Page 201 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 201
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 10
EK 1: Bilgiyi ve Bilginin Kaynaklarını Değerlendirme*
Aradığınız konuyu içeren birçok kaynağa (kitap, Doğruluk: İçeriğin Güvenilirliği, Gerçekliği ve
dergi, web sitesi, video, fotoğraf, grafik vb.) eri- Doğruluğu
şebilirsiniz. Ancak bu kaynaklarda yer alan bilgi- • Bilgi nereden geliyor?
ler doğru mu? Buna siz karar vermek zorundası- • Bilgi bir kanıta dayanıyor mu?
nız. Bu süreçte size GIDYA test yardımcı olabilir. • Bilgi bir başkası tarafından gözden geçirilmiş
GIDYA test bulduğunuz bilgileri değerlendirme- mi?
nizi sağlayacak kimi sorular içermektedir. Test- • Kişisel bilgiden ya da bir başka kaynaktan
te yer alan ölçütlerin önem derecesi karşılaştığı- bilginin herhangi bir bölümü doğrulanabili-
nız duruma ve gereksiniminize göre değişebilir. yor mu?
• Kullanılan dil, bilginin duygusallıktan ve ön-
yargıdan arınılmış olarak yazıldığını gösteri-
yor mu?
• Yazım yanlışı, dil bilgisi ve tipografik hataları
var mı?
Yetkinlik: Bilginin Kaynağı
• Bilginin yazarı, yayıncısı, kaynağı ve destekle-
yicisi kim?
Bilginin Güncelliği • Yazarın konuya ilişkin yetkinliği nedir ya da
• Bilgi ne zaman yayımlanmış? bilgiyle olan ilişkisi neye dayanıyor?
• Bilgi gözden geçirilmiş ve güncellenmiş mi? • Yazarın eğitim seviyesi konuya ilişkin yazacak
• Araştırma konunuz için güncel bilgiye mi yeterlilikte mi?
gereksinim duyuyorsunuz? Eski kaynaklar • Bilgiyi yayımlayan kurumun ya da yazan
araştırmanız için uygun mu? kişinin iletişim bilgileri, e-posta adresi vb.
• Bilgi kaynağı üzerinde yer alan linkler aktif erişilebilir mi?
mi? • Web sayfasının adresi, yazar ya da kaynağa
ilişkin bir fikir veriyor mu? Örnek: .com, .edu,
İlgi: Gereksinimlerinize Yanıt Veren Bilgi .gov, .org, .net.
• Bilgi konunuzla ilişkili mi ya da sorunuza
yanıt veriyor mu? Amaç: Bilginin Varoluş Nedeni
• Hedef kitle kim? • Bilginin amacı ne? Öğretmek, bilgilendirmek,
• Bilgi istenilen seviyede mi? (Örnek: Gereksi- bir şeyler satmak, eğlendirmek ya da ikna
nimlerinizin çok ilerisinde ya da gerisinde) etmek için mi?
• Kullanacağınız bilgiye karar vermeden önce • Yazar ya da destekçiler amaçlarını açık bir
farklı kaynaklara baktınız mı? şekilde ifade ediyor mu?
• Çalışmanızda bu bilgiyi hiçbir şüphe duymak- • Bilgi bir gerçeğe ya da bir düşünceye mi daya-
sızın rahatlıkla kullanabilir misiniz? lı? Propaganda amacı taşıyor mu?
• Bilgi nesnel mi, öznel mi?
• Kişisel, kurumsal, ticari, dinî, kültürel, ideolo-
jik ve politik amaçlı mı?
*Robert Kolej, İbrahim Bodur Kütüphanesinden düzenlenmiştir.
https://library.robcol.k12.tr/evaluatinginformation
199