Page 199 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 199

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE 10



             72. Etkinlik: Güneşi Görmek
                                                           d.  Olası cevap: Felsefe bir varlığa benzetilecekse o varlığın hayatı
                                                               boyunca “öğrenci” kalan bir insan olması gerektiğini düşünüyo-
            a.   Mağarada sabitlenmiş hâlde sadece karşılarındaki duvarı
                görebilecek biçimde oturan insanlar var. Karşılarındaki duvarda   rum. Çünkü öğrenci öğrendiklerini daha önceki öğrenmelerinin
                                                               üzerine ekleyerek sürekli bir gelişme içerisindedir. Bu da felsefe-
                birtakım imgelerin geçtiğini görüyor ve seslerini duyuyorlar.
                Bildikleri yegâne gerçekliğin bu ses ve imgeler olduğunu düşünü-  nin “yığılımlı ilerleme” özelliğine benzemektedir.
                yorlar. Zincirinden kurtulan bir tutsak etrafına baktığında gerçek
                sandıklarının arkalarında yanan ateşin önünden geçen nesnelere
                ait olduğunu fark eder. Duvardaki yansımaları oluşturan nesneler   74. Etkinlik: Farklı Düşünce
                bu dünyaya ait gelenekler ve ideolojiler, yanan ateşte bu dünyanın   a.  Teknolojinin insanların ihtiyaçlarını karşılamada ve hayatla-
                işleyişi olarak tasvir edilmiştir. Mağaranın dışında ise gölgeleri   rını kolaylaştırmada sunduğu olanaklar onu günlük hayatın
                görmesini sağlayan, doğaya ve tüm canlılara hayat veren şeyin   vazgeçilmezi yapmaktadır. Teknolojinin günlük hayatta yaptığı
                güneş olduğunu, asıl gerçeklik olduğunu görebilecektir. Zincir-  değişiklikler yeni davranış kalıplarını ve yeni değerleri oluştur-
                lerinden kurtulabilenler, kendi yolunu bulabilenler, düşünenler,   maktadır. Değerler teknolojiye yön veremezse teknoloji değerleri
                gölgelerle yetinmeyen filozoflardır. Onlar gerçeği arayan, hayatın   değiştirmeye devam edecektir.
                gerçek anlamını ve doğruyu görebilen insanlardır.
                                                           b.   Teknolojinin günlük yaşamımıza getirdiği değişiklikler berabe-
            b.  Bilgi, inanç, varlık, gerçeklik, filozof, eğitim, hakikat ve sorgu-  rinde yeni değerlerin oluşmasına da sebep olabilmektedir. De-
                lama.                                         ğerler de bir yönüyle teknolojik gelişmelere yön verebilmektedir.
            c.   İnsanlar sanı ve yanılsamalardan oluşan bir dünyada yaşamak-  Değerlerin korunamadığı durumlarda teknolojinin değerleri boz-
                tadır. Gerçeğe ulaşma çabası içinde olan insanların durumu   ması ihtimali vardır. Bu nedenle toplumsal değerler korunmalı ve
                konu edilmiştir. Bunun için bilgili, deneyimli kişilerin sorduğu   bunların yozlaşarak yok olmaması önemlidir. Değerler bir eğitim
                soruların önemi dile getirilmektedir. Gerçek bilgiye ulaşabilen   sürecinde tüm ülke insanlarıyla buluşturulmalı ve korunmalıdır.
                insanın ancak filozof olabileceği de belirtilmiştir. Filozofun göre-  c.   Hızla gelişen teknolojinin değerleri de etkileyebileceği düşünülür.
                vi, gerçeği göremeyen insanlara yol göstermektir. Düşünmenin,   Yeni ihtiyaçlar yeni teknolojik gelişmeleri doğururken berabe-
                sorgulamanın önemi üzerinde durulmuştur.      rinde yeni değerleri de meydana getirir. Teknolojiyi alırken bunu
            ç.   Mağara, içinde yaşadığımız toplumu ve bu dünyayı temsil   değerlerimize uygun hâle getirebilmeliyiz, böylelikle maddi ve
                etmektedir. Zincirlerle bağlı olan tutsaklar ise toplumda yaşayan   manevi değerlerimizi koruyabiliriz.
                bireylerdir. Zincirler ve prangalar ise toplum içindeki kuralları,   ç.   Değerler ve teknoloji arasında denge kurmak önemlidir. Maddi
                dogmaları temsil eder. Gördükleri gölgeler ise toplum tarafından   kültür manevi kültürü de etkilemektedir. Aralarındaki bu ilişki
                sorgulanmadan benimsenmiş doğruları anlatır. Mağara içinde   kaçınılmazdır. Teknolojiden kaynaklanan bu toplumsal yapıdaki
                yanan ateş, güneşi temsil eder. Mağaranın dışı da kusursuz,   değişimi kontrollü bir süreçte tutabilirsek değerlerimizden çok
                ebedî ve değişmez bilgi nesnelerinin olduğu ideal varlık âlemini   uzaklaşmamış oluruz. Ayrıca teknolojik olanakları değerlerin
                anlatmaktadır. Gözleri kamaştıran güneş ise iyi ideasıdır ve o   yaşatılması sürecinde kullanabiliriz. Örneğin küresel salgından
                evrendeki her şeye hayat verendir.            kaynaklanan karantina sürecinde sosyal medya aracılığı ile aile
            d.  Platon, mağaradaki tutsakların sıradan insanlar olduklarını   büyüklerimizle, akrabalarla ve arkadaşlarımızla iletişim kurabilir;
                söyler. Zincirlerinden kurtulup mağaranın dışına çıkabilenler ise   görüntülü sohbet edip hâl hatır sorabiliriz. Sosyalleşme süreci bu
                filozoflardır. Asıl gerçek olan, iyi ideasının bilgisine ulaşabilenler   şekilde korunabilir.
                de ancak sorgulayabilen, eleştirel bakabilen eğitimli kişilerdir.   d.  Teknolojinin değerleri yok etme tehlikesi dile getirilmiştir. Zira
                Toplumu yönetebilecek ve eğitebilecek olanlar da bu kişilerdir.   teknoloji uluslararası bir nitelik taşımakta ve insanın günlük yaşa-
                Gölgeleri gerçek sanan ve mağara dışındaki gerçek ışığı, güneşi   mını doğrudan etkilemektedir. Teknolojinin kullanımı esnasında
                göremeyen o tutsaklar bugün de mevcuttur. Olay ve olgulara   yaşam şekilleri de değişime uğramakta ve değerleri değiştir-
                eleştirel bakamayan, hayatı ve doğru bildiklerini sorgulamayan   mektedir. Bu nedenle değerlerin korunması ve varlığını devam
                insanları günümüz toplumunda görmek mümkündür.   ettirebilmesi için birtakım önlemlerin alınması gerekmektedir. En
                                                              önemlisi de değerler eğitimi kapsamında düşünülmektedir.
             73. Etkinlik: Anlam Dünyasına Farklı Açılardan Bakmak
            a.  Metinde yazar çocuğun felsefeye benzeyip benzemediğini irdele-
                miş, bunu çeşitli argümanlarla destekleyerek temellendirmiştir.
                Çocukluk insanlığın ilk evresiyken felsefe de epistemolojik, onto-
                lojik ve amaçsal açıklamaların başlangıcı sayılır.
            b.  Metinde felsefe ile çocuklar arasında bir analoji kurulmuştur.
                Felsefi düşüncenin bazı özellikleri çocukların genel özellikleri ile
                karşılaştırılmış ve bazı ortak noktalar öne sürülmüştür. Benzetimi
                genel olarak kabul eden farklı düşünürler olsa da felsefenin ve
                çocukların ortak olmayan özelliklerinden de yola çıkılabilir.
                Benzetimin doğru olması için ortak olarak düşünülen özelliklerin
                felsefe ve çocuk için özsel olması gerekir.
            c.   Metnin içeriğinde öne çıkan düşünceler yer almaktadır. Bun-
                lardan biri felsefe gibi “ağırbaşlı”, “yavaş” bir etkinlik ile çocuk
                gibi “sürekli oyunu düşünen”, “yerinde duramayan” bir varlığın
                benzetimidir.
            ç.   Felsefe ile çocukların ortak olan ve olmayan yönleri bulunur.
                Ortak özellikler öne çıkıyorsa benzetim yapılabileceği öne sürü-
                lebilir. Ortak olmayan özelliklerinden dolayı benzetimin doğru
                olmayabileceği de savunulabilir.




                                                                                                   197
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204