Page 195 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 195

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10



             50. Etkinlik: Kanıt                            53. Etkinlik: Başkasının Biçtiği Elbiseye Girmek
                                                           a.   İnsanın başkaları icin yaşaması gerektiğini savunan, insanın
            a.   Mobil telefonu düşürmüş olduğum, telefonumun artık eskidiği   başkasının onayını dikkate almasını isteyen, bağımlı ilişkiler
                ve kardeşimin ayarlarını bozmuş olabileceği gibi olasılıkları   kurmaya teşvik eden, kişinin içsel kaynaklarını zayıflatan,
                düşünürüm.                                    davranışlarında kişisel ihtiyaçlarını gözetmesini yasaklayan yal-
            b.   Düştüğünü ve kardeşimin telefonla oynadığını görmüş olmama   nızca karşı tarafın çıkarının gözetildiği, insanı fedakar olmaya
                bir kanıttır. Eskidiği için bu durumla karşılaşmam ise teknoloji   zorlayan ve onu sömüren bir anlayış ve öğreti kastedilmektedir.
                üreten şirketlerin planlı eskitme stratejileridir.  b.   İnsanın sırf kendi çıkarını gözeterek saf ve ilkel biçimde bencil-
                                                              ce hareket etmesi doğru değildir. Yine de varlığını ve benliğini
            c.   Mobil telefon elektronik bir cihaz olduğu için zarar görmüş   koruyabilecek, sürdürebilecek kadar kendini düşünmelidir,
                olabilir.                                     bencil hareket etmeye hakkı vardır. İnsan eylemlerinde moti-
            ç.   Ekran açılmadığı için tamire götürürüm.      vasyonunu mutluluk ve yeteneklerinden almalı, kişisel alanı
                                                              olmalı ve onları kamusal alandan koruyabilecek ve başkalarıyla
            d.  Neden çalışmadığını anlamaya çalışırım.       ilişkisinde kendi benliğine sadık kalabilecek kadar bencil olma-
                                                              lıdır.
            e.   1. Problemin belirlenmesi (düşme ve ekranın açılmaması)
                2. Problemle ilgili gözlem yapma ve veriler toplama (Ekran   İnsan, toplum içinde yaşar ve başkalarıyla ilişkilerinde onları
                açılmıyor.)                                   gözetir. İnsanlara yardım ve fedakarlıkta bulunabilir. İnsanın
                3. Hipotezler kurma (Telefon düştüğü için zarar görmüş olabi-  başkalarıyla ilişkilerinde yalnızca karşı tarafı düşünme eğili-
                lir.)                                         minde olmamalıdır. Kendi isteklerini gözetmeden tek taraflı
                4. Deneyler tasarlayıp hipoteze dayalı tahminlerde bulunma   fedakarlık yaparak sömürülecek kadar ileriye gitmemelidir.
                (Elektronikten anlayan birine telefonu gösteririm.)
                5. Kontrollü deneyler yapma (Tamir sonuçlarına göre ekranın   İnsanın saf çıkarına veya sadece başkasının yararına göre dav-
                zarar gördüğü tespit edilir.)                 ranması sakıncalı durumlar doğurur. Onlar arasında dengeli
                6. Verilerden sonuç çıkartma (Telefonun yere düşmesi ekrana   bir yol izlenmelidir.
                zarar verir.)                              c.   Her insanın ilgisi, mutlu olacağı ve faydasına olacak şeyler fark-
                7. Teori ve yasa (Elektronik cihazların ekranları düşmekten   lı olacaktır. Bunlar insanın özel alanına girdiği için kamulaştırı-
                etkilenir.)
                                                              lıp herkes için makbul geçerli hâle getirilemez.
             52. Etkinlik: Etik İkilem
                                                              Ayn Rand’ın görüşleri evrensel ahlak yasasını kabul etmeyen
            a.   Felsefede “iyi” ve “kötü” davranışı sonuçlarına göre değerlen-  egoizme (bencillik) karşılık gelir, onun ahlak yasasını evrensel
                direnler (pragmatist filozoflar) beş kişinin ölmesindense bir   olarak değerlendiren görüşlerle yakınlığı yoktur. Temel iddiası
                kişinin ölmesini ahlaklı görürler. Tramvay sorunu bu anlayışı   ahlaki ilkenin kişisel olduğudur. Ayrıca insanın ilkel biçimde
                temellendirmek için tasarlanmıştır. Birçok insanın ölmemesi   saf çıkarına göre değil çıkarını ılımlı ve rasyonel ölçüde hesaba
                için uçağı tenha bir yere düşüren pilotun etik davrandığı söyle-  katarak hareket etmesi gerektiği yönündedir. Bu görüşleri ilkel
                nebilir.                                      bir egoizm içermeyip akılcı bir egoizme karşılık gelir.
             b.   Pragmatik anlayış savunulduğunda söz konusu davranış etik   54. Etkinlik: Olağanüstü Durumlarda Etik İlkeler ve Ahlaki Seçimler
                olarak nitelendirilebilir. Sonuçta beş kişiyi kurtarmıştır. Ancak
                ölümüne neden olduğu kişiyle arasında düşmanlık olması prag-  a.   Ahlaki seçimler kişilerin özgür iradelerinin bir sonucu olarak
                matik anlayışın değerlendirmesini gölgede bırakır. Pragmatik   ortaya çıkar ve bu anlamda doktorların seçimleri ahlaki seçim-
                anlayışa “Eğer düşmanlık yerine sevgi söz konusu olsaydı ne   ler değildir denilebileceği gibi sonuçları kesin olmayan her seçi-
                yapılması gerekirdi?” sorusu yöneltilebilir. Davranışta görelilik   min ahlaki bir seçim olduğu da iddia edilebilir. Bu iki görüşün
                olması sorun yaratmaktadır. Dolayısıyla burada başka bir   yanı sıra ahlak felsefesinde bu duruma yönelik farklı cevaplar da
                felsefe görüşü öne çıkar. Kant’a göre davranışın sonucuna değil   türetilebilir.
                davranışı yapanın niyetine bakmak gerekir.
             c.   Toplam faydayı ve mutluluğu hedeflemesinin olumlu ancak   b.   Yazılarda ortak olarak ele alınan “olağanüstü zamanlar”da bazı
                                                              etik ilkelerin askıya alınabileceği ya da bu istisnai dönemlerin
                tüm olasılıkları hesaplamanın zor ve göreceli olması nedeniyle   kendine özgü etik ilkeler oluşturabileceği söylenebilir.
                toplumsal düzeni bozacağı ihtimali olumsuz olarak değerlendi-
                rilebilir.                                 c.   Bireylerin özgür iradeleri ile hareket edip etmedikleri ahlak
                                                              felsefesinin önemli problemlerinden birini oluşturmaktadır.
             ç.   Örnek olarak “Gemi kazasında gemiyi en son kaptanın terk
                etmesi etik midir?” veya “Organ nakli bekleyen beş kişinin   Özgür irade olsun ya da olmasın insanın seçim ve eylemlerinde
                kurtulması adına beşiyle de organları uyumlu olan bir kişinin   birey ve devletlerin etkisi olduğu birçok düşünür tarafından
                öldürülmesi etik midir?” soruları verilebilir.  dile getirilmektedir. Örneğin “İnsan özgürlüğe mahkumdur.”
                                                              diyen Sartre, aynı zamanda “Öteki cehennemimdir.” demekte-
                                                              dir. Bireylerin ne tür seçimlerinde toplum ve devletlerin daha
                                                              etkili olduğu ise farklı bakış açılarına göre değişebilmektedir.
                                                           ç.   Kant’ın ödev ahlakı olarak isimlendirilen ahlak anlayışı her ko-
                                                              şulda temel ilkeye göre davranılmasını öngörür. Başka bir de-
                                                              yişle bir doktorun çok yaşlı ve ağır durumda olan hasta ile genç
                                                              ve daha az riskli hasta arasındaki seçimi, “Hastalar arasında
                                                              ayrım yapılmaması gerekir.” ilkesi açısından değerlendirilirse
                                                              hasta seçimini yaşlı olan hasta lehine belirlemesi beklenebilir.
                                                              Bentham açısından “çoğunluğun yararı” ilkesi doğrultusunda
                                                              Kant için verilen örnekte genç olan hastanın seçilmesi gerekir.
                                                              Çünkü bir yandan üretime dolayısıyla hayatın devam edebil-
                                                              mesine bir yandan da toplumun devamı konusundaki rolüne
                                                              bakarak genç birey seçilmelidir, denebilir.

                                                                                                   193
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200