramı/adı arasında bağ kurabilmiştir.  b)  Sorular şu şekilde yapılandırılarak felsefi sorulara dönüştürüle-
                                                              bilir.
            b)  Dil ile düşüncenin birbiriyle sıkı bir ilişkisi olduğu görülür.      I. “… ahlaksızlık yapar mıydı?”, “... yüzüğü kendi çıkarları için
               Birinin gelişmesi diğerini de geliştirmektedir. Düşüncenin dil   kullanır mıydı?”, “… onu insanlığın iyiliği için kullanır mıydı?
               ile oluşup dil ile aktarıldığı söylenebilir. Bu açıdan Helen Keller      II. “… eşitlikten söz edilebilir mi?”, “… düzen kurulabilir mi?”,
               önemli bir örnektir. Helen Keller, dil gelişimini sağladıkça dü-  “… adalet olur mu?” vb.
               şünce gelişimini de artırmıştır. Düşünce ve eylemleriyle topluma      III. “… kazanç olarak değerlendirilebilir mi?”, “… insanı mutlu
               örnek bir insan hâline gelmiştir.              eder mi?”, “… meşru mudur?” vb.

             27. Etkinlik: Bitmeyen Sorular                 32. Etkinlik: Kendine Yabancılaşmak
            Etkinlikte verilen konulara göre olası felsefi sorular şunlardır:
               Siyaset: “Bireyin doğal hakları nelerdir?”, “İdeal devlet düzeni
               var mıdır?”, “Eşitlik, adalet midir?”                      Modern toplumlarda
               Bilgi: “Doğru bilginin ölçütleri nelerdir?”, “Bilgi nedir?”, “Gerçek   çoğu insan benlik
               nedir?”                                                     bilincini yitirmiştir.
               Ahlak: “İnsanlar açlıktan öldüğünü görmemize rağmen neden
               israf yapıyoruz?”, “İyi ve kötünün ölçütleri nelerdir?”, “İnsan
               eylemlerinde özgür müdür?”
               Yapay zekâ: “Robotlar düşünebilir mi?”, “Makineler insanlar için
               bir tehdit mi?”, “Yapay zekâ kendini geliştirebilir mi?”  Alber Camus’un
                                                                     “Yabancı” adlı    Sıradan örnekleri
             28. Etkinlik: Gizemli Mektup 1                           eserindeki     göstermesi
                                                                      düşünceleri
            a)  “Ben kimim?” ve “İnsan nedir?” felsefe sorusu formuna uygun
               olan “Kimsin sen?” ve “İnsan neydi?” soruları ve “Ölümden
               sonra hayat var mıdır?” felsefe sorusu formuna uygun olan
               “Ölümden sonra hayat var mıydı acaba?” soruları gösterilebilir.
               Bu sorular insanın kendini, hayatı anlamlandırmaya yönelik   Davranışın    Oyuncu olma    Verilen hizmete
               sorduğu merak temelli ve felsefi sorularıdır.                                 atfedilecek
                                                              değeri için     eğilimine
                                                              başkalarının    düşüldüğü    değer yahut de-
            b)  Olası cevap olarak şu sorular örnek verilebilir. “İnsan nedir?”,   onayının   ğersizliğin tüketici
               “Ölüm yok oluş mudur?”, “Varlık nedir?” vb.                                veya alıcının keyfine
                                                               aranması
                                                                                              kalması
             29. Etkinlik: Gizemli Mektup 2
            a)  “Dünya nereden çıktı?” (ya da “Dünya nereden gelir?”) ve “Bir
               şey sonsuza dek var olabilir mi?” felsefe sorusu formuna uygun
               olarak “Ama herhangi bir şeyin sonsuzca var olması mümkün
               müydü?” soruları metinde gösterilebilir.
            b)  Olası cevap olarak şu sorular verilebilir: “Yokluktan varlık çıkar
               mı”, “Dünyanın bir başlangıcı ve sonu var mıdır?”, “Tanrı var
               mıdır?” vb.





                                                                                                   189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196